Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
DECIZIE Nr. 31*) din 22 martie 1995
EMITENT: CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 30 mai 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Victor Dan Zlatescu - preşedinte
Mihai Constantinescu - judecãtor
Antonie Iorgovan - judecãtor
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 teza a II-a şi ale alin. 2 din art. 16, precum şi ale art. 31 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, invocatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
Preşedintele declara şedinţa deschisã.
La apelul nominal pãrţile, deşi legal citate, nu au rãspuns.
Reprezentantul Ministerului Public, avînd cuvintul, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate, întrucît prin Decizia nr. II din 15 februarie 1995 Plenul Curţii Constituţionale a statuat ca instanţele Curţii de Conturi nu pot sesiza Curtea Constituţionalã cu excepţii de neconstituţionalitate, acestea nefacind parte din sistemul instanţelor judecãtoreşti, singurele investite cu competenta de a sesiza Curtea Constituţionalã în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie.
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,
deliberind asupra exceptiei de neconstituţionalitate, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 24 august 1994 a Sectiei jurisdicţionale a Curţii de Conturi, pronunţatã în Dosarul nr. 117/1994 al acestei instanţe, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 teza a II-a şi ale alin. 2 din art. 16, precum şi ale art. 31 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, invocatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale.
În susţinerea exceptiei se arata ca dispoziţiile legale menţionate incalca prevederile alin. (1) şi alin. (3) ale art. 139 din Constituţie potrivit cãrora controlul exercitat de Curtea de Conturi priveşte exclusiv modul de formare, de administrare şi de întrebuinţare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, iar în ceea ce priveşte modul de gestionare a resurselor publice, controlul se poate exercita numai la cererea Camerei Deputaţilor şi a Senatului.
În opinia Colegiului jurisdicţional al Curţii de Conturi, excepţia este nefondata întrucît, referitor la teza a II-a de la alin. 1 al art. 16 din Legea nr. 94/1992, prevederile art. 139 alin. (3) din Constituţie nu au semnificatia de a impiedica legiuitorul sa permitã efectuarea controlului de gestiune chiar în lipsa unei cereri din partea Parlamentului, iar cu privire la alin. (2) al art. 16 din aceeaşi lege se apreciazã ca textul nu este neconstitutional, întrucît dacã s-ar reduce controlul efectuat de Curtea de Conturi numai la respectarea legilor, fãrã a urmãri şi aplicarea principiilor de economicitate, eficacitate şi eficienta în gestionarea mijloacelor materiale şi bãneşti, "aceasta ar goli de conţinut funcţia de control vizind modul de formare, de administrare dar, mai ales, de întrebuinţare a acestor resurse". În ce priveşte art. 31 din Legea nr. 94/1992, se considera ca "excepţia nu poate fi luatã în discuţie" sub aspectul funcţiei de control al Curţii de Conturi, întrucît acest articol se referã la activitatea de analiza.
În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul sau de vedere Guvernul considera ca excepţia invocatã nu este de competenta Curţii Constituţionale, întrucît Curtea de Conturi, chiar atunci cînd exercita atribuţii jurisdicţionale, nu este instanta judecãtoreascã, astfel cum însãşi Curtea Constituţionalã a statuat prin deciziile sale.
Camera Deputaţilor şi Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
Cu privire la competenta Curţii de a soluţiona excepţia cu care a fost sesizatã, se constata ca prin Decizia nr. II din 15 februarie 1995, pronunţatã de Plenul Curţii Constituţionale în condiţiile art. 26 din regulamentul sau de organizare şi funcţionare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 47 din 13 martie 1995, s-a statuat ca instanţele Curţii de Conturi nu pot sesiza Curtea Constituţionalã cu excepţii de neconstituţionalitate.
Pentru a pronunţa aceasta soluţie, Plenul Curţii Constituţionale a reţinut, în esenta, ca sesizãrile adresate Curţii nu pot proveni decît de la instanţele judecãtoreşti, astfel cum se prevede în art. 144 lit. c) din Constituţie, iar prin instanta judecãtoreascã, în sensul constituţional al termenului, se înţelege, potrivit art. 125 alin. (1) din Constituţie, exclusiv Curtea Suprema de Justiţie şi celelalte instanţe prevãzute de lege. Referirea la lege are deci în vedere numai autoritãţile jurisdicţionale prevãzute de Legea nr. 92/1992 privind organizarea judecãtoreascã, astfel încît, pe cale de consecinta, instanţele Curţii de Conturi neavînd calitatea de instanţe judecãtoreşti nu pot sesiza Curtea Constituţionalã cu soluţionarea unei excepţii de neconstituţionalitate, conform art. 139 din Constituţie, acestea exercitind numai atribuţii jurisdicţionale.
Întrucît deciziile Plenului Curţii Constituţionale sînt obligatorii pentru completele de judecata, asa cum se prevede în art. 26 din regulamentul sau de organizare şi funcţionare, excepţia urmeazã a fi respinsã, deoarece sesizarea Curţii a fost facuta cu încãlcarea dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie.
Fata de cele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 teza a II-a şi ale alin. 2 din art. 16, precum şi a prevederilor art. 31 din Legea nr. 94/1992 invocatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale în Dosarul nr. 117/1994 al Sectiei jurisdicţionale a Curţii de Conturi.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã în şedinţa publica din 22 martie 1995.
PREŞEDINTE,
prof. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
------------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: