Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 315 din 6 aprilie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Hotararii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile   Legii nr. 19/2000 , si ale   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 315 din 6 aprilie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operatiunilor de evaluare in vederea recalcularii pensiilor din sistemul public, stabilite in fostul sistem al asigurarilor sociale de stat potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, in conformitate cu principiile Legii nr. 19/2000 , si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 402 din 9 mai 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Victoria Istrate în Dosarul nr. 3.096/Cv/2005 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 179D/2006, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 , excepţie ridicatã de Ion Istrate în Dosarul nr. 3.097/Cv/2005 al Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate, Curtea pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea Dosarului nr. 179D/2006 la Dosarul nr. 178D/2006, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilã. În acest sens, aratã cã o hotãrâre a Guvernului nu poate constitui obiect al controlului de constituţionalitate, iar în ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , aratã cã nu este motivatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin încheierile nr. 1 şi nr. 2 din 5 ianuarie 2006, pronunţate în dosarele nr. 3.096/Cv/2005 şi nr. 3.097/Cv/2005, Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã, conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 , şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat. Aceste excepţii au fost ridicate de Victoria Istrate şi Ion Istrate cu prilejul soluţionãrii unor cauze civile având ca obiect contestaţiile formulate împotriva deciziilor de pensionare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.550/2004 modificã dispoziţiile <>Legii nr. 19/2000 , încãlcând astfel principiul separaţiei puterilor în stat. De asemenea, considerã cã metodologia <>Legii nr. 19/2000 impieteazã asupra puterii de cumpãrare a pensiilor stabilite în baza <>Legii nr. 3/1977 .
Tribunalul Vâlcea - Secţia civilã, conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã susţinerile autorilor excepţiei nu reprezintã o criticã de neconstituţionalitate, ci o pãrere personalã a acestora privind principiul separãrii puterilor în stat şi puterea de cumpãrare a pensiei, despre care se afirmã cã este diminuatã prin noua legislaţie privind pensiile.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, invocând dispoziţiile art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , aratã cã excepţia de neconstituţionalitate a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 este inadmisibilã. În ceea ce priveşte <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , aratã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este motivatã, nefiind indicat un text constituţional considerat a fi fost încãlcat.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 1 octombrie 2004, şi dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005.
Autorii excepţiei îşi raporteazã critica de neconstituţionalitate a prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 la dispoziţiile art. 1 alin. (4) din Constituţie care consacrã principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în cadrul democraţiei constituţionale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate a <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 , Curtea constatã cã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , o hotãrâre a Guvernului nu poate constitui obiect al controlului exercitat de Curtea Constituţionalã.
De asemenea, contrar dispoziţiilor <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 a fost doar enunţatã de autorul excepţiei, fãrã a fi însã motivatã în raport cu un text constituţional. Astfel, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã şi în aceastã privinţã.
De altfel, Curtea observã cã aceste aspecte trebuiau constatate de Tribunalul Vâlcea care trebuia, în consecinţã, sã respingã excepţia ca fiind inadmisibilã, în sensul dispoziţiilor <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 , printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza instanţa de contencios constituţional.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.550/2004 privind efectuarea operaţiunilor de evaluare în vederea recalculãrii pensiilor din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat potrivit legislaţiei anterioare datei de 1 aprilie 2001, în conformitate cu principiile <>Legii nr. 19/2000 , şi ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurãrilor sociale de stat, excepţie ridicatã de Victoria Istrate şi Ion Istrate în dosarele nr. 3.096/Cv/2005 şi nr. 3.097/Cv/2005 ale Tribunalului Vâlcea - Secţia civilã, conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 aprilie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea
_________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016