Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 328 din 27 noiembrie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 328 din 27 noiembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 75 din 31 ianuarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspund Societatea Comercialã "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti, prin avocat, şi Direcţia Generalã a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Arges, prin consilier juridic, lipsind celelalte pãrţi, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Societãţii Comerciale "Romfar Group" - S.R.L., având cuvântul, arata, referindu-se la faptul ca dispoziţiile legale criticate au fost abrogate, ca excepţia poate fi soluţionatã deoarece abrogarea textului criticat nu şterge efectele produse în vremea când era în vigoare. <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 este un act normativ prin care s-a impus plata retroactivã a accizelor la carburanţi.
De asemenea, la data ridicãrii exceptiei de neconstituţionalitate, 12 aprilie 2000, ordonanta criticata era în vigoare. De aceea considera ca admisibilitatea oricãrei cereri în justiţie trebuie analizata în funcţie de cadrul legal existent la data formularii sale. Or, la data formularii exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 acestea erau în vigoare şi erau, în opinia autorului, neconstituţionale, în înţelesul <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , republicatã.
Reprezentantul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Arges arata ca unitatea pe care o reprezintã solicita respingerea exceptiei pentru motivele depuse la dosar de Ministerul Finanţelor Publice.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, dupã data sesizãrii Curţii Constituţionale, dispoziţiile criticate au fost abrogate şi, potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, nu mai pot face obiectul controlului de constitutionalitate. Este o regula de procedura, iar regulile de procedura trebuie respectate întocmai. Considera ca soluţia este respingerea exceptiei ca devenitã inadmisibila.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 aprilie 2000, Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al acelei instanţe.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia invoca încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii. Se susţine ca prin art. I pct. 1 din ordonanta de urgenta criticata "a fost modificat <>art. 14 din Ordonanta de urgenta nr. 82/1997 în ceea ce priveşte metodologia de calcul, în sensul ca <<pentru carburanţii auto se datoreazã bugetului de stat accize, stabilite în lei pe tona de produs finit>>". Or, în opinia autorului sesizãrii, "Organele de control ale Garzii financiare au avut la baza o ordonanta neconstitutionala, atunci când au stabilit ca societatea noastrã ar datora bugetului de stat suma de 617.369.940 lei, reprezentând accize pentru carburanţii comercializati din stocul existent la 2.03.1999".
Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia este neîntemeiatã, "deoarece Ordonanta nu a prevãzut o aplicare retroactivã" şi deci nu se incalca art. 15 alin. (2) din Constituţie. Potrivit opiniei instanţei "calcularea accizelor în sume fixe asupra produselor aflate în stoc şi pentru care s-au plãtit accize potrivit legii fiscale anterioare nu înseamnã retroactivitate, ci aplicarea imediata a legii fiscale noi". Conform opiniei instanţei, întrucât "valoarea accizelor se recupereazã de la consumatori prin cuprinderea ei în preţul produselor, ordonanta modificatoare a accizelor nu a creat o situaţie mai grea comercianţilor de combustibili auto care aveau plãtite accizele pentru cantitãţile aflate în stoc, întrucât obligaţia plãţii diferenţei de accize a fost stabilitã la momentul livrãrii stocurilor inventariate [art. II alin. (3)]".
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât ordonanta criticata nu mai era în vigoare la data sesizãrii Curţii Constituţionale, fiind abrogatã potrivit <>art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 2 martie 1999. Ordonanta criticata are urmãtorul cuprins:
"<>Art. I. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica dupã cum urmeazã:
1. Articolul 14 va avea urmãtorul cuprins:
<<Art. 14. - Pentru carburanţii auto se datoreazã bugetului de stat accize, stabilite în lei pe tona de produs finit, prevãzute în anexa nr. 1 la prezenta ordonanta de urgenta.>>"
La punctul 2 al <>art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 se prevãd poziţiile 9, 10, 11 din anexa nr. 1 "Lista cuprinzând taxele speciale de consumaţie (accize)", cãrora li s-au fixat valorile accizelor/tona, pentru: 9. Benzina premium, regular şi normalã; 10. Benzina fãrã plumb; 11. Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel).
"Art. II. (1) La data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta agenţii economici importatori, precum şi agenţii economici care desfãşoarã activitate de comercializare a carburantilor auto vor proceda la inventarierea stocurilor de astfel de produse.
(2) O copie de pe listele de inventariere, valorificate conform prevederilor legale în materie şi certificate de conducerea agenţilor economici în cauza, va fi depusa în termen de doua zile la organele fiscale teritoriale în a cãror raza teritorialã aceştia îşi desfãşoarã activitatea.
(3) Sumele reprezentând diferenţele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, şi valoarea accizelor achitate fie în vama, fie la achiziţionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrãrii stocurilor inventariate.
(4) Acestor sume cuvenite bugetului de stat li se aplica prevederile cap. IV <<Dispoziţii comune şi finale>> din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 , cu modificãrile ulterioare."
Curtea constata ca, ulterior ridicãrii exceptiei de neconstituţionalitate, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, începând cu data de 15 februarie 2000 au fost abrogate prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor impozite indirecte, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 196/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998.
În consecinta, având în vedere dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, conform cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unor dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", Curtea urmeazã sa facã aplicarea dispoziţiilor alin. (6) al aceluiaşi articol şi sa respingã, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Susţinerea autorului exceptiei ca admisibilitatea acesteia trebuia analizata în funcţie de cadrul legal existent la data formularii sale nu poate fi primitã, având în vedere caracterul imperativ al dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, precum şi fata de dispoziţiile art. 145 alin. (2) din Constituţie, care stabilesc ca deciziile Curţii Constituţionale "au putere numai pentru viitor".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul prevederilor art. 144 lit. c) şi ale art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 23 şi ale <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al impozitelor indirecte, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Romfar Group" - S.R.L. Pitesti în Dosarul nr. 994/2000/F-C al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 noiembrie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016