Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 331 din 27 noiembrie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 82 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin   Legea nr. 108/1996 , astfel cum au fost modificate prin   Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 , aprobata prin   Legea nr. 561/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 331 din 27 noiembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 82 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996 , astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 , aprobata prin Legea nr. 561/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 130 din 19 februarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rescopa" - S.A. din Targoviste în Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecãtoriei Targoviste.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiatã, întrucât, pe de o parte, dispoziţiile legale criticate nu prevãd dreptul debitorilor de a li se acorda înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, ci doar un beneficiu virtual al acestora de a li se acorda asemenea înlesniri, iar pe de alta parte accesul liber la justiţie este garantat de posibilitatea de a se adresa justiţiei, în temeiul <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 .

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 iunie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 1.005/2001, Judecãtoria Targoviste a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 , aprobatã prin <>Legea nr. 561/2001 . Excepţia a fost invocatã de contestatoarea Societatea Comercialã "Rescopa" - S.A. din Targoviste într-un litigiu având ca obiect contestaţia impotriva executãrii unor creanţe bugetare, în condiţiile neacordarii unor înlesniri la plata, de cãtre o autoritate publica localã.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare contravin liberului acces la justiţie. Astfel se arata ca, deşi textul criticat acorda contribuabilului dreptul de a solicita acordarea unor înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, totuşi acordarea acestora este condiţionatã de "justificarea temeinica" a cererii. Întrucât dispoziţiile criticate nu prevãd criteriile de apreciere a temeiniciei cererii, se creeazã posibilitatea arbitrariului în soluţionarea cererilor, arbitrariu care nu poate fi înlãturat de instanţele judecãtoreşti, deoarece textul criticat nu prevede posibilitatea accesului la justiţie impotriva hotãrârii de respingere a cererii de acordare a înlesnirilor.
Judecãtoria Targoviste, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca prevederile criticate nu contravin dispoziţiilor art. 21 din Constituţie, privind liberul acces la justiţie, întrucât "instituirea regulilor de desfãşurare a procesului în fata instanţelor judecãtoreşti este de competenta exclusiva a legiuitorului, conform art. 125 alin. (3) din Constituţie". Instanta de judecata arata ca prin Decizia Plenului nr. 1/1994 Curtea Constituţionalã a statuat ca "accesul liber la justiţie nu înseamnã accesul în toate cazurile la toate structurile judecãtoreşti şi la toate cãile de atac". Tot referitor la accesul la justiţie se mai arata ca dispoziţiile criticate reglementeazã un beneficiu acordat în sensul de a da unei persoane fizice sau juridice, care are calitatea de contribuabil, şi anume acela de a solicita organului fiscal abilitat acordarea unei înlesniri la plata, ceea ce presupune ca acel contribuabil sa se fi fãcut deja vinovat de încãlcarea prevederilor legale privind plata obligaţiilor bugetare. În situaţia în care acesta are obiecţii fata de titlul executoriu ce constata obligaţia bugetarã, el are posibilitatea de a folosi contestaţia la executare, reglementatã de dispoziţiile <>art. 76 şi urmãtoarele din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 .
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. Astfel în <>art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind soluţionarea contestaţiilor impotriva mãsurilor dispuse prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului Finanţelor Publice se prevede ca prin aceste contestaţii se poate solicita printre altele anularea "altor mãsuri dispuse de organele Ministerului Finanţelor Publice abilitate, potrivit legii, sa efectueze acte de control sau de impunere", iar în categoria "altor mãsuri" se considera a fi cuprinse şi soluţiile care se pronunţa asupra cererilor de acordare a înlesnirilor la plata obligaţiilor bugetare.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Prin Încheierea din 6 iunie 2001 a Judecãtoriei Targoviste Curtea a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, dispoziţii modificate prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 26 martie 2001. Aceste dispoziţii au urmãtorul cuprins: "La cererea temeinic justificatã a debitorilor Guvernul României, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, pot acorda:
a) amânãri sau eşalonãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare;
b) amânãri sau eşalonãri la plata majorãrilor de întârziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;
d) scutiri sau reduceri de majorãri de întârziere.
Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, pot acorda eşalonãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare şi a majorãrilor de întârziere pe o perioada de maximum 5 ani care poate începe cu un termen de graţie de pana la 6 luni cuprins în perioada de eşalonare, precum şi amânãri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare şi a majorãrilor de întârziere pe o perioada de cel mult 6 luni.
Autoritãţile administraţiei publice locale pot acorda înlesniri la plata, în condiţiile prezentei ordonanţe, pentru creanţele reprezentând venituri bugetare ale unitãţilor administrativ-teritoriale.
Începând cu data comunicãrii aprobãrii, pentru creanţele bugetare pentru care s-au aprobat înlesniri la plata executarea silitã nu se porneşte sau nu se continua, dupã caz.
Agenţii economici care beneficiazã de înlesniri la plata obligaţiilor bugetare, conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe, nu pot participa la nici o procedura de privatizare organizatã de instituţiile publice implicate sau de agenţii de privatizare, în vederea cumpãrãrii de acţiuni la alte societãţi comerciale, sau la achiziţionarea de alte valori mobiliare ori pãrţi sociale, pe perioada în care beneficiazã de înlesnirile la plata acordate.
Orice suma, de restituit sau de rambursat, de la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat sau de la bugetul altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, reprezentând impozite, taxe sau alte obligaţii bugetare, va modifica graficul de eşalonare aprobat prin afectarea ultimelor rate din grafic.
Prin ordin al ministrului finanţelor publice sau al ministrului muncii şi solidaritãţii sociale, dupã caz, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, se stabilesc procedura, criteriile şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice sau de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, dupã caz, cu avizul Consiliului Concurentei. În cazul celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale procedura se stabileşte de cãtre acestea, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Consiliului Concurentei.
Pentru autoritãţile administraţiei publice locale procedura şi competentele de acordare a înlesnirilor la plata se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Administraţiei Publice şi cu avizul Ministerului Finanţelor Publice şi al Consiliului Concurentei.
Analiza şi/sau soluţionarea cererilor de înlesniri la plata se realizeazã de comisii stabilite la nivelul fiecãrui creditor bugetar.
Guvernul, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi a altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, poate acorda înlesnirile la plata obligaţiilor bugetare, prevãzute la alin. 1 lit. a), pentru o suma totalã mai mare de 500 miliarde lei şi/sau înlesnirile la plata obligaţiilor bugetare, prevãzute la alin. 1 lit. d), pentru sume mai mari de 50 miliarde lei.
Înlesnirile la plata se pot acorda atât înaintea începerii executãrii silite, cat şi în timpul efectuãrii acesteia. Pentru acordarea înlesnirilor la plata creditorii bugetari pot cere debitorilor, persoane juridice, constituirea de garanţii, în termen de 60 de zile de la data comunicãrii aprobãrii înlesnirilor.
Înlesnirile la plata creanţelor bugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice, de Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi de alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, se acorda pe baza datelor din evidenta analitica pe plãtitori de la nivelul organelor teritoriale la care contribuabilii sunt înregistraţi ca plãtitori de impozite, taxe, contribuţii şi alte obligaţii bugetare sau a unui document de verificare întocmit la sediul social al debitorului pe baza datelor din ultima balanţa de verificare.
Diferenţele de impozite, taxe, contribuţii şi alte obligaţii bugetare, precum şi majorãrile de întârziere aferente acestora, constatate în urma controalelor efectuate ulterior de organele competente ale Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi ale altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, se achitã conform prevederilor legale.
Pentru debitorii persoane juridice, aflaţi în proces de privatizare ori cuprinşi în programe speciale care sa conducã la creşterea atractivitatii acestora la privatizare, înlesnirile la plata se acorda de Guvern, de la caz la caz, prin hotãrâre, la propunerea instituţiilor publice implicate în procesul de privatizare şi cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi al celorlalte autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz. Sumele pentru care se acorda înlesniri la plata sunt cuprinse în certificatele de obligaţii bugetare eliberate la cererea instituţiilor publice implicate sau a agentului de privatizare, adresatã Ministerului Finanţelor Publice, Ministerului Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi altor autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz. Certificatele de obligaţii bugetare se întocmesc conform reglementãrilor legale în vigoare.
Ajutoarele de stat, calculate pentru înlesnirile la plata acordate în condiţiile prezentei ordonanţe de Guvernul României, vor fi notificate Consiliului Concurentei de furnizorul ajutorului de stat, în conformitate cu reglementãrile legale privind ajutorul de stat."
<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 a fost aprobatã prin <>Legea nr. 561/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 30 octombrie 2001.
Ulterior datei sesizãrii Curţii Constituţionale, alin. 1 al acestui text a fost modificat prin <>art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2001 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 16 august 2001, având urmãtorul cuprins:
"La cererea temeinic justificatã a debitorilor Guvernul României, Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Muncii şi Solidaritãţii Sociale, precum şi alte autoritãţi ale administraţiei publice centrale sau locale, dupã caz, pot acorda:
a) amânãri sau eşalonãri la plata impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a altor venituri bugetare;
b) amânãri sau eşalonãri la plata majorãrilor de întârziere şi/sau a penalitatilor de întârziere;
c) scutiri sau reduceri de impozite şi taxe, în condiţiile legii;
d) scutiri sau reduceri de majorãri de întârziere şi/sau penalitãţi de întârziere."
Aceasta ordonanta a intrat în vigoare la data de 1 octombrie 2001 potrivit prevederilor art. IV din acelaşi act normativ.
Întrucât dispoziţiile criticate reglementeazã mai multe ipoteze, ţinând seama de prevederile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea urmeazã sa supunã controlului de constitutionalitate numai dispoziţiile <>art. 82 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , de care depinde soluţionarea cauzei în curs de judecata, referitoare la împuternicirea autoritãţilor administraţiei publice locale de a acorda anumite înlesniri la plata, la cererea justificatã a debitorilor.
Autorul exceptiei susţine ca aceste prevederi sunt neconstituţionale întrucât ingradesc accesul la justiţie pentru îndreptarea soluţiilor autoritãţilor publice, de respingere a cererilor de acordare a înlesnirilor la plata, incalcand astfel dispoziţiile art. 21 din Constituţie, conform cãrora:
"(1) Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca prin <>art. 82 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , cu modificãrile ulterioare, s-a prevãzut posibilitatea autoritãţilor publice nominalizate în cuprinsul textului de a acorda, la cererea temeinic justificatã a debitorilor, anumite înlesniri la plata impozitelor, taxelor şi a altor obligaţii bugetare.
Prin textul de lege criticat nu s-a instituit un drept al debitorilor de a obţine înlesniri la plata obligaţiilor bugetare menţionate şi nici o obligaţie în sarcina autoritãţilor publice de a acorda înlesnirile la plata cerute, ci numai dreptul debitorilor de a le solicita şi obligaţia autoritãţilor cãrora li se adreseazã, de a examina cererile primite, precum şi facultatea acestora de a le rezolva favorabil, în cazurile temeinic justificate. Dat fiind ca acordarea înlesnirilor la plata constituie pentru debitori numai o posibilitate dependenta de vointa autoritãţilor competente, iar nu un drept, Curtea constata ca nu exista posibilitatea constrângerii judiciare a acestor autoritãţi în vederea soluţionãrii favorabile a cererilor debitorilor.
În consecinta, având în vedere ca potrivit art. 21 alin. (1) din Constituţie ori persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime şi ţinând seama de considerentele expuse mai sus, Curtea nu poate primi susţinerea autorului exceptiei de neconstituţionalitate în sensul ca, întrucât în textul menţionat nu s-a prevãzut expres posibilitatea atacarii de cãtre debitori în justiţie a refuzului de acordare a înlesnirilor la plata solicitate, s-a încãlcat liberul acces al acestora la justiţie.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 82 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 108/1996 , astfel cum au fost modificate prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/2001 , aprobatã prin <>Legea nr. 561/2001 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Rescopa" - S.A. din Targoviste în Dosarul nr. 1.005/2001 al Judecãtoriei Targoviste.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 noiembrie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016