Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE Nr. 31*) din 21 martie 1996  privind exceptia de neconstitutionalitate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE Nr. 31*) din 21 martie 1996 privind exceptia de neconstitutionalitate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 95 din 10 mai 1996
*) Definitiva prin nerecurare.

Florin Bucur Vasilescu - preşedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fãrã citarea pãrţilor, potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, examinînd excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ şi reglementarea raporturilor dintre proprietari şi chiriaşi, invocatã de Patan Ilie, pîrît în Dosarul nr. 6.699/1995 al Judecãtoriei Sibiu, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 18 decembrie 1995, pronunţatã în Dosarul nr. 6.699/1995, Judecãtoria Sibiu a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 , invocatã de pîrîtul Patan Ilie.
În motivarea exceptiei se susţine ca art. 19 din legea menţionatã contravine art. 25 din Constituţie, care consacra dreptul la libera circulaţie şi art. 49 din Constituţie referitor la restrîngerea unor drepturi sau a unor libertãţi.
Exprimindu-şi opinia, potrivit art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, instanta apreciazã ca excepţia nu este intemeiata, aratind, în esenta, ca <>Legea nr. 5/1973 are în vedere persoanele (familiile) care deţin locuintele de la stat în calitate de chiriaşi şi nu de proprietari, astfel încît art. 19 este firesc, deoarece lipsa de folosinta denota ca locatarul nu are nevoie de locuinta. Pe de alta parte, instanta apreciazã ca declararea ca neconstitutional a <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 ar incalca şi prerogativele dreptului de proprietate stabilite în art. 480 şi 481 din Codul civil, obligind pe proprietar, statul roman, sa accepte liberul arbitru al chiriaşului şi l-ar transforma pe acesta din locatar în uzufructuar viager.

CURTEA,
avînd în vedere încheierea de sesizare, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, precum şi dispoziţiile <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 , raportate la prevederile constituţionale, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţionalã este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocatã, deoarece <>Legea nr. 5/1973 , deşi anterioarã Constituţiei, este în vigoare, urmînd a fi aplicatã spre a produce efecte juridice şi în prezent, în noul regim constituţional.
Prin Decizia nr. 126 din 6 decembrie 1995, rãmasã definitiva prin nerecurare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 13 martie 1996, Curtea Constituţionalã a statuat ca <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 este constituţional.
Motivarea şi soluţia din decizia sus-menţionatã subzistã şi în aceasta cauza, astfel încît nu exista temeiuri care sa justifice schimbarea practicii Curţii Constituţionale.
Într-adevãr, art. 25 din Constituţie consacra dreptul la libera circulaţie şi dreptul fiecãrui cetãţean de a-şi stabili domiciliul sau resedinta în orice localitate din ţara, astfel încît se pot deţine în proprietate personalã oricite locuinţe. Însã <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 nu are în vedere locuintele proprietate personalã, ci reglementeazã situaţia persoanelor care au drept de folosinta asupra locuinţelor proprietate de stat, în raport cu proprietarul, statul roman. Acesta, în limitele posibilitãţilor şi în vederea asigurãrii unui trai decent, cauta sa sprijine persoanele sau familiile care nu au locuinta proprietate personalã sau nu îşi pot rezolva problema locativã în alt mod, prin închirierea locuinţelor din proprietatea sa. Dreptul chiriaşului de a folosi locuinta nu poate fi însã exercitat în mod abuziv, astfel încît limitarea din <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 îşi are legimitatea constituţionalã în art. 49 din Constituţie.

Fata de considerentele arãtate, avînd în vedere dispoziţiile <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 , în temeiul art. 25, art. 49, art. 144 lit. c) şi al art. 145 din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, în unanimitate,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 19 din Legea nr. 5/1973 privind administrarea fondului locativ şi reglementarea raporturilor dintre proprietari şi chiriaşi, invocatã de Patan Ilie în Dosarul nr. 6.699/1995 al Judecãtoriei Sibiu.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã la data de 21 martie 1996.

PREŞEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

-----------------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016