Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 304 din 8 noiembrie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 304 din 8 noiembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitatii de asistenta medicala si psihologica a personalului din transporturi cu atributii in siguranta circulatiei si a navigatiei si infiintarea Casei Asigurarilor de Sanatate a Transporturilor

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 32 din 18 ianuarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitãţii de asistenta medicalã şi psihologicã a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranta circulaţiei şi a navigaţiei şi înfiinţarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Psiho Vest" - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 191/2001 al Curţii de Apel Oradea.
La apelul nominal se prezintã Ministerul lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin Anca Marin, lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul partii prezente solicita acordarea unui nou termen de judecata pentru imposibilitatea de prezentare a consilierului juridic, depunând la dosarul cauzei delegaţia de reprezentare în fata altei instanţe de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea cererii de amânare a judecãrii cauzei.
Curtea, deliberând, respinge cererea privind amânarea judecãrii cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca dispoziţiile legale criticate nu incalca prevederile constituţionale invocate, solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 5 februarie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 191/2001, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitãţii de asistenta medicalã şi psihologicã a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranta circulaţiei şi a navigaţiei şi înfiinţarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Psiho Vest" - S.R.L. din Oradea.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, conform cãrora statul trebuie sa asigure libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Or, se arata în continuare, în baza dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 Ministerul Transporturilor a emis <>Ordinul nr. 412 din 8 iunie 2000 , potrivit cãruia examinarile psihologice urmeazã sa se facã numai în unitãţile specializate din reţeaua ministerului respectiv, situaţie în care se ajunge "la practicarea unei concurentei neloiale, prin atragerea şi orientarea clientelei numai în aceasta direcţie, urmãrind astfel eliminarea altor agenţi economici, care au şi ei acest obiect de activitate".
Curtea de Apel Oradea, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca dispoziţiile <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 sunt neconstituţionale. Se arata, în acest sens, ca "examinarile medicale şi psihologice sunt activitãţi de prestãri servicii intelectuale şi astfel intra în sfera activitãţii comerciale, iar aceste servicii se presteazã prin forma organizatã de societãţi comerciale". De asemenea, se susţine ca prin textul de lege criticat "se restrânge sfera de exercitare a acestor prestaţii numai în favoarea specialiştilor încadraţi în unitãţile sanitare din cadrul Ministerului Transporturilor, excluzând posibilitatea ca specialiştii, indiferent de pregãtirea lor şi condiţiile îndeplinite, sa poatã efectua aceste servicii".
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, arata ca, spre deosebire de activitatea de transport care constituie o activitate comercialã, controlul medical şi psihologic al personalului din transporturi nu constituie o asemenea activitate, cu atât mai mult cu cat nu are ca scop realizarea unui profit. Avizele medicale şi psihologice de aptitudine pentru funcţiile ţinând de siguranta circulaţiei se valideazã şi se elibereazã nu de agenţii economici aflaţi în relaţii de concurenta comercialã, ci de cãtre comisiile medicale şi psihologice din policlinicile şi spitalele din reţeaua sanitarã a Ministerului Transporturilor, constituite în acest scop. În fine, se arata în punctul de vedere al Guvernului, având în vedere interesul public major ocrotit prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 , ca activitatea medicalã şi psihologicã pentru personalul din transporturi cu atribuţii în siguranta circulaţiei se finanţeazã - potrivit art. 7 din ordonanta - de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor. Guvernul apreciazã, în aceste condiţii, ca dispoziţiile criticate nu impiedica pe autorul exceptiei sa îşi desfãşoare în continuare activitatea comercialã, potrivit obiectului acesteia şi în raport cu "clientela", formatã în condiţiile economiei de piata.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitãţii de asistenta medicalã şi psihologicã a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranta circulaţiei şi a navigaţiei şi înfiinţarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 27 noiembrie 1998. Aceste dispoziţii au urmãtorul conţinut: "Dovada îndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1) şi (2) se face prin avize de aptitudine medicalã şi psihologicã, eliberate în urma examinãrii medicale şi/sau psihologice efectuate în unitãţile aparţinând reţelei sanitare a Ministerului Transporturilor."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca aceste prevederi legale contravin prevederilor art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, potrivit cãrora "Statul trebuie sa asigure: a) libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţionalã constata ca aceasta este neîntemeiatã pentru considerentele ce urmeazã.
Efectuarea transporturilor de cãlãtori şi mãrfuri în condiţii de siguranta deplina a circulaţiei impune crearea unui cadru juridic unitar, necesar atât pentru organizarea activitãţii de asistenta medicalã şi psihologicã de specialitate pentru personalul cu atribuţii în siguranta circulaţiei şi navigaţiei, cat şi pentru asistenta medicalã curenta acordatã întregului personal din transporturi.
Sistemul organizat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 are un caracter "închis", în care activitãţile de asistenta medicalã şi psihologicã se desfãşoarã ca o expresie a dreptului la ocrotirea sãnãtãţii, garantat prin art. 33 din Constituţie. Unitãţile din transporturi ce folosesc personal care concura la siguranta circulaţiei - unitãţi ce funcţioneazã fie în subordinea, fie sub autoritatea ministerului de resort - sunt obligate sa asigure prezentarea personalului respectiv la examinarea periodicã şi sa respecte recomandãrile unitãţilor sanitare, înscrise în avizele medicale şi psihologice de aptitudine, privind menţinerea sau retragerea din funcţie [art. 6 alin. (2) din ordonanta]. În cadrul acestui sistem, în care fonduri primite de la buget, unitãţile medicale ce asigura asistenta sunt - şi ele - unitãţi din sistemul ministerului respectiv. Aceasta cu atât mai mult cu cat ministerul are rãspunderea generalã a siguranţei circulaţiei şi a navigaţiei şi trebuie sa dispunã de totalitatea parghiilor organizatorice care sa-i asigure suportul acestei raspunderi. Beneficiarii nemijlociti ai activitãţilor astfel organizate nu au calitatea de "clienţi", întrucât nu ne aflam în prezenta unor raporturi de drept comercial, ale economiei de piata, în care statul sa vegheze la libera exercitare a concurentei. Asa fiind, nu se poate susţine ca activitatea de control medical şi psihologic al personalului din transporturi, având scopul de a asigura siguranta circulaţiei, ar constitui o activitate comercialã şi astfel ar fi incalcate dispoziţiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 3 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/1998 privind organizarea activitãţii de asistenta medicalã şi psihologicã a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranta circulaţiei şi a navigaţiei şi înfiinţarea Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Transporturilor, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Psiho Vest" - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 191/2001 al Curţii de Apel Oradea.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 8 noiembrie 2001.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016