Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 325 din 23 martie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, ale   Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007 si ale   Ordonantei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea   Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 232/2007 , si pentru acordarea unor cresteri salariale pentru functionarii publici in anul 2008    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 325 din 23 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2006, ale Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007 si ale Ordonantei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 6/2007 privind unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pana la intrarea in vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare si alte drepturi ale functionarilor publici, precum si cresterile salariale care se acorda functionarilor publici in anul 2007, aprobata cu modificari prin Legea nr. 232/2007 , si pentru acordarea unor cresteri salariale pentru functionarii publici in anul 2008

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 293 din 5 mai 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, excepţie ridicatã de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Cãlin în Dosarul nr. 1.564/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care aratã cã excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 este inadmisibilã, deoarece acest act normativ şi-a încetat efectele juridice la sfârşitul anului 2006. Referitor la <>Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 , susţine cã aceasta a fost abrogatã parţial prin <>Legea nr. 330/2009 , astfel cã, în ceea ce priveşte textele din ordonanţã ce nu au fost preluate de noul act normativ, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã, iar în privinţa dispoziţiilor menţinute în vigoare, solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, deoarece nu existã legãturã între conţinutul acestora şi critica de neconstituţionalitate formulatã. În sfârşit, pune concluzii de respingere ca devenitã inadmisibilã a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 , acest act normativ fiind aplicabil pânã la data de 31 martie 2009.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 septembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 1.564/90/2009, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007 şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Cãlin într-o cauzã având ca obiect o acţiune pentru acordarea unor drepturi bãneşti constând în sporul de risc şi de suprasolicitare neuropsihicã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţã, cã cele trei <>ordonanţe ale Guvernului criticate - nr. 2/2006 , nr. 6/2007 şi nr. 9/2008 - încalcã prevederile art. 108 alin. (3) din Constituţie referitoare la delegarea legislativã, cât şi dispoziţiile legilor de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe, respectiv legile nr. 404/2005, nr. 502/2006 şi nr. 373/2007. Potrivit art. 73 alin. (3) lit. j) şi p) din Legea fundamentalã, statutul funcţionarilor publici, precum şi regimul general privind raporturile de muncã se reglementeazã prin lege organicã, iar ordonanţele Guvernului sunt emise, conform art. 115 alin. (1) din Constituţie, în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Or, un element esenţial al raportului de muncã îl reprezintã tocmai salariul, iar dreptul la sporul de risc şi suprasolicitare neuropsihicã reprezintã un drept de remunerare a muncii, astfel cã actele normative criticate, emise de Guvern în domeniul salarizãrii funcţionarilor publici, sunt neconstituţionale. În plus, aceste acte normative nu au introdus sporul de risc şi de suprasolicitare neuropsihicã în structura salariului funcţionarilor publici, astfel cã acestora li s-a cauzat un prejudiciu patrimonial.
Tribunalul Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Avocatul Poporului apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 , modificatã şi completatã, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 , modificatã şi completatã, şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 este inadmisibilã, deoarece dispoziţiile legale criticate au avut o aplicabilitate limitatã în timp, raportatã la anii 2006, 2007 şi, respectiv, 2008.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie 2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 417/2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2008, act normativ ce şi-a încetat aplicabilitatea la data de 31 martie 2009, potrivit <>art. 1 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009.
Autorii excepţiei invocã încãlcarea prevederilor art. 108 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora "Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
<>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006 este un act normativ cu aplicabilitate temporarã, aferentã anului 2006, dupã cum rezultã chiar din titlul acesteia. Întrucât <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale prevede cã aceasta se pronunţã asupra excepţiilor privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare, rezultã cã aceastã excepţie urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Cu privire la dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, se constatã cã, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale cu prezenta excepţie, a fost adoptatã <>Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitarã a personalului plãtit din fonduri publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009. Art. 48 alin. (1) pct. 13 din aceastã lege prevede: "(1) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi se abrogã: (...) 13. <>Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 29 ianuarie 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 şi 33." Curtea constatã cã dispoziţiile menţinute în vigoare se referã însã la drepturi de care beneficiazã funcţionarii publici, altele decât cele vizate de autorii excepţiei de neconstituţionalitate, respectiv sporul de risc şi de suprasolicitare neuropsihicã, motiv pentru care excepţia de neconstituţionalitate referitoare la aceste texte urmeazã sã fie respinsã ca neîntemeiatã. Curtea observã, totodatã, cã dispoziţiile <>art. 49 pct. 1 din Legea nr. 330/2009 prevãd: "La 3 zile de la data publicãrii prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se abrogã: 1. <>Art. 19 şi 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 (...)." În consecinţã, excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile art. 1-21, art. 28, art. 31, art. 32 şi <>art. 34-50 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 , care au fost abrogate expres prin <>Legea nr. 330/2009 , astfel cum s-a arãtat, urmeazã sã fie respinsã ca devenitã inadmisibilã.
<>Ordonanţa Guvernului nr. 9/2008 şi-a încetat aplicabilitatea la data de 31 martie 2009, potrivit <>art. 1 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 1/2009 privind unele mãsuri în domeniul salarizãrii personalului din sectorul bugetar. Aşadar, aceastã excepţie urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006 şi ale <>Ordonanţei Guvernului nr. 9/2008 pentru modificarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 232/2007 , şi pentru acordarea unor creşteri salariale pentru funcţionarii publici în anul 2008, excepţie ridicatã de Veronica Neagu, Adelina Elena Oprea şi Nela Cãlin în Dosarul nr. 1.564/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia comercialã şi de contencios administrativ şi fiscal.
2. Respinge, ca neîntemeiatã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30 şi 33 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 privind unele mãsuri de reglementare a drepturilor salariale şi a altor drepturi ale funcţionarilor publici pânã la intrarea în vigoare a legii privind sistemul unitar de salarizare şi alte drepturi ale funcţionarilor publici, precum şi creşterile salariale care se acordã funcţionarilor publici în anul 2007, excepţie ridicatã de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecatã.
3. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-21, art. 28, art. 31, art. 32 şi <>art. 34-50 din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2007 , care au fost abrogate expres prin <>Legea nr. 330/2009 , excepţie invocatã de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe de judecatã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 martie 2010.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi

__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016