Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 336 din 3 decembrie 2002  referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 336 din 3 decembrie 2002 referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele masuri de protectie pentru personalul al carui contract individual de munca va fi desfacut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias si a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucuresti, a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 si a Hotararii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 932 din 19 decembrie 2002

Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 187/2001 , a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 127/1999 , excepţie ridicatã, prin avocat, de Doina Ghiara în Dosarul nr. 1.550/LM/2002 al Curţii de Apel Craiova - Secţia litigii de munca.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Preşedintele dispune sa se facã apelul şi în Dosarul nr. 371C/2002. La apelul nominal în acest dosar se constata, de asemenea, lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Din oficiu, Curtea pune în discuţie problema conexarii celor doua dosare, având în vedere identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca nu se opune conexarii.
Curtea, în temeiul <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, coroborat cu art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 371C/2002 la Dosarul nr. 370C/2002.
Reprezentantul Ministerului Public, având cuvântul asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, solicita respingerea acesteia ca fiind inadmisibila.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin încheierile din 30 august 2002, pronunţate în dosarele nr. 1.550/LM/2002 şi, respectiv, nr. 1.551/LM/2002, Curtea de Apel Craiova - Secţia litigii de munca a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţiile de neconstituţionalitate a <>Legii nr. 187/2001 , a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 127/1999 , excepţii ridicate de Doina Ghiara şi, respectiv, de Nicoleta Schintee.
În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate autorii acestora nu au arãtat în ce consta neconstituţionalitatea <>Legii nr. 187/2001 , ci au criticat, în special, <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , despre care au susţinut ca a fost adoptatã cu încãlcarea prevederilor art. 51 şi ale art. 107 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât nu a fost emisã pentru organizarea executãrii legilor, iar prin art. 4 alin. (1), art. 10 şi 11 din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 se modifica, implicit, art. 2 alin. (3) din ordonanta. Pentru cazul în care nu se vor admite excepţiile de neconstituţionalitate pe acest motiv, solicita constatarea faptului ca <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 contravine prevederilor art. 38 alin. (2) din Constituţie, întrucât art. 4 alin. (1), art. 10 şi 11 din Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 instituie termene pentru achitarea plãţilor compensatorii, situaţie în care, pana la plata efectivã, titularii acestor drepturi sunt lipsiţi de protecţie socialã. Pentru acelaşi motiv considera ca dispoziţiile legale criticate contravin şi prevederilor art. 20 din Constituţie, raportate la art. 11 alin. (1) şi (2) partea a treia din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale.
Curtea de Apel Craiova - Secţia litigii de munca apreciazã ca excepţiile sunt neintemeiate. În acest sens se arata ca <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 a fost "emisã în cadrul politicii economice a Guvernului de restructurare a industriei în sectoarele la care se referã" şi cu respectarea dispoziţiilor constituţionale. În realitate, autorii excepţiilor critica <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , hotãrâre care "nu poate face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispoziţiilor <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al acestei instituţii cu privire la excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca excepţiile ridicate sunt inadmisibile. Arata ca articolul unic al <>Legii nr. 187/2001 nu conţine nici o dispoziţie care sa contravina prevederilor constituţionale invocate de autorii excepţiilor. Nici în cuprinsul <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , aprobatã prin legea menţionatã, nu se regãsesc prevederi contrare Legii fundamentale. Dispoziţiile ordonanţei de urgenta sunt în deplina concordanta cu prevederile art. 38 alin. (2) din Constituţie, referitoare la dreptul salariaţilor la protecţia socialã a muncii. Art. 11 din ordonanta de urgenta, privind elaborarea şi supunerea spre aprobare Guvernului a normelor de aplicare, este conform cu prevederile art. 107 alin. (1) şi (2) din Constituţie. Guvernul mai arata ca aspectele invocate de autorii excepţiilor de neconstituţionalitate privesc modul de aplicare a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 . Acest mod de aplicare fiind reglementat prin normele aprobate de <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , excepţiile ridicate sunt inadmisibile conform dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Avocatul Poporului considera ca dispoziţiile criticate ca fiind neconstituţionale nu sunt cuprinse în <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , ci în <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 . Or, aceste dispoziţii nu pot face obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã. Dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 sunt conforme prevederilor art. 38 alin. (2) din Constituţie, referitoare la protecţia socialã a muncii, precum şi reglementãrilor cuprinse în art. 11 alin. (1) şi (2) din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, care prevãd obligaţia statelor de a recunoaşte dreptul oricãrei persoane la un nivel de trai suficient pentru ea însãşi şi pentru familia sa. Prin urmare, se arata ca <>Legea nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 este constituţionalã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere cu privire la excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Obiectul excepţiilor îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din 18 noiembrie 1998, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 196 din 19 aprilie 2001.
Autorii excepţiilor susţin, în parte, şi neconstituţionalitatea dispoziţiilor <>art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , în forma în care considera ca aceste dispoziţii au fost modificate prin Normele de aplicare aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 93 din 4 martie 1999.
Curtea constata ca, în ceea ce priveşte dispoziţiile <>Legii nr. 187/2001 şi ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , autorii excepţiilor nu au arãtat în ce anume consta, în concret, neconstituţionalitatea acestor texte. S-a susţinut numai ca aceste acte normative sunt neconstituţionale pentru ca <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 a fost emisã cu încãlcarea mai multor dispoziţii din Legea fundamentalã. Sesizarea Curţii pentru controlul de constitutionalitate a celor doua acte normative amintite s-a fãcut, asadar, cu nerespectarea dispoziţiilor <>art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în forma scrisã şi motivate".
În ceea ce priveşte Normele de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 127/1999 , Curtea retine ca, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, numai legile şi ordonanţele ori unele dispoziţii ale acestora pot face obiectul controlului de constitutionalitate; în consecinta, excepţia de neconstituţionalitate care are ca obiect alte acte normative este inadmsibila. Acest fapt a fost constatat, de altfel, şi prin încheierea Curţii de Apel Craiova, dar instanta nu s-a conformat dispoziţiilor <>art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, potrivit cãrora "Dacã excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã".

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibile, excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Legii nr. 187/2001 pentru aprobarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 privind unele mãsuri de protecţie pentru personalul al cãrui contract individual de munca va fi desfãcut ca urmare a concedierilor colective determinate de reorganizarea Regiei Autonome de Electricitate "Renel", Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz" Medias şi a Regiei Autonome a Petrolului "Petrom" Bucureşti, a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 şi a <>Hotãrârii Guvernului nr. 127/1999 pentru aprobarea Normelor de aplicare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 36/1998 , excepţii ridicate de Doina Ghiara în Dosarul nr. 1.550/LM/2002 al Curţii de Apel Craiova - Secţia litigii de munca şi, respectiv, de Nicoleta Schintee în Dosarul nr. 1.551/LM/2002 al aceleiaşi instanţe.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 decembrie 2002.

PREŞEDINTE,
prof. univ dr. Costica Bulai

Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016