Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 326 din 12 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si   art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 326 din 12 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I si art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de masuri pentru solutionarea unor aspecte financiare in sistemul justitiei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 236 din 9 aprilie 2009


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I şi II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilã şi de proprietate intelectualã în dosarele nr. 36.999/3/2007, 1.630/86/2008, 521/86/2008, 5.674/40/2007, 797/40/2008, 1.756/86/2008, 423/86/2008, 4.250/117/2007, 599/98/2008, 30.746/3/2007, 2.921/86/2008, 4.438/117/2007, 1.752/86/2008, 1.189/86/2008, 1.190/86/2008, 24.064/3/2007, 886/62/2007, 4.727/103/2007, 614/90/2008, 418/122/2008, 4.076/97/2007, 820/117/2008, 4.819/110/2007, 4.895/85/2007, 683/99/2008, 15.401/63/2007, 5.048/103/2007, 363/83/2008, 7.252/120/2007, 3.196/108/2007, 190/89/2008, 1.446/335/2007, 5.323/111/2007, 35.999/3/2007, 623/86/2008, 31.465/3/2007, 7.782/1/2008, 437/98/2008 şi 45.584/3/2007.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 2.724D/2008, nr. 2.728D/2008-2.743D/2008, nr. 2.819D/2008-2.827D/2008, nr. 2.829D/2008-2.832D/2008, nr. 2.834D/2008-2.836D/2008 şi nr. 85D/2009-90D/2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul pãrţii prezente nu se opune conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea dispune, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , conexarea dosarelor nr. 2.728D/2008-2.743D/2008, nr. 2.819D/2008-2.827D/2008, nr. 2.829D/2008-2.832D/2008, nr. 2.834D/2008-2.836D/2008 şi nr. 85D/2009-90D/2009 la Dosarul nr. 2.724D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerul Apãrãrii Naţionale solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, concretizatã prin <>Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2008 , pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, reţine urmãtoarele:
Prin încheieri pronunţate în dosarele nr. 36.999/3/2007, 1.630/86/2008, 521/86/2008, 5.674/40/2007, 797/40/2008, 1.756/86/2008, 423/86/2008, 4.250/117/2007, 599/98/2008, 30.746/3/2007, 2.921/86/2008, 4.438/117/2007, 1.752/86/2008, 1.189/86/2008, 1.190/86/2008, 24.064/3/2007, 886/62/2007, 4.727/103/2007, 614/90/2008, 418/122/2008, 4.076/97/2007, 820/117/2008, 4.819/110/2007, 4.895/85/2007, 683/99/2008, 15.401/63/2007, 5.048/103/2007, 363/83/2008, 7.252/120/2007, 3.196/108/2007, 190/89/2008, 1.446/335/2007, 5.323/111/2007, 35.999/3/2007, 623/86/2008, 31.465/3/2007, 7.782/1/2008, 437/98/2008 şi 45.584/3/2007, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilã şi de proprietate intelectualã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. I şi II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei.
Excepţia a fost ridicatã, din oficiu, de instanţa de judecatã cu ocazia soluţionãrii unor recursuri formulate împotriva unor sentinţe pronunţate de secţiile civile ale tribunalelor.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3), pentru urmãtoarele motive:
1. Dispoziţiile <>art. I şi II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale prin raportare la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituţie, deoarece nu existã o situaţie extraordinarã legatã de competenţa de soluţionare a cauzelor a cãrei reglementare sã nu poatã fi amânatã. Aceste dispoziţii de lege cuprind norme de procedurã referitoare la competenţa de soluţionare a cauzelor în primã instanţã şi în recurs; or, aspectele şi implicaţiile financiare legate de punerea în executare a hotãrârilor judecãtoreşti nu îşi pot gãsi o soluţie în aceste norme, indiferent dacã acestea sunt legiferate pe calea unei proceduri legislative obişnuite sau de urgenţã. Nici unificarea practicii judiciare nu poate fi realizatã prin simpla schimbare a competenţei de soluţionare a cauzelor, ci doar prin mijloace procedurale specifice puse la dispoziţia judecãtorului de Codul de procedurã civilã, legea de organizare judecãtoreascã şi regulamentul de organizare şi funcţionare a instanţelor judecãtoreşti. Astfel, art. 329 din Codul de procedurã civilã, reglementând instituţia recursului în interesul legii, dã dreptul procurorului general şi colegiilor de conducere ale curţilor de apel sã solicite Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sã se pronunţe asupra chestiunilor de drept care au fost soluţionate diferit de instanţele judecãtoreşti, pentru a se asigura interpretarea şi aplicarea unitarã a legii pe întreg teritoriul României. În ceea ce priveşte drepturile salariale ale personalului din sistemul justiţiei, instanţa supremã s-a pronunţat deja prin mai multe decizii date de Secţiile Unite în temeiul art. 329 din Codul de procedurã civilã.
2. <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 este neconstituţionalã, deoarece a nesocotit limitele prevãzute de art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin efectele pãgubitoare asupra unei instituţii fundamentale a statului, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Astfel, deşi scopul declarat al ordonanţei este reglementarea anumitor aspecte financiare în sistemul justiţiei, dispoziţiile acesteia cuprind norme de procedurã civilã referitoare la competenţa de soluţionare în primã instanţã şi în recurs a cererilor ce au ca obiect acordarea unor drepturi salariale. Or, normele de competenţã nu oferã nicio soluţie aspectelor financiare legate de punerea în executare a hotãrârilor judecãtoreşti, dar, prin reglementarea oferitã, afecteazã grav Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin supradimensionarea activitãţii, consecinţele pe termen lung repercutându-se asupra celeritãţii şi calitãţii actului de justiţie.
3. Intervenţia Guvernului prin aceastã ordonanţã de urgenţã contravine art. 21 alin. (3) din Constituţie, în condiţiile supraîncãrcãrii instanţei supreme, care nu are o secţie specializatã în soluţionarea litigiilor de muncã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, având în vedere <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 104 din 20 ianuarie 2009 , considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.
Avocatul Poporului, ţinând seama de jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. I şi II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, publicatã în Monitorul Oficial al României nr. 462 din 20 iunie 2008, dispoziţii care au urmãtorul cuprins:
"Art. I
(1) Cererile având ca obiect acordarea unor drepturi salariale, formulate de personalul salarizat potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 27/2006 privind salarizarea şi alte drepturi ale judecãtorilor, procurorilor şi altor categorii de personal din sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 45/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi potrivit <>Ordonanţei Guvernului nr. 8/2007 privind salarizarea personalului auxiliar din cadrul instanţelor judecãtoreşti şi al parchetelor de pe lângã acestea, precum şi din cadrul altor unitãţi din sistemul justiţiei, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 247/2007 , cu modificãrile ulterioare, sunt soluţionate, în primã instanţã, de curţile de apel.
(2) Recursul împotriva hotãrârilor pronunţate în primã instanţã de curţile de apel se judecã de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Art. II
(1) Dispoziţiile art. I se aplicã şi proceselor în curs de judecatã, având ca obiect soluţionarea cererilor privind acordarea unor drepturi salariale formulate de personalul din sistemul justiţiei, începute sub legea anterioarã.
(2) Cauzele prevãzute la alin. (1) aflate în curs de judecatã în fond la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã vor fi trimise de îndatã spre soluţionare curţilor de apel, prin încheiere care nu este supusã niciunei cãi de atac.
(3) Recursurile împotriva hotãrârilor pronunţate cu privire la cererile prevãzute la alin. (1) aflate pe rolul curţilor de apel la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţã se trimit de îndatã la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin încheiere care nu este supusã niciunei cãi de atac."
În susţinerea neconstituţionalitãţii ordonanţei, instanţa supremã invocã înfrângerea prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6) şi ale art. 21 alin. (3), potrivit cãrora:
- Art. 115 alin. (4) şi (6): "(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţã numai în situaţii extraordinare a cãror reglementare nu poate fi amânatã, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. [...]
(6) Ordonanţele de urgenţã nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertãţile şi îndatoririle prevãzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza mãsuri de trecere silitã a unor bunuri în proprietate publicã.";
- Art. 21 alin. (3): "Pãrţile au dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil."
Prin <>Decizia nr. 104 din 20 ianuarie 2009 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 73 din 6 februarie 2009, Curtea Constituţionalã a constatat cã dispoziţiile <>art. I şi II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 sunt neconstituţionale.
Deoarece decizia menţionatã a fost pronunţatã ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate ridicate în prezentele dosare, urmeazã ca, în temeiul <>art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , aceasta sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I şi <>art. II din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de mãsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei, excepţie ridicatã, din oficiu, de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Secţia civilã şi de proprietate intelectualã în dosarele nr. 36.999/3/2007, 1.630/86/2008, 521/86/2008, 5.674/40/2007, 797/40/2008, 1.756/86/2008, 423/86/2008, 4.250/117/2007, 599/98/2008, 30.746/3/2007, 2.921/86/2008, 4.438/117/2007, 1.752/86/2008, 1.189/86/2008, 1.190/86/2008, 24.064/3/2007, 886/62/2007, 4.727/103/2007, 614/90/2008, 418/122/2008, 4.076/97/2007, 820/117/2008, 4.819/110/2007, 4.895/85/2007, 683/99/2008, 15.401/63/2007, 5.048/103/2007, 363/83/2008, 7.252/120/2007, 3.196/108/2007, 190/89/2008, 1.446/335/2007, 5.323/111/2007, 35.999/3/2007, 623/86/2008, 31.465/3/2007, 7.782/1/2008, 437/98/2008 şi 45.584/3/2007.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 12 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman
________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016