Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 304 din 11 martie 2008  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 si ale   art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul national de transport al gazelor naturale si a Regulamentului privind accesul la sistemele de distributie a gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 304 din 11 martie 2008 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 si ale art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul national de transport al gazelor naturale si a Regulamentului privind accesul la sistemele de distributie a gazelor naturale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 14 aprilie 2008

Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 şi ale <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul naţional de transport al gazelor naturale şi a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuţie a gazelor naturale, excepţie ridicatã de Ion Bercuci în Dosarul nr. 1.135/231/2007 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia civilã.
Dezbaterile au avut loc la data de 14 februarie 2008 şi au fost consemnate în încheierea din acea datã, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 11 martie 2008.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 octombrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 1.135/231/2007, Curtea de Apel Galaţi - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 şi ale <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul naţional de transport al gazelor naturale şi a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuţie a gazelor naturale, excepţie ridicatã de Ion Bercuci într-o cauzã având ca obiect cererea de sistare a branşamentului pentru alţi consumatori la extinderea reţelei de gaze naturale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã prevederile <>art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 şi ale <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 încalcã dispoziţiile art. 44 din Constituţie, deoarece, deşi este proprietarul unui tronson de alimentare cu gaze a locuinţei sale, dispoziţiile criticate reglementeazã dreptul de concesiune asupra tronsonului în favoarea unitãţii de distribuţie de gaze, fãrã "a exista un raport contractual în acest sens".
Curtea de Apel Galaţi - Secţia civilã apreciazã cã excepţia de necostituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât autorul excepţiei nu a indicat în mod explicit în ce constã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale, critica vizând, în realitate, modul în care instanţa a interpretat şi aplicat legea.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 85 din Legea nr. 351/2004 sunt constituţionale, deoarece dreptul concesionarului este determinat de un interes general, legiuitorul fiind astfel competent sã stabileascã limitele dreptului de proprietate.
În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 , considerã cã aceasta este inadmisibilã, fiind contrarã prevederilor <>art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992 . Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul judecãtorului-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004, şi ale <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul naţional de transport al gazelor naturale şi a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuţie a gazelor naturale, modificatã şi completatã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 693 din 2 august 2004. Prevederile <>art. 85 din Legea nr. 351/2004 au urmãtorul cuprins: "(1) Pentru realizarea serviciului de transport sau de distribuţie, în cazul utilizãrii bunurilor proprietate a terţilor care au fost puse în funcţiune pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, concesionarul are urmãtoarele drepturi:
a) sã foloseascã aceste bunuri prin efectul legii;
b) fãrã a se aduce atingere dreptului prevãzut la lit. a), condiţiile de exercitare a acestuia sunt cele prevãzute în procesul-verbal de recepţie tehnicã şi/sau în contract;
c) sã includã costurile aferente lucrãrilor de exploatare, întreţinere, reparaţii şi modernizare şi altele, efectuate pentru bunuri, la fundamentarea tarifului pentru serviciul prestat, în condiţiile reglementãrilor ANRGN specifice;
d) la solicitarea şi cu acordul proprietarului, sã preia aceste bunuri în patrimoniul sãu cu titlu gratuit;
e) sã dezvolte sistemul;
f) sã utilizeze întreaga capacitate a bunului;
g) sã asigure accesul unor noi solicitanţi, cu respectarea uneia dintre urmãtoarele condiţii:
1. prezentarea acceptului proprietarului;
2. prezentarea acordului solicitantului de acces privind despãgubirea proprietarului; acordul solicitantului se prezumã atunci când acesta consimte în scris, printr-un act autentic, sã îl despãgubeascã pe proprietar pentru partea ce îi revine din investiţia fãcutã;
h) sã solicite proprietarului bunului documente tehnicoeconomice care sã facã dovada calitãţii materialelor şi lucrãrilor efectuate, precum şi a valorii investiţiei;
i) sã înlocuiascã bunurile în scopul modernizãrii sau mãririi capacitãţii sistemului; concesionarul este proprietarul bunurilor astfel înlocuite.
(2) Corelativ cu drepturile prevãzute la alin. (1), operatorii sistemelor de transport/distribuţie se obligã:
a) sã finanţeze, la expirarea duratei de funcţionare, investiţiile aferente înlocuirii bunurilor;
b) sã opereze şi sã întreţinã bunurile pentru funcţionarea în condiţii de siguranţã a sistemului.
(3) În vederea asigurãrii continuitãţii în furnizare şi a securitãţii serviciilor publice de interes naţional de transport/distribuţie a gazelor naturale, pentru bunurile proprietate a terţilor, scopul iniţial pentru care au fost construite nu poate fi modificat de cãtre aceştia."
Curtea reţine cã, în opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile criticate contravin dispoziţiilor referitoare la dreptul de proprietate privatã care sunt prevãzute la art. 44 din Constituţie, deoarece reglementeazã dreptul de concesiune al Societãţii Comerciale "Distrigaz" Sud - S.A. asupra tronsonului de alimentare cu gaze naturale, ce se aflã în proprietatea sa, iar concesionarul a aprobat racordarea unui consumator industrial, fãrã ca sã se fi obţinut acordul sãu.
1. În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 85 din Legea nr. 351/2004 examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine cã legiuitorul constituant a stabilit, prin dispoziţiile cuprinse la art. 136 alin. (3) din Constituţie, cã bogãţiile de interes public ale subsolului şi alte bunuri stabilite de legea organicã fac obiectul exclusiv al proprietãţii publice. Prin urmare, <>Legea gazelor nr. 351/2004 reglementeazã un domeniu de interes public, acela al politicii energetice a statului român în scopul satisfacerii cererii de gaze naturale pentru toate categoriile de consumatori, iar dispoziţiile art. 21 alin. (1) din aceeaşi lege prevãd cã "Activitatea de transport al gazelor naturale constituie serviciu public de interes naţional".
Faţã de acestea, Curtea mai reţine cã, în argumentarea criticii sale, autorul excepţiei pleacã de la o premisã greşitã, constând în absolutizarea dreptului sãu de proprietate şi fãcând abstracţie de dispoziţiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, potrivit cãrora "Conţinutul şi limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege", precum şi de cele ale art. 136 alin. (5), care consacrã caracterul inviolabil al proprietãţii private, "în condiţiile legii organice". Potrivit acestor dispoziţii, legiuitorul este, aşadar, competent sã stabileascã cadrul juridic pentru exercitarea dreptului de proprietate, în accepţiunea conferitã de Constituţie, în aşa fel încât sã nu vinã în coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind soluţii juridice echitabile. Curtea observã cã legiuitorul a inserat chiar în textul criticat pentru neconstituţionalitate, şi anume la art. 85 alin. (1) pct. 2, prevederea referitoare la acordul solicitantului de acces la sistemul de distribuţie de a-l despãgubi pe proprietar pentru partea ce îi revine din investiţia fãcutã. Prin reglementarea dedusã controlului, legiuitorul a dat expresie imperativului de satisfacere a interesului general şi apãrare a drepturilor fundamentale ale individului.
Potrivit prevederilor <>art. 33 din Legea gazelor nr. 351/2004 , "Serviciul public de distribuţie a gazelor naturale se concesioneazã conform prevederilor legale în vigoare pentru una sau mai multe zone delimitate - unitãţi administrativteritoriale (municipiu, oraş, comunã)". Curtea Constituţionalã constatã, aşadar, cã dreptul de concesiune are ca obiect serviciul public de distribuţie a gazelor, iar nu sistemul naţional de transport, din care fac parte şi tronsoanele de racordare ale consumatorilor la conducta de transport.
Având în vedere toate acestea, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este nefondatã, urmând sã fie respinsã.
2. În ceea ce priveşte excepţia referitoare la prevederile <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul naţional de transport al gazelor naturale şi a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuţie a gazelor naturale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 693, din 2 august 2004, Curtea constatã cã aceasta este inadmisibilã.
Astfel, art. 146 din Constituţie, enumerând atribuţiile Curţii Constituţionale, prevede la lit. d) cã aceasta "hotãrãşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti [...]", dispoziţie preluatã şi de <>art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 . Rezultã cã aceastã excepţie este contrarã prevederilor alin. 6 al aceluiaşi articol, în temeiul cãrora instanţa de judecatã trebuia sã o respingã ca inadmisibilã, printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 7 din Hotãrârea Guvernului nr. 1.043/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind accesul la Sistemul naţional de transport al gazelor naturale şi a Regulamentului privind accesul la sistemele de distribuţie a gazelor naturale, excepţie ridicatã de Ion Bercuci în Dosarul nr. 1.135/231/2007 al Curţii de Apel Galaţi - Secţia civilã.
2. Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 85 din Legea gazelor nr. 351/2004 , excepţie ridicatã de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 martie 2008.

PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR

Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016