Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 326 din 27 noiembrie 2001  referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5 din anexa nr. 2 la   Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 326 din 27 noiembrie 2001 referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 5 din anexa nr. 2 la Legea nr. 27/1994 privind taxele si impozitele locale, republicata, cu modificarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 102 din 6 februarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la <>Legea nr. 27/1994 privind taxele şi impozitele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice Deva în Dosarul nr. 1.888/2001 şi în Dosarul nr. 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate, precum şi faptul ca acestea au acelaşi autor, ridica din oficiu problema conexarii dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt îndeplinite condiţiile legale în vederea conexarii.
Curtea, în temeiul prevederilor <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, şi ale art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 250C/2001 la Dosarul nr. 249C/2001.
Reprezentantul Ministerului Public, luând cuvântul pe fondul cauzei, pune concluzii de respingere a excepţiilor de neconstituţionalitate, ca neintemeiate, arãtând ca textele legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin încheierile din 16 mai 2001, pronunţate în dosarele nr. 1.888/2001 şi nr. 1.901/2001, Tribunalul Hunedoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţiile de neconstituţionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la <>Legea nr. 27/1994 privind taxele şi impozitele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţii ridicate de Societatea Comercialã "Electrica" - S.A. - Sucursala de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice Deva.
În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale menţionate sunt contrare prevederilor art. 41 alin. (2) teza I, art. 53 alin. (2) şi ale art. 138 alin. (2) din Constituţia României, deoarece:
- contrar art. 138 alin. (2) din Constituţie, prin prevederile pct. 5 din anexa nr. 2 la <>Legea nr. 27/1994 , republicatã, se da posibilitatea consiliilor locale sa fixeze impozite pe construcţii speciale, fãrã ca legea sa conţinã un text care sa cuprindã obligaţia de plata a unui impozit pe aceasta categorie de construcţii şi fãrã ca noţiunea de construcţii speciale sa fie definitã;
- se instituie o discriminare între agenţii economici care deţin construcţii speciale nesupuse impozitului şi cei care deţin construcţii de aceeaşi natura, pentru care plãtesc impozit, incalcandu-se prin aceasta dispoziţiile art. 41 alin. (2) teza I din Constituţie;
- se incalca principiul înscris în art. 53 alin. (2) din Legea fundamentalã, în conformitate cu care sistemul legal de impunere trebuie sa asigure o aşezare justa a sarcinilor fiscale.
Tribunalul Hunedoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã excepţiile ca fiind neintemeiate, deoarece normele privind impunerea construcţiilor speciale, stabilite prin <>Legea nr. 27/1994 , nu incalca principiile sistemului legal de impunere şi nici nu creazã o inegalitate în protecţia proprietãţii private.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca prevederile din <>Legea nr. 27/1994 , referitoare la anumite construcţii speciale declarate neimpozabile şi la competenta consiliilor locale de a aviza neimpunerea altor construcţii de natura similarã, nu incalca dispoziţiile art. 138 alin. (2) din Constituţie, prin care, cu valoare de principiu, s-a prevãzut ca impozitele şi taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau judeţene în limitele şi în condiţiile legii. Guvernul considera, de asemenea, ca eventuala depasire de cãtre autoritãţile locale a mandatului conferit de lege, ca şi omisiunea definirii prin lege a unor termeni nu intra sub incidenta controlului exercitat de Curtea Constituţionalã.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. 5 din anexa nr. 2 la <>Legea nr. 27/1994 privind taxele şi impozitele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, dispoziţii al cãror conţinut este urmãtorul: "Construcţiile speciale: (1) sonde de ţiţei, gaze, sare; (2) platforme de foraj marin; (3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, staţii de transformare, staţii de conexiuni şi posturi de transformare subterane; (4) centrale nuclearoelectrice; (5) cai de rulare; (6) galerii, planuri înclinate subterane şi rampe de put; (7) puţuri de mina; (8) coşuri de fum; (9) tunuri de rãcire; (10) baraje şi construcţii accesorii; (11) diguri; (12) construcţii hidromotrice, oceanografice şi hidrometeorologice; (13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri; (14) conducte pentru transportul produselor petroliere, gazelor şi al lichidelor industriale; (15) altele de natura similarã, cu avizul consiliilor locale."
Textele constituţionale, invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate, sunt cele ale art. 41 alin. (2) teza I, referitor la ocrotirea proprietãţii în mod egal, indiferent de proprietar, ale art. 53 alin. (2) referitor la aşezarea justa a sarcinilor fiscale şi ale art. 138 alin. (2) referitor la impozitele şi taxele locale.
Examinând excepţiile de neconstituţionalitate, Curtea constata urmãtoarele:
<>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale a stabilit în art. 4 alin. 1 regula ca impozitul pe clãdiri se datoreazã de cãtre contribuabili pentru clãdirile aflate în proprietatea acestora, indiferent de locul unde sunt situate şi de destinaţia acestora. De la aceasta regula, a obligativitatii plãţii impozitului pentru toate categoriile de clãdiri, prin art. 8 alin. 2 din lege s-a prevãzut o excepţie, formulatã în redactarea iniţialã (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 24 mai 1994) în urmãtorii termeni: "Lista clãdirilor care nu sunt supuse impozitului pe clãdiri este redata în anexa nr. 2." Potrivit anexei menţionate nu erau supuse impozitului trei categorii de clãdiri, şi anume: 1. Clãdirile instituţiilor publice, cu excepţia celor folosite în alte scopuri; 2. Clãdirile care, potrivit legii, sunt considerate monumente istorice, de arhitectura şi arheologie, precum şi muzeele şi casele memoriale, cu excepţia spaţiilor acestora folosite în alte scopuri; 3. Clãdirile care prin destinaţie constituie lacasuri de cult, aparţinând cultelor recunoscute de lege.
Ulterior, prin Ordonanta Guvernului nr. 24/1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 25 august 1995, art. 8 alin. 2 din Legea nr. 24/1994 a fost modificat având urmãtorul cuprins: "Lista clãdirilor şi construcţiilor care nu sunt supuse impozitului este redata în anexa nr. 2." Prin aceeaşi ordonanta, în lista menţionatã, dupã pct. 3 s-a adãugat pct. 4 cu urmãtorul cuprins: "Construcţii şi amenajãri funerare din cimitire."
Anexa nr. 2 a mai fost modificatã şi completatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 62/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 30 decembrie 1998, care a adãugat un punct nou, respectiv pct. 5, compus din 14 subpuncte cu urmãtorul cuprins: "Construcţiile speciale: (1) sonde de ţiţei, gaze, sare; (2) platforme de foraj marin; (3) centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice, staţii de transformare, staţii de conexiuni şi posturi de transformare subterane; (4) centrale nuclearoelectrice; (5) cai de rulare; (6) galerii, planuri înclinate subterane şi rampe de put; (7) puţuri de mina; (8) coşuri de fum; (9) tunuri de rãcire; (10) baraje şi construcţii accesorii; (11) diguri; (12) construcţii hidromotrice, oceanografice şi hidrometeorologice; (13) poduri, viaducte, apeducte, tuneluri; (14) conducte pentru transportul produselor petroliere, gazelor şi al lichidelor industriale."
În sfârşit, prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 3 martie 1999, în completarea anexei arãtate s-a adãugat la pct. 5 subpunctul (15) cu urmãtorul cuprins: "altele de natura similarã, cu avizul consiliilor locale."
Examinând criticile de neconstituţionalitate, Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate, urmând sa fie respinse.
Astfel este neîntemeiatã susţinerea autorului exceptiei potrivit cãreia prin textul care formeazã obiectul exceptiei de neconstituţionalitate s-a dat posibilitatea consiliilor locale sa fixeze impozite pe construcţii speciale, fãrã ca legea sa conţinã o dispoziţie care sa cuprindã obligaţia de plata a unui impozit pe aceasta categorie de construcţii şi fãrã ca noţiunea de construcţii speciale sa fie definitã. Din analiza prevederilor legale criticate rezulta ca legiuitorul a stabilit cadrul legal de impunere a clãdirilor şi a construcţiilor speciale - definite în <>Legea nr. 27/1994 prin enumerare şi prin precizarea ca lista acestora poate fi completatã "cu altele de natura similarã".
Pe de alta parte, este de observat ca susţinerea autorului exceptiei, în sensul ca prin art. 8 alin. 2, cu referire la pct. 5 din anexa nr. 2 la <>Legea nr. 27/1994 , republicatã, cu modificãrile ulterioare, se da posibilitatea autoritãţilor locale sa stabileascã impozitul pe construcţii speciale în mod arbitrar, nu poate fi primitã, deoarece prin textul citat nu se prevede posibilitatea stabilirii impozitului pe clãdiri asupra construcţiilor speciale pe care le enumera, ci, dimpotriva, se excepteazã aceste construcţii de la impozit.
În ceea ce priveşte necuprinderea în anexa menţionatã a unor construcţii speciale ca cele nominalizate în acţiunea formulatã de autorul exceptiei în dosarele nr. 1.888/2001 şi 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ, nu poate duce la concluzia ca ar contraveni prevederilor art. 138 alin. (2) din Constituţie şi nici altor prevederi ale Legii fundamentale. Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant în jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 148 din 17 decembrie 1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 28 martie 1997, faptul ca legiuitorul are libertatea de a aprecia asupra situaţiilor în care poate stabili anumite facilitãţi fiscale, iar astfel de optiuni nu pot fi cenzurate pe cale de contencios constituţional.
Textul criticat nu incalca nici prevederile art. 41 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora "proprietatea privatã este ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular", şi nici prevederile art. 53 alin. (2) din Legea fundamentalã, potrivit cãrora "sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale", deoarece nu conţine discriminãri în funcţie de forma de proprietate asupra clãdirilor şi construcţiilor speciale supuse impozitului sau în funcţie de alte criterii.

Pentru motivele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţiile de neconstituţionalitate a pct. 5 din anexa nr. 2 la <>Legea nr. 27/1994 privind taxele şi impozitele locale, republicatã, cu modificãrile ulterioare, excepţii ridicate de Societatea Comercialã "Electrica"-S.A. - Sucursala de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice Deva în dosarele nr. 1.888/2001 şi nr. 1.901/2001 ale Tribunalului Hunedoara - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 27 noiembrie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016