Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 320 din 23 martie 2010  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 320 din 23 martie 2010 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 294 din 5 mai 2010

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor "<>art. 24 lit. a)" din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Ioan Rotãrescu în Dosarul nr. 923/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã. În acest sens, aratã cã textul de lege criticat a fost abrogat ca urmare a prevederilor <>art. I pct. 153 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea nr. 15/F/CA/2009 din 23 septembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 923/57/2009, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor "<>art. 24 lit. a)" din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Ioan Rotãrescu într-o cauzã având ca obiect anularea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine cã prevederile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât scutesc de plata impozitului pe venit numai persoanele cu handicap care realizeazã venituri din salarii, nu şi pe cele ale cãror venituri provin din pensii, instituind astfel o discriminare între persoane care fac parte din aceeaşi categorie. În acest sens, precizeazã cã art. 50 din Constituţie are în vedere mãsuri de protecţie pentru toate persoanele cu handicap, nu doar pentru unele.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Aratã cã impozitarea pensiilor este stabilitã prin codul fiscal şi nu prin <>Legea nr. 448/2006 , iar persoanele care, potrivit textului de lege criticat, beneficiazã de scutirea de impozit pe salarii vor fi, dupã pensionare, impozitate potrivit prevederilor Codului fiscal.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, întrucât motivele formulate în susţinerea acesteia vizeazã necesitatea completãrii textului de lege criticat, atribuţie aflatã în competenţa exclusivã a Parlamentului.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii şi notelor scrise ale autorului excepţiei, prevederile <>art. 24 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008. Atât din cuprinsul încheierii de sesizare, cât şi din notele scrise menţionate rezultã însã cã sunt criticate dispoziţiile art. 26 lit. a) din aceeaşi lege, care, la data ridicãrii excepţiei de neconstituţionalitate, aveau urmãtorul cuprins:
- Art. 26 lit. a): "Persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiazã de urmãtoarele facilitãţi fiscale:
a) scutire de impozit pe veniturile din salarii şi indemnizaţii de naturã salarialã."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 1 alin. (5) care impune obligativitatea respectãrii Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 16 alin. (1) care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi art. 50 privind protecţia persoanelor cu handicap.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã, ulterior sesizãrii sale, textul de lege criticat a fost abrogat expres. Astfel, prin <>art. I pct. 153 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 109/2009 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 13 octombrie 2009, la <>art. 298 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care abrogã prevederi din diverse acte normative, s-au introdus douã noi puncte, punctele 43^2 şi 43^3, dintre care pct. 43^2 are urmãtorul cuprins: "Litera a) a articolului 26 şi litera g) a articolului 83 din <>Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;". Aşadar, de la 1 ianuarie 2010, datã la care, potrivit <>art. III din aceeaşi Ordonanţã de urgenţã a Guvernului nr. 109/2009 , au intrat în vigoare modificãrile şi completãrile aduse Codului fiscal prin ordonanţa de urgenţã menţionatã, dispoziţiile <>art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 au fost abrogate expres.
Ţinând cont de acest eveniment legislativ, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor de lege criticate în cauza de faţã a devenit inadmisibilã, ca urmare a abrogãrii acestora. Aceastã soluţie se impune în virtutea prevederilor <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , care stipuleazã cã instanţa de contencios constituţional nu poate decide decât cu privire la legi sau ordonanţe ori dispoziţii din acestea care sunt în vigoare. Or, în speţã, aceastã condiţie nu este îndeplinitã.
De altfel, separat de cele reţinute mai sus, Curtea observã cã legiuitorul a înţeles sã modifice cadrul normativ aplicabil persoanelor cu handicap grav sau accentuat în ceea ce priveşte scutirile de impozitul pe venit. Acest lucru rezultã din adoptarea <>Legii nr. 22/2010 pentru completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144 din 4 martie 2010, al cãrei articol unic introduce în cuprinsul <>Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal un nou articol, articolul 70^1, care stabileşte cã "Prevederile referitoare la reţinerea impozitului pe venitul din pensii nu se aplicã venitului din pensii realizat de persoanele cu handicap grav sau accentuat". Aşadar, în actualul context legislativ, situaţia anterioarã a fost corectatã chiar în sensul criticilor formulate de autorul excepţiei.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicatã de Ioan Rotãrescu în Dosarul nr. 923/57/2009 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 23 martie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016