Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 318 din 5 martie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 47 si   art. 48 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 318 din 5 martie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 47 si art. 48 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 298 din 7 mai 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Carmen Cãtãlina Gliga - procuror
Mihaela Ionescu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 47 şi 48 din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Roman" - S.A. din Braşov în dosarele nr. 17.495/197/2007, nr. 17.491/197/2007, nr. 17.490/197/2007, nr. 305/197/2008, nr. 17.496/197/2007, nr. 418/197/2008, nr. 17.482/197/2007, nr. 17.486/197/2007, nr. 17.483/197/2007, nr. 17.485/197/2007, nr. 17.501/197/2007, nr. 16.789/197/2007, nr. 16.791/197/2007, nr. 16.785/197/2007, nr. 405/197/2008, nr. 303/197/2008, nr. 16.788/197/2007, nr. 17.492/197/2007, nr. 17.489/197/2007, nr. 419/197/2008, nr. 276/197/2008, nr. 583/197/2008, nr. 17.502/197/2007 nr. 16.784/197/2007 şi nr. 17.498/197/2007 ale Tribunalului Braşov - Secţia civilã şi de Societatea Comercialã "Autocamioane şi Autobuze AB" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 17.494/197/2007 al aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexãrii dosarelor nr. 2.366D/2008, nr. 2.367D/2008, nr. 2.368D/2008, nr. 2.369D/2008, nr. 2.370D/2008, nr. 2.371D/2008, nr. 2.390D/2008, nr. 2.391D/2008, nr. 2.393D/2008, nr. 2.398D/2008, nr. 2.542D/2008, nr. 2.543D/2008, nr. 2.544D/2008, nr. 2.576D/2008, nr. 2.577D/2008, nr. 2.582D/2008, nr. 2.583D/2008, nr. 2.584D/2008, nr. 2.695D/2008, nr. 10D/2009, nr. 11D/2009, nr. 12D/2009, nr. 454D/2009, nr. 455D/2009, nr. 456D/2009 şi nr. 463D/2009 înregistrate pe rolul sãu, având în vedere cã obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciazã ca fiind întrunite condiţiile conexãrii dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 14 şi al <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedurã civilã, Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 2.367D/2008, nr. 2.368D/2008, nr. 2.369D/2008, nr. 2.370D/2008, nr. 2.371D/2008, nr. 2.390D/2008, nr. 2.391D/2008, nr. 2.393D/2008, nr. 2398D/2008, nr. 2.542D/2008, nr. 2.543D/2008, nr. 2.544D/2008, nr. 2.576D/2008, nr. 2.577D/2008, nr. 2.582D/2008, nr. 2.583D/2008, nr. 2.584D/2008, nr. 2.695D/2008, nr. 10D/2009, nr. 11D/2009, nr. 12D/2009, nr. 454D/2009, nr. 455D/2009, nr. 456D/2009 şi nr. 463D/2009 la Dosarul nr. 2.366D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile din 4, 7, 10, 11, 21 şi 25 noiembrie 2008, 5, 12 decembrie 2008 şi 27, 30 ianuarie 2009, pronunţate în dosarele nr. 17.495/197/2007, nr. 17.491/197/2007, nr. 17.490/197/2007, nr. 305/197/2008, nr. 17.496/197/2007, nr. 418/197/2008, nr. 17.482/197/2007, nr. 17.486/197/2007, nr. 17.483/197/2007, nr. 17.494/197/2007, nr. 17.485/197/2007, nr. 17.501/197/2007, nr. 16.789/197/2007, nr. 16.791/197/2007, nr. 16.785/197/2007, nr. 405/197/2008, nr. 303/197/2008, nr. 16.788/197/2007, nr. 17.492/197/2007, nr. 17.489/197/2007, nr. 419/197/2008, nr. 276/197/2008, nr. 583/197/2008, nr. 17.502/197/2007, nr. 16.784/197/2007 şi nr. 17.498/197/2007, Tribunalul Braşov - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 47 şi <>art. 48 din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Roman" - S.A. din Braşov şi de Societatea Comercialã "Autocamioane şi Autobuze AB" - S.A. din Braşov în cauze civile având ca obiect apeluri declarate de cãtre autori împotriva sentinţelor civile pronunţate de Judecãtoria Braşov cu privire la plângeri formulate împotriva unor încheieri de carte funciarã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia criticã, în esenţã, omisiunea din cuprinsul <>art. 47 al Legii nr. 7/1996 a unei reglementãri care sã stabileascã categoria persoanelor interesate sã solicite oficiului de cadastru notarea în cartea funciarã a unei menţiuni. Totodatã, se criticã omisiunea unor reglementãri din cuprinsul art. 48, potrivit cãrora registratorul sã aibã competenţa de a efectua un control al legalitãţii şi temeiniciei actului în baza cãruia se dispune înscrierea în cartea funciarã.
Tribunalul Braşov - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã autorul excepţiei criticã, în principiu, lipsa anumitor norme din cuprinsul textelor de lege criticate. Totodatã, apreciazã cã realizarea unui control de fond al actului în temeiul cãruia se solicitã efectuarea unei înscrieri în cartea funciarã de cãtre registrator ar fi în contradicţie cu principiile organizãrii şi rolului cãrţilor funciare, precum şi cu competenţa instanţelor de judecatã. Menţioneazã cã persoanele interesate în efectuarea unei înscrieri în cartea funciarã rezultã din celelalte prevederi ale legii, cu care <>art. 47 din Legea nr. 7/1996 se coroboreazã, dupã caz, în funcţie de felul înscrierii, prin interpretarea logicã şi sistematicã a întregului act normativ. Considerã cã, în mod eronat, autorul excepţiei a invocat contrarietatea textelor de lege criticate în raport cu dispoziţiile constituţionale ale art. 16 alin. (3).
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţiile de neconstituţionalitate sunt neîntemeiate. În acest sens, aratã cã registratorul de carte funciarã nu tranşeazã vreun litigiu şi nici nu stabileşte existenţa sau inexistenţa unui drept potrivnic în contradictoriu cu altã persoanã, ci numai verificã, în mod preventiv, "în scopul salvgardãrii ordinii publice şi a drepturilor ori intereselor legitime ale terţilor, condiţiile de validitate, de fond şi de formã, ale actului sau faptului juridic în temeiul cãruia se solicitã înscrierea." Totodatã, apreciazã cã motivele de neconstituţionalitate referitoare la prevederile <>art. 47 din Legea nr. 7/1996 vizeazã o omisiune legislativã.
Avocatul Poporului apreciazã cã prevederile <>art. 47 şi 48 din Legea nr. 7/1996 sunt constituţionale, nefiind contrare dispoziţiilor constituţionale ale art. 16, 21 şi 24. Totodatã, apreciazã cã aspectele invocate de autor vizeazã modalitatea de redactare a textelor de lege criticate, pretinsa neconstituţionalitate fiind dedusã dintr-o omisiune de reglementare, pe care însã Curtea Constituţionalã nu o poate complini, întrucât, potrivit art. 61 din Constituţie, Parlamentul este "unica autoritate legiuitoare a ţãrii", modificarea sau completarea normelor juridice fiind atribuţiile exclusive ale acestuia.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 47 şi 48 din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 3 martie 2006, care au urmãtorul conţinut:
- Art. 47: "(1) Cererea de înscriere în cartea funciarã se va depune la birourile teritoriale ale oficiului teritorial şi va fi însoţitã de înscrisul original sau de copia legalizatã de pe acesta, prin care se constatã actul sau faptul juridic a cãrui înscriere se cere; copia legalizatã se va pãstra în mapa biroului de cadastru şi publicitate imobiliarã.
(2) În cazul hotãrârii judecãtoreşti, se va prezenta o copie legalizatã, cu menţiunea cã este definitivã şi irevocabilã.
(3) Cererile de înscriere se vor înregistra de îndatã în registrul de intrare, cu menţionarea datei şi a numãrului care rezultã din ordinea cronologicã a depunerii lor.
(4) Dacã mai multe cereri au fost depuse deodatã la acelaşi birou teritorial, drepturile de ipotecã şi privilegiile vor avea acelaşi rang, iar celelalte drepturi vor primi numai provizoriu rang egal, urmând ca prin judecatã sã se hotãrascã asupra rangului şi asupra radierii încheierii nevalabile.
(5) Înscrierile în cartea funciarã se efectueazã la cererea pãrţilor interesate, cu excepţia cazurilor în care legea prevede înscrierea din oficiu; cererea de înscriere se îndreaptã la biroul unde se aflã cartea funciarã în care urmeazã sã se facã înscrierea.
(6) Intabularea sau înscrierea provizorie poate fi cerutã de orice persoanã care, potrivit înscrisului original, hotãrârii judecãtoreşti sau hotãrârii autoritãţii administrative, urmeazã sã strãmute, sã constituie, sã modifice, sã dobândeascã sau sã stingã un drept tabular.
(7) Înscrierea unui drept sau radierea unei sarcini pot fi cerute:
a) de mandatarul general al celui îndrituit;
b) de oricare dintre titularii aceluiaşi drept.
(8) Creditorul a cãrui creanţã certã şi exigibilã este doveditã printr-un înscris sau printr-o hotãrâre judecãtoreascã, ori în cazurile anume prevãzute de lege printr-o decizie a autoritãţii administrative, va putea cere instanţei, în numele şi în folosul debitorului sãu, înscrierea unui drept tabular sau radierea unei sarcini.
(9) Debitorul care a plãtit valabil creanţa ipotecarã a unui cesionar neînscris în cartea funciarã poate cere radierea ipotecii, dacã înfãţişeazã înscrisul original al cesiunii şi chitanţa doveditoare a plãţii.";
- Art. 48: "(1) În cazul în care registratorul admite cererea, dispune intabularea sau înscrierea provizorie prin încheiere, dacã înscrisul îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) este încheiat cu respectarea formelor prescrise de lege;
b) indicã numele pãrţilor;
c) individualizeazã imobilul printr-un identificator unic;
d) este însoţit de o traducere legalizatã, dacã actul nu este întocmit în limba românã;
e) este însoţit, dupã caz, de o copie a extrasului de carte funciarã pentru autentificare sau a certificatului de sarcini ce a stat la baza întocmirii actului.
(2) Încheierea va cuprinde determinarea dreptului sau a faptului, indicarea numãrului cadastral al imobilului şi al cãrţii funciare, precum şi a pãrţii cãrţii funciare în care urmeazã a se face înscrierea. De asemenea, se vor indica poziţiile ce au fost radiate şi numele celui în favoarea sau împotriva cãruia s-au fãcut înscrierile, indiferent de felul lor.
(3) În cazul în care identificarea cadastralã a imobilului nu este posibilã, pe baza datelor existente, vor fi folosite documentaţii cadastrale întocmite şi recepţionate conform prevederilor prezentei legi."
Autorul excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (3) potrivit cãrora funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în condiţiile legii, de persoanele care au cetãţenia românã şi domiciliul în ţarã, ale art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (1),(2) şi (3) relative la accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ale art. 24 alin. (1) privind garantarea dreptului la apãrare, ale art. 44 referitoare la dreptul de proprietate privatã, ale art. 45 privind libertatea economicã şi ale art. 57 referitoare la exercitarea cu bunã-credinţã a drepturilor şi libertãţilor constituţionale. Totodatã, considerã cã textele de lege criticate contravin şi dispoziţiilor art. 8 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, potrivit cãrora orice persoanã are dreptul sã se adreseze în mod efectiv instanţelor judiciare competente împotriva actelor care violeazã drepturile fundamentale ce îi sunt recunoscute prin constituţie sau prin lege.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã, în esenţã, critica de neconstituţionalitate se referã la o omisiune legislativã, autorii excepţiei fiind nemulţumiţi de faptul cã textele de lege criticate nu cuprind o reglementare care sã stabileascã categoria persoanelor interesate sã solicite oficiului de cadastru notarea în cartea funciarã a unei menţiuni şi nici nu prevãd competenţa registratorului de a efectua un control al legalitãţii şi temeiniciei actului în baza cãruia se dispune înscrierea în cartea funciarã.
Or, examinarea criticii de neconstituţionalitate cu un atare obiect excedeazã competenţei Curţii Constituţionale, care, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , se pronunţã "numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, fãrã a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
În consecinţã, prevederile legale criticate nu pot fi supuse controlului de constituţionalitate sub aspectele invocate, excepţia fiind inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor a prevederilor art. 47 şi <>art. 48 din Legea cadastrului şi a publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Roman" - S.A. din Braşov în dosarele nr. 17.495/197/2007, nr. 17.491/197/2007, nr. 17.490/197/2007, nr. 305/197/2008, nr. 17.496/197/2007, nr. 418/197/2008, nr. 17.482/197/2007, nr. 17.486/197/2007, nr. 17.483/197/2007, nr. 17.485/197/2007, nr. 17.501/197/2007, nr. 16.789/197/2007, nr. 16.791/197/2007, nr. 16.785/197/2007, nr. 405/197/2008, nr. 303/197/2008, nr. 16.788/197/2007, nr. 17.492/197/2007, nr. 17.489/197/2007, nr. 419/197/2008, nr. 276/197/2008, nr. 583/197/2008, nr. 17.502/197/2007, nr. 16.784/197/2007 şi nr. 17.498/197/2007 ale Tribunalului Braşov - Secţia civilã şi de Societatea Comercialã "Autocamioane şi Autobuze AB" - S.A. din Braşov în Dosarul nr. 17.494/197/2007 al aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 5 martie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016