Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 340*) din 22 iulie 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Hotararii Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la asezarea si urmarirea impozitelor si taxelor locale si a   Ordonantei Guvernului nr. 24/1995 pentru modificarea si completarea reglementarilor privind impozitul pe venitul agricol si impozitele si taxele locale, aprobata prin   Legea nr. 114/1995     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 340*) din 22 iulie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de calcul si formularistica corespunzatoare referitoare la asezarea si urmarirea impozitelor si taxelor locale si a Ordonantei Guvernului nr. 24/1995 pentru modificarea si completarea reglementarilor privind impozitul pe venitul agricol si impozitele si taxele locale, aprobata prin Legea nr. 114/1995

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 392 din 31 decembrie 1997
--------------
*) Definitiva prin nerecurare.

Mihai Constantinescu - preşedinte
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Valer-Vasilie Bica - magistrat-asistent

Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea civilã nr. 562 din 17 aprilie 1997, pronunţatã în Dosarul nr. 3.251/1996, Curtea de Apel Cluj a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 506/1994 şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/1995 , aprobatã prin <>Legea nr. 114/1995 , invocatã de Grigorita Cornel Romeo, recurent în litigiul cu Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Cluj.
Recurentul îşi motiveaza excepţia sustinand ca modificarea, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 24/1995 , a art. 66 din Legea nr. 27/1994, incalca prevederile art. 30 din Codul familiei şi ca, prin ordonanta, nu se poate modifica o lege.
În opinia instanţei, excepţia de neconstituţionalitate este nefondata, deoarece, potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie, "sunt supuse controlului constituţionalitãţii doar legile şi ordonanţele", nu şi hotãrârile Guvernului şi pentru ca "reclamantul nu-şi motiveaza în drept excepţia de neconstituţionalitate cu vreo prevedere a Constituţiei".
În scopul soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate, Curtea, în temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, a solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Senatul, prin Comisia juridicã, de numiri, disciplina, imunitãţi şi validari, precum şi Guvernul considera ca <>Ordonanta Guvernului nr. 24/1995 este constituţionalã şi ca, potrivit competentei sale, Curtea nu are a se pronunţa asupra constituţionalitãţii hotãrârilor Guvernului.
Camera Deputaţilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
având în vedere actele dosarului, încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de calcul şi formularistica corespunzãtoare, referitoare la aşezarea şi urmãrirea impozitelor şi taxelor locale şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/1995 pentru modificarea şi completarea reglementãrilor privind impozitul pe venitul agricol şi impozitele şi taxele locale, aprobatã prin <>Legea nr. 114/1995 , raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã hotãrãşte asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea legilor şi a ordonanţelor, Curtea este competenta sa soluţioneze prezenta excepţie, fiind legal sesizatã.
Fata de textele legale sus-menţionate şi având în vedere practica constanta a Curţii Constituţionale, nu intra în competenta sa soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate referitoare la hotãrârile Guvernului.
În acest sens Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin deciziile nr. 37 din 6 iulie 1993, nr. 5 din 17 ianuarie 1994, nr. 89 din 3 octombrie 1994, nr. 29 din 13 martie 1996 şi nr. 146 din 4 decembrie 1996, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 1 septembrie 1993, nr. 63 din 10 martie 1994, nr. 328 din 28 noiembrie 1994, nr. 297 din 20 noiembrie 1996 şi, respectiv, nr. 82 din 6 mai 1997.
În consecinta, rezolvarea de principiu data de Curte îşi menţine valabilitatea şi în ceea ce priveşte soluţionarea exceptiei care vizeazã <>Hotãrârea Guvernului nr. 506/1994 , urmând ca aceasta sa fie respinsã ca vadit nefondata.
În ceea ce priveşte <>Ordonanta Guvernului nr. 24/1995 , judecand fondul sesizãrii, Curtea urmeazã a avea în vedere ca, în lumina dispoziţiilor art. 114 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie, privind delegarea legislativã, aceasta a fost adoptatã cu respectarea legii fundamentale.
Susţinerile autorului exceptiei, potrivit cãrora Legea nr. 27/1994 nu putea fi modificatã printr-o ordonanta, în speta prin <>Ordonanta Guvernului nr. 24/1995 , sunt nefondate, deoarece legea în discuţie nu are, potrivit art. 72 alin. (3) din Constituţie, caracterul unei legi organice, iar ordonanta a fost emisã în temeiul art. 1 lit. b) din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe.
De altfel, prin Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995, definitiva, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995, Curtea Constituţionalã a statuat ca delegarea legislativã constituie o procedura exceptionala de substituire a Guvernului în prerogativele legislative ale Parlamentului, astfel încât, prin ordonanta, Guvernul poate sa reglementeze primar, sa modifice sau sa abroge reglementarea existenta.
Fata de susţinerea ca modificãrile aduse prin <>Ordonanta Guvernului nr. 24/1995 articolului 66 din Legea nr. 27/1994 incalca prevederile art. 30 din Codul familiei, privind regimul bunurilor dobândite de soţi în timpul cãsãtoriei, se constata ca nu Curtea este instanta în drept a se pronunţa, raportul dintre dispoziţiile acestor doua acte normative nefiind obiect al judecãrii exceptiei de neconstituţionalitate.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) şi al art. 25 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate a <>Hotãrârii Guvernului nr. 506/1994 pentru aprobarea Normelor privind metodologia de calcul şi formularistica corespunzãtoare, referitoare la aşezarea şi urmãrirea impozitelor şi taxelor locale şi a <>Ordonanţei Guvernului nr. 24/1995 pentru modificarea şi completarea reglementãrilor privind impozitul pe venitul agricol şi impozitele şi taxele locale, aprobatã prin <>Legea nr. 114/1995 , invocatã de Grigorita Cornel Romeo în Dosarul nr. 3.251/1996 al Curţii de Apel Cluj.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã la data de 22 iulie 1997.

PREŞEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu

Magistrat-asistent,
Valer-Vasilie Bica

----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016