Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 323 din 26 noiembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata prin   Legea nr. 130/2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 323 din 26 noiembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobata prin Legea nr. 130/2001

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 938 din 20 decembrie 2002

Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , excepţie ridicatã de Victor Gh. Vulpoi în Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
La apelul nominal rãspunde, pentru Ministerul Finanţelor Publice, consilier juridic Nicoleta Negut şi, pentru Ministerul Apãrãrii Naţionale, consilier juridic Dan Cimpoeru, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, sustinand ca, în cauza, nu se ridica probleme de control de constitutionalitate, ci de aplicarea legii, respectiv a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 .
Reprezentantul Ministerului Apãrãrii Naţionale considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata. De altfel, Curtea Constituţionalã a mai fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , cu raportare la prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie şi, respingând excepţia, a constatat ca dispoziţiile ordonanţei criticate sunt constituţionale.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate. În argumentarea acestei sustineri este menţionatã jurisprudenta Curţii Constituţionale cu privire la prevederile legale criticate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 aprilie 2002, Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , excepţie ridicatã de Victor Gh. Vulpoi în Dosarul nr. 1.964/2002.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenta, ca prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 sunt contrare dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, privind egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a instituţiilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, întrucât "a modificat baza de calcul a ajutoarelor prevãzute la articolul 31 din <>Legea nr. 138/1999 , stabilind ca aceste ajutoare se calculeazã în raport cu solda lunarã neta". În articolul 2 al Ordonanţei de urgenta se arata ca "baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunarã bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculatã prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare [...]".
În acest fel, arata autorul exceptiei, militarii trecuţi în rezerva dupã intrarea în vigoare a ordonanţei de urgenta sunt dezavantajati fata de cei trecuţi în rezerva anterior, pentru care "plãţile compensatorii şi ajutoarele au fost plãtite luându-se ca baza de calcul solda lunarã bruta avutã în luna schimbãrii poziţiei de activitate".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a III-a civilã apreciazã ca excepţia ridicatã în cauza este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În argumentarea acestui punct de vedere se arata ca drepturile cuvenite cadrelor militare trecute în rezerva sunt aceleaşi pentru ambele categorii, atât pentru cele trecute în rezerva anterior apariţiei <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 , cat şi pentru cele trecute în rezerva dupã aceasta data. Guvernul considera însã ca este firesc ca "aceste drepturi sa se acorde în raport cu regimul impozitãrii veniturilor, reglementat prin dispoziţiile legale în materie, în vigoare la data stabilirii drepturilor respective". Totodatã se arata ca "impozitarea sau exceptarea de la regimul impozitãrii, a unor categorii de venituri realizate de cetãţeni, cum sunt cele reprezentând plati compensatorii şi ajutoare de care beneficiazã cadrele militare, în cadrul mãsurilor de protecţie socialã prevãzute de lege, reprezintã însã o opţiune a legiuitorului şi depinde de posibilitãţile financiare ale statului, pe o anumitã perioada, în raport cu dimensionarea cheltuielilor în cadrul mãsurilor de protecţie socialã".
Avocatul Poporului apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În motivarea acestui punct de vedere se arata ca principiul egalitãţii, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, nu înseamnã uniformitate. Trecerea în rezerva ulterior intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 genereazã situaţii juridice diferite fata de cele create la trecerea în rezerva anterior acestei date, ceea ce justifica reglementarea unor tratamente diferite.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţilor şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Curtea retine ca în mod greşit instanta a considerat ca excepţia se referã numai la dispoziţiile <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 . În realitate, obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat de autorul acesteia, îl constituie ansamblul dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136 din 14 septembrie 2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobatã prin <>Legea nr. 130/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, care au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "Sumele reprezentând plãţile compensatorii prevãzute la <>art. 7, 8 şi 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998 , la <>art. 6 şi 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1999 , precum şi ajutoarele prevãzute la art. 31 şi la <>art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc în raport cu solda lunarã neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunarã bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculatã prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, în vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevãzut de <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Plãţile compensatorii şi ajutoarele prevãzute la art. 1, plãtite începând de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
Critica de neconstituţionalitate consta, în esenta, în susţinerea potrivit cãreia prevederile din ordonanta de urgenta contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât instituie un alt mod de calcul al plãţilor compensatorii şi ajutoarelor prevãzute la art. 31 şi la <>art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 . În felul acesta, dupã cum se susţine, sunt dezavantajati militarii trecuţi în rezerva dupã intrarea în vigoare a <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 .
Dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie au urmãtorul cuprins: "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri."
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiatã. Prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 au mai format obiect al controlului de constitutionalitate, sub aspectul încãlcãrii dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.
Curtea Constituţionalã a respins excepţia de neconstituţionalitate prin Decizia nr. 198 din 2 iulie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 5 august 2002, precum şi prin Decizia nr. 27 din 29 ianuarie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2002.
Cu acel prilej Curtea a reţinut, în esenta, prin Decizia nr. 27/2002, ca "principiul egalitãţii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie nu înseamnã uniformitate, asa încât la situaţii diferite trebuie sa corespundã un tratament juridic diferenţiat. Trecerea în rezerva anterior, respectiv ulterior datei de 22 septembrie 2000 genereazã situaţii juridice diferite, fapt care justifica reglementarea unor tratamente diferite".
De asemenea, prin Decizia nr. 198/2002, Curtea a reţinut ca "legiuitorul este în drept sa reglementeze în mod diferit şi în raport cu posibilitãţile existente în privinta îndeplinirii mãsurilor de protecţie socialã drepturile ce se acorda unor categorii de cetãţeni, bineînţeles fãrã sa aducã atingere drepturilor anterior stabilite, precum şi sa determine veniturile supuse impozitãrii, cu condiţia sa nu contravina dispoziţiilor art. 53 alin. (2) din Constituţie, referitoare la aşezarea justa a sarcinilor fiscale, problema ce nu se pune în legatura cu textele de lege examinate". Totodatã, prin aceasta decizie, Curtea a mai reţinut ca, "în cazul reglementãrii în mod diferit a unor drepturi prin acte normative succesive, nu se ridica probleme de constitutionalitate, ci de aplicare a legii în timp, ceea ce intra în competenta exclusiva a instanţelor judecãtoreşti".
În cauza de fata nu se invoca elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a plãţilor compensatorii şi a ajutoarelor care se acorda personalului militar, excepţie ridicatã de Victor Gh. Vulpoi în Dosarul nr. 1.964/2002 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a III-a civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 26 noiembrie 2002.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta


────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016