Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 32 din 2 martie 1999  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata, cu modificari, prin   Legea nr. 131/1996 , modificata prin   Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 pentru modificarea si completarea   Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 , aprobata si modificata prin   Legea nr. 88/1998     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 32 din 2 martie 1999 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, aprobata, cu modificari, prin Legea nr. 131/1996 , modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 , aprobata si modificata prin Legea nr. 88/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 178 din 26 aprilie 1999
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 131/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Anghel Marin" - S.N.C. din Buzau în Dosarul nr. 2.209/1998 al Tribunalului Buzau - Secţia civilã.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã: Societatea Comercialã "Anghel Marin" - S.N.C. şi Direcţia Generalã a Finanţelor Publice şi Controlului Financiar de Stat Buzau.
Cauza fiind în stare de judecata, se da cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, ca lipsitã de obiect, deoarece mãsura confiscãrii sumei care a fãcut obiectul plãţilor peste plafonul maxim stabilit de <>art. 5 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 a fost eliminata, ca urmare a modificãrii textului criticat, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 octombrie 1998, Tribunalul Buzau - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Anghel Marin" - S.N.C. din Buzau. În motivarea exceptiei se arata ca textul de lege criticat, care prevede mãsura confiscãrii sumei care a fãcut obiectul plãţilor peste plafonul maxim stabilit de art. 5 lit. c) din aceeaşi ordonanta, "incalca principiul personalizarii sancţiunii complementare contravenţionale ce rezulta din prevederile art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie".
Instanta de judecata, contrar prevederilor <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, nu şi-a exprimat opinia asupra exceptiei ridicate. În temeiul dispoziţiilor legale menţionate, precum şi în conformitate cu art. 15 din regulamentul sau de organizare şi funcţionare, Curtea Constituţionalã a solicitat Tribunalului Buzau - Secţia civilã completarea Încheierii de sesizare din 28 octombrie 1998 cu opinia sa. Dând curs solicitãrii Curţii, instanta de judecata, prin Adresa nr. 2.209/1998, şi-a exprimat opinia în sensul ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, "întrucât prevederile <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 sunt în concordanta cu prevederile Constituţiei, iar suma ce depãşeşte plafonul zilnic este în realitate rezultatul contravenţiei prevãzute de art. 5 lit. c) din acelaşi act normativ".
În conformitate cu prevederile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor se apreciazã ca <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 nu incalca prevederile Constituţiei, cu motivarea ca limitarea plãţilor sau încasãrilor în numerar de cãtre persoanele juridice şi confiscarea sumei ce depãşeşte plafonul legal reprezintã mãsuri luate în baza dispoziţiilor constituţionale, în scopul intaririi disciplinei financiar-valutare.
În punctul sau de vedere Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 este lipsitã de obiect, deoarece acest text a fost modificat prin <>Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 , în sensul ca sancţiunea confiscãrii sumelor de bani plãtite în numerar peste plafonul prevãzut la art. 5 alin. 2 lit. c) a fost înlãturatã, mentinandu-se numai sancţiunea amenzii contravenţionale, care nu incalca art. 41 alin. (7) şi (8) din Constituţie. În acest sens sunt invocate deciziile Curţii Constituţionale (şi anume: nr. 595, nr. 596 şi nr. 597 din 9 decembrie 1997), prin care aceasta s-a pronunţat în legatura cu constituţionalitatea textului criticat.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia se referã la <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 131/1996 , care, în redactarea criticata de autorul exceptiei de neconstituţionalitate, prevedea: "Efectuarea de plati sau de încasãri în numerar între persoane juridice peste plafonul prevãzut la art. 5 lit. c) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu confiscarea sumei care depãşeşte plafonul şi cu amenda."
Analizând excepţia, Curtea Constituţionalã constata ca prevederea privind posibilitatea de confiscare a sumelor care depãşesc plafonul de 5 milioane lei a fost eliminata, ca urmare a modificãrii textului prin <>art. I pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 26 august 1997 şi aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 88/1998 , asadar anterior Încheierii din 28 octombrie 1998 prin care Curtea Constituţionalã a fost investitã.
Potrivit <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã nu se poate pronunţa decât asupra dispoziţiilor dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, ceea ce exclude exercitarea controlului de constitutionalitate asupra unor prevederi legale eliminate din legislaţie.
În acest sens Curtea Constituţionalã s-a pronunţat prin mai multe decizii, printre care se afla şi Decizia nr. 160 din 10 noiembrie 1998, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 9 decembrie 1998.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia îşi menţine valabilitatea şi în cauza de fata, astfel încât excepţia urmeazã a fi respinsã ca inadmisibila.

Pentru motivele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA,
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 6 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind întãrirea disciplinei financiar-valutare, aprobatã, cu modificãri, prin <>Legea nr. 131/1996 , modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 26/1997 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996 , aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 88/1998 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Anghel Marin" - S.N.C. din Buzau în Dosarul nr. 2.209/1998 al Tribunalului Buzau - Secţia civilã.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 2 martie 1999.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016