Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 333 din 3 decembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 13-32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitatii agentilor imobiliari    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 333 din 3 decembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13-32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitatii agentilor imobiliari

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 95 din 17 februarie 2003

Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 13 şi 32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitãţii agenţilor imobiliari, excepţie ridicatã de Asociaţia Romana a Agentiilor Imobiliare în Dosarul nr. 3.415/2001 al Judecãtoriei Sectorului 1 - municipiul Bucureşti.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita admiterea exceptiei, deoarece apreciazã ca prevederile de lege criticate sunt contrare principiului separaţiei puterilor în stat, întrucât Guvernul nu poate sa modifice sau sa desfiinteze printr-o ordonanta o hotãrâre judecãtoreascã de înfiinţare a unei asociaţii, indiferent de natura acesteia.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 iunie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 3.415/2001, Judecãtoria Sectorului 1 - municipiul Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 13 şi 32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitãţii agenţilor imobiliari, excepţie ridicatã de Asociaţia Romana a Agentiilor Imobiliare într-o cauza având ca obiect constatarea ca Biroul executiv al Asociaţiei Romane a Agentiilor Imobiliare nu mai are competenta legalã de a convoca congresul inaugural al Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prin dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/2000 se incalca grav dreptul fundamental de asociere consacrat de art. 37 din Constituţie. Se considera ca instituţia juridicã a reorganizãrii persoanei juridice are o reglementare generalã - <>Decretul nr. 31/1954 - şi una specialã, referitoare la societãţile comerciale - <>Legea nr. 31/1990 , în sensul cãrora "reorganizarea persoanei juridice se decide de aceleaşi organe care au hotãrât şi înfiinţarea lor, neputând astfel o norma legislativã sa reorganizeze o persoana juridicã, fãrã scop lucrativ, înfiinţatã printr-o sentinta judecãtoreascã". Ca atare, prin dispoziţiile <>art. 13 şi urmãtoarele din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 se desfiinţeazã o asociaţie înfiinţatã printr-o sentinta judecãtoreascã în baza unui act de asociere a mai multor persoane juridice cu interese legitime comune şi "tocmai datoritã acestor interese legitime ordonanta devine inaplicabila. Membrii Asociaţiei Romane a Agentiilor Imobiliare care au aderat la actul de asociere sunt obligaţi astfel sa se ralieze Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari şi sa respecte reguli impuse de cei din conducerea uniunii sau a filialelor, conform ordonanţei".
Judecãtoria Sectorului 1 - municipiul Bucureşti apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate priveşte <>Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 în integralitatea sa, iar nu doar dispoziţiile art. 13 şi 32 din aceasta. Se considera ca ordonanta nu incalca prevederile art. 37 din Constituţie, "întrucât prin Legea nr. 206/1999 Guvernul a fost abilitat de Parlamentul României, în temeiul art. 114 alin. (1) din Constituţia României, sa emita ordonanţe în domeniul agentiilor imobiliare, asociaţiilor şi fundaţiilor, [...] acesta fiind un domeniu de interes general pentru care Guvernul a fost delegat sa emita un act normativ în scopul îndeplinirii scopului sau de stat".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera, în esenta, ca dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 3/2000 nu interzic dreptul la asociere, ci reglementeazã condiţiile în care pot activa persoanele fizice sau juridice care doresc sa exercite activitatea de intermediere a operaţiunilor având ca obiect bunuri imobile. Se mai arata ca asocierea agenţilor imobiliari în cadrul Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari nu constituie o reuniune pe motive economice, ci strict profesionale, sens în care, într-adevãr, alin. (2) şi (3) ale art. 32 din ordonanta împuternicesc Asociaţia Romana a Agentiilor Imobiliare sa organizeze congresul inaugural al nou-formatei Uniuni Naţionale a Agenţilor Imobiliari, "însã rolul acesteia se limiteazã doar la organizarea menţionatã". În consecinta, se considera ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulatã de autorul acesteia, îl constituie prevederile <>art. 13 şi 32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitãţii agenţilor imobiliari, al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 13: "Pe data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe se înfiinţeazã Uniunea Nationala a Agenţilor Imobiliari, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Ion Campineanu nr. 26, bl. 8, ap. 3, sectorul 1, denumita în continuare Uniune, prin reorganizarea Asociaţiei Romane a Agentiilor Imobiliare. Uniunea este persoana juridicã autonomã, fãrã scop lucrativ, şi este alcãtuitã din agenţii imobiliari, în condiţiile stabilite de prezenta ordonanta.";
- Art. 32: "(1) Persoanele fizice şi juridice care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul intermedierilor imobiliare la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe vor putea sa îşi continue activitatea fãrã susţinerea examenului prevãzut la art. 5. În acest sens, acestea vor depune o cerere de înscriere în Uniune, în termen de 3 luni de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe, la care vor anexa, în original, un extras de la registrul comerţului, care sa ateste desfãşurarea acestei activitãţi.
(2) Congresul inaugural al Uniunii va fi organizat de Asociaţia Romana a Agenţilor Imobiliari în termen de 60 de zile de la expirarea termenului de 3 luni prevãzut la alin. (1).
(3) Biroul executiv al Asociaţiei Romane a Agenţilor Imobiliari va convoca şi va conduce congresul în termen de maximum 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe.
(4) La data desfãşurãrii congresului, Asociaţia Romana a Agenţilor Imobiliari va hotãrî cu privire la patrimoniul sau.
(5) În termen de un an de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe agenţii imobiliari, societãţi comerciale, se vor conformã condiţiilor impuse la art. 4 alin. (1), sub sancţiunea pierderii calitãţii de membru al Uniunii şi a radierii lor din Registrul agenţilor imobiliari."
În opinia autorului exceptiei de neconstituţionalitate aceste dispoziţii de lege contravin art. 37 din Constituţie, care prevede: "(1) Cetãţenii se pot asocia liber în partide politice, în sindicate şi în alte forme de asociere.
(2) Partidele sau organizaţiile care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militeazã impotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept ori a suveranitãţii, a integritãţii sau a independentei României sunt neconstituţionale.
(3) Nu pot face parte din partide politice judecãtorii Curţii Constituţionale, avocaţii poporului, magistraţii, membrii activi ai armatei, poliţiştii şi alte categorii de funcţionari publici stabilite prin lege organicã.
(4) Asociaţiile cu caracter secret sunt interzise."
Examinînd excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea retine urmãtoarele:
Autorul exceptiei considera ca prevederile <>art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 , care dispun înfiinţarea Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari, prin reorganizarea Asociaţiei Romane a Agentiilor Imobiliare, şi cele ale art. 32 din aceeaşi ordonanta, referitoare la organizarea congresului inaugural al Uniunii de cãtre Asociaţia Romana a Agenţilor Imobiliari ce va hotãrî asupra patrimoniului acesteia, sunt contrare dreptului la asociere prevãzut de art. 37 din Constituţie. Se susţine ca, în cauza, prin art. 13 şi urmãtoarele din ordonanta se desfiinţeazã o asociaţie înfiinţatã printr-o sentinta judecãtoreascã în baza unui act de asociere a mai multor persoane juridice cu interese legitime comune, deşi, potrivit <>Decretului nr. 31/1954 privitor la persoanele fizice şi la persoanele juridice şi <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, "reorganizarea persoanei juridice se decide de aceleaşi organe care au hotãrât şi înfiinţarea ei".
Analizând aceste sustineri, Curtea constata ca ele sunt neintemeiate cat priveşte invocarea încãlcãrii, prin textele de lege criticate, a dreptului la asociere, consacrat de art. 37 din Constituţie. Acest text constituţional consfinţeşte dreptul la asociere, ca drept fundamental al cetãţenilor, ce se pot asocia liber în partide politice, în sindicate şi în alte forme de asociere. Fiind un drept fundamental al cetãţenilor, de el nu pot beneficia agenţii economici sau, ca în cauza, agenţii imobiliari sau agenţiile imobiliare. Asocierea agenţilor economici în asociaţii sau uniuni la nivel regional sau naţional este posibila însã pe baze contractuale. Asa fiind, susţinerea, potrivit cãreia desfiinţarea, în temeiul <>art. 13 şi 32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 , a unei asociaţii constituite printr-o hotãrâre judecãtoreascã este contrarã art. 37 din Constituţie, nu poate fi reţinutã.
Curtea constata însã ca dispoziţiile <>art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 în temeiul cãrora se înfiinţeazã Uniunea Nationala a Agenţilor Imobiliari, prin reorganizarea Asociaţiei Romane a Agentiilor Imobiliare, precum şi cele ale art. 14-32 din aceeaşi ordonanta, care reglementeazã organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari, sunt neconstituţionale în raport cu principiul separaţiei puterilor în stat, precum şi cu prevederile art. 125 alin. (1), art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi ale art. 114 alin. (2) din Constituţie.
În consecinta, potrivit <>art. 25 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, care prevede ca, "În caz de admitere a exceptiei, Curtea se va pronunţa şi asupra constituţionalitãţii altor prevederi din actul atacat, de care, în mod necesar şi evident, nu pot fi disociate prevederile menţionate în sesizare", întrucât în cauza dispoziţiile art. 13 nu pot fi disociate de cele ale art. 14-32, cuprinse în Capitolul II Organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari din ordonanta, Curtea urmeazã sa extindã controlul de constitutionalitate asupra acestor prevederi de lege.
Dispoziţiile de lege menţionate sunt neconstituţionale, deoarece Guvernul nu poate printr-o ordonanta sa modifice sau sa desfiinteze o hotãrâre judecãtoreascã de constituire a unei asociaţii, indiferent de natura ei, fãrã ca prin aceasta sa încalce principiul separaţiei puterilor în stat. Este adevãrat ca în Constituţie acest principiu nu este consacrat în terminis, dar în jurisprudenta sa Curtea a statuat (de exemplu, prin Decizia nr. 96 din 24 septembrie 1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996) ca existenta principiului separaţiei puterilor în stat poate fi dedusã din ansamblul reglementãrilor constituţionale, îndeosebi din acelea având ca obiect precizarea funcţiilor autoritãţilor publice şi a raporturilor dintre acestea. De asemenea, Curtea constata ca sunt incalcate şi prevederile art. 125 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Justiţia se realizeazã prin Curtea Suprema de Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege", precum şi prevederile constituţionale ale art. 134 alin. (1) şi alin. (2) lit. a), referitoare la economia de piata şi libertatea comerţului. În temeiul art. 13-32 din ordonanta, agenţii imobiliari, persoane fizice sau societãţi comerciale, constituiţi în Asociaţia Romana a Agentiilor Imobiliare în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti, sunt obligaţi sa alcatuiasca o uniune unica, cu caracter de monopol, prin reorganizarea Asociaţiei, şi sa-şi desfãşoare activitatea potrivit acestor dispoziţii, deşi astfel de uniuni pot fi constituite în exclusivitate pe baze contractuale şi nu prin acte de putere.
Dispoziţiile <>art. 13-32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 sunt neconstituţionale şi în raport cu art. 114 alin. (2) din Constituţie, care prevede ca "Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data pana la care se pot emite ordonanţe". Prin art. 1 lit. S.1 din Legea nr. 206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, Guvernul a fost împuternicit sa emita ordonanţe privind organizarea şi funcţionarea agentiilor imobiliare. Or, prin dispoziţiile cuprinse în <>cap. I şi II din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitãţii agenţilor imobiliari, depasindu-se limitele abilitarii, se stabilesc atât norme de organizare şi funcţionare a agenţilor imobiliari, cat şi organizarea şi funcţionarea Uniunii Naţionale a Agenţilor Imobiliari, prin reorganizarea Asociaţiei Romane a Agentiilor Imobiliare, constituitã prin hotãrâre judecãtoreascã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate ridicatã de Asociaţia Romana a Agentiilor Imobiliare în Dosarul nr. 3.415/2001 al Judecãtoriei Sectorului 1 - municipiul Bucureşti şi constata ca prevederile <>art. 13-32 din Ordonanta Guvernului nr. 3/2000 privind organizarea activitãţii agenţilor imobiliari sunt neconstituţionale.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 decembrie 2002.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu



──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016