Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 342 din 5 decembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 342 din 5 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 113 din 24 februarie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Eremia Dan George în Dosarul nr. 75/CA/2001 al Tribunalului Constanta - Secţia comercialã.
La apelul nominal rãspunde autorul exceptiei, Eremia Dan George, lipsind cealaltã parte, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate solicita admiterea acesteia, considerând ca textul criticat incalca dispoziţiile art. 16 alin. (1), ale art. 15 alin. (2), ale art. 22 alin. (2) şi ale art. 41 alin. (7) din Constituţie, pentru motivele pe care le-a expus şi în concluziile scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, invocand în acest sens jurisprudenta Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 mai 2002, Tribunalul Constanta - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 , excepţie ridicatã de Eremia Dan George în Dosarul nr. 75/CA/2001 al acelei instanţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia a arãtat ca textul criticat incalca dispoziţiile art. 16 alin. (1), ale art. 15 alin. (2), ale art. 22 alin. (2) şi ale art. 41 alin. (7) din Constituţie, întrucât punctajul pe baza cãruia i se calculeazã cuantumul pensiei se stabileşte în mod discriminatoriu. S-a susţinut, de asemenea, ca prin emiterea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 , care a modificat dispoziţiile <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , ulterior perioadei când autorul exceptiei şi-a depus dosarul de pensionare, "se pierde dreptul avut conform <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , de a beneficia de prevederile <>art. 77, 78 şi 165 din Legea nr. 19/2000 ", ceea ce echivaleaza cu o aplicare retroactivã a ordonanţei. Aplicarea unui punctaj denaturat, calculat în mod arbitrar, îl supune pe pensionar la un tratament degradant, interzis de art. 22 din Legea fundamentalã, iar diminuarea drastica a punctajului sau mediu anual echivaleaza cu o confiscare.
Tribunalul Constanta - Secţia comercialã apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã. În acest sens se arata ca "dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu incalca prevederile constituţionale". În ceea ce priveşte principiul egalitãţii reglementat în art. 16 alin. (2) din Constituţie, instanta retine ca, "date fiind condiţiile economice diferite în care se produce evenimentul iesirii la pensie, este normal sa existe diferenţe între persoanele pensionate în baza <>Legii nr. 3/1977 şi cele supuse noii reglementãri".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat şi punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul considera ca dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece "mãsurile din cuprinsul acestor dispoziţii legale privesc pe toţi cetãţenii care, la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , se aflau în aceeaşi situaţie, şi anume aveau pensii stabilite conform legislaţiei anterioare". De asemenea, dispoziţiile atacate sunt considerate a fi în concordanta şi cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, întrucât ele se aplica de la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 , care a modificat <>art. 180 din Legea nr. 19/2000 , şi nu se pot regasi în cuprinsul acestora prevederi de natura sa retroactiveze. În ceea ce priveşte pretinsa încãlcare a art. 22 alin. (2) şi a art. 41 alin. (7) din Constituţie, Guvernul considera ca aceste dispoziţii nu au nici o incidenta asupra prevederilor legale criticate.
Avocatul Poporului arata ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, apreciind, în esenta, ca "datoritã situaţiei economice existente la date diferite şi contribuţiilor la asigurãrile sociale diferite, este normal sa existe diferenţe în ceea ce priveşte cuantumul pensiilor", invocand în acest sens jurisprudenta Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Textul criticat a fost modificat prin <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002. Textul criticat pentru neconstituţionalitate are urmãtorul cuprins:
"(2) CNPAS va lua mãsurile necesare astfel încât la data intrãrii în vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecãrui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislaţiei anterioare, pe categoriile de pensii prevãzute la art. 40, din care s-a dedus contribuţia pentru asigurãrile sociale de sãnãtate, datoratã conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilitã în condiţiile art. 80."
În opinia autorului exceptiei textele criticate contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";
- Art. 22 alin. (2): "Nimeni nu poate fi supus torturii şi nici unui fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant.";
Art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezuma."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constata ca prevederile <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 au mai fãcut obiectul controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 103 din 26 martie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 8 mai 2002, Curtea, respingând excepţia, a stabilit ca, pentru pensiile stabilite anterior intrãrii în vigoare a noii reglementãri, problema determinãrii punctajului mediu anual al fiecãrei persoane este de natura tehnica şi nu reprezintã o încãlcare a principiului egalitãţii, prevãzut la art. 16 din Constituţie. Pe aceasta baza s-a apreciat ca "de vreme ce drepturile de pensii anterior stabilite nu sunt atinse, nu sunt diminuate, iar pensiile stabilite reflecta, în cuantum, posibilitãţile limitate în raport cu sursele existente într-o perioada data, nu se poate susţine ca noile reglementãri tranzitorii ar leza demnitatea umanã sau ca ar contrazice <<dreptatea socialã>> şi nici ca ar atinge drepturi de pensie câştigate printr-o lege anterioarã".
Considerentele şi soluţia din acest dosar îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fata.
Cat priveşte susţinerea autorului exceptiei ca textul de lege criticat ar fi contrar principiului neretroactivitatii, Curtea constata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 a intrat în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, iar prevederile sale se aplica de la aceasta data, fãrã a retroactivã.
Curtea nu poate retine nici susţinerea conform cãreia aplicarea textului criticat pentru neconstituţionalitate ar echivala cu o confiscare a averii, contrarã Legii fundamentale, întrucât, pe de o parte, punctajul mediu anual calculat în vederea pensionãrii nu reprezintã un element de patrimoniu, aflat în proprietatea pensionarului şi de care acesta ar fi lipsit în mod neconstitutional, iar pe de alta parte, stabilirea acestui punctaj se face pe baza unor criterii obiective.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, ridicatã de Eremia Dan George în Dosarul nr. 75/CA/2001 al Tribunalului Constanta - Secţia comercialã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 decembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu
---------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016