Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 302 din 9 iulie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 302 din 9 iulie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 581 din 14 august 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 , republicatã, excepţie ridicatã de Alexandru Florescu în Dosarul nr. 2.320/2002 al Judecãtoriei Pucioasa.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 1 iulie 2003 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi data, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea la data de 9 iulie 2003.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 9 decembrie 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 2.320/2002, Judecãtoria Pucioasa a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, excepţie ridicatã de Alexandru Florescu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arata, în esenta, ca reglementarea taxelor şi a impozitelor locale se face prin doua legi distincte, contradictorii, şi anume <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale şi <>Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul agricol, situaţie creata datoritã modificãrii aduse <>Legii nr. 27/1994 prin <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 .
Judecãtoria Pucioasa considera ca "prevederile <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 nu contravin prevederilor constituţionale, ordonanta susmentionata modificând <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciazã ca "excepţia este inadmisibila, în raport cu <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, întrucât <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 22 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost, potrivit <>art. 79 lit. h) din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, abrogatã".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile <>art. 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 3 martie 1999, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 122/1999 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 16 iulie 1999.
Examinând excepţia, Curtea retine ca, în realitate, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 nu are decât un singur articol - art. I, cu trei puncte, ultimul redand cuprinsul modificat al <>art. 14 din Legea nr. 27/1994 .
În consecinta, Curtea retine ca obiectul real al exceptiei îl formeazã dispoziţiile <>art. 14 din Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, astfel cum a fost modificat şi completat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 15/1999 .
Prin <>art. 14 din Legea nr. 27/1994 se prevedea: "Impozitul pe teren se stabileşte anual, în suma fixa pe metru patrat de teren, diferenţiat pe categorii de localitãţi, iar în cadrul localitãţilor, pe zone, în intravilan", conform tabelului.
"Contribuabilii, persoane fizice, prevãzuţi la art. 5, care deţin în proprietate terenuri neocupate de clãdiri şi de alte construcţii, situate în categoriile de localitãţi 1 şi 2, zonele A, B şi C, datoreazã impozit pe teren.
Pentru terenurile aparţinând contribuabililor prevãzuţi la alin. 2, neocupate de clãdiri şi de alte construcţii, situate în categoriile de localitãţi 1 şi 2, zona D, precum şi în categoriile 3-5, în suprafata de pana la 1.000 mp inclusiv, se datoreazã impozit pe teren, iar pentru suprafata care depãşeşte 1000 mp se datoreazã impozit pe venitul agricol, conform prevederilor legale.
Contribuabilii, persoane juridice, care deţin în proprietate terenuri, altele decât cele necesare desfãşurãrii activitãţii pentru care sunt autorizaţi potrivit legii, datoreazã pentru acestea impozit pe teren."
<>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost abrogatã, începând cu data de 1 ianuarie 2003, prin <>Ordonanta Guvernului nr. 36 din 30 ianuarie 2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002. Potrivit art. 12 din aceasta ordonanta, dispoziţia cuprinsã la <>art. 14 din Legea nr. 27/1994 este preluatã, în principiu, cu unele deosebiri, stabilindu-se, conform anexelor nr. 3 şi 4, impozitul pe terenurile situate în intravilan şi, respectiv, pe cele situate în extravilanul localitãţilor, diferenţiat pe ranguri de localitãţi şi zone în cadrul localitãţii, iar în cazul terenurilor situate în extravilan, pe ranguri de localitãţi şi categorii de folosinta a terenurilor şi pe zone.
Autorul exceptiei, fãrã sa-şi motiveze excepţia de neconstituţionalitate, se limiteazã sa susţinã, de altfel fãrã temei, ca ar fi în vigoare dispoziţii contradictorii - <>Legea nr. 27/1994 privind impozitele şi taxele locale şi <>Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul agricol -, deşi recunoaşte, în memoriul depus la dosar, ca ambele legi au fost abrogate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 . De asemenea, susţine ca ordonanta criticata "nu putea anula <>Legea nr. 34/1994 ".
Analizând excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 , Curtea constata ca aceasta este inadmisibila, întrucât nu îndeplineşte una dintre condiţiile prevãzute de <>art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, care prevede ca "sesizãrile trebuie fãcute în forma scrisã şi motivate". Autorul exceptiei nu a motivat excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, limitându-se la sustineri referitoare la neconcordanta dintre actele normative menţionate.
Asa cum s-a precizat în jurisprudenta Curţii Constituţionale, instanta de contencios constituţional nu se poate substitui autorului exceptiei pentru a suplini lipsa de motivare a exceptiei, întrucât astfel s-ar incalca regimul constituţional al soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate, care prevede ridicarea exceptiei în fata instanţei judecãtoreşti, iar nu examinarea din oficiu de cãtre Curte a constituţionalitãţii legilor în vigoare.
În legatura cu precizarea facuta în notele scrise depuse la dezbaterea exceptiei în fata Curţii, în sensul mentionarii art. 78 din Constituţie privind intrarea în vigoare a legii, Curtea constata ca aceasta dispoziţie constituţionalã nu are legatura cu celelalte sustineri ale autorului exceptiei, fãcute în fata instanţei cu prilejul ridicãrii exceptiei, în care s-a limitat la sesizarea presupuselor contradictii dintre cele doua legi la care s-a referit. De altfel, acest text constituţional nu are nici o incidenta în cauza, legile şi ordonanţele menţionate fiind publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
În ceea ce priveşte susţinerea ca ar exista dispoziţii legale contradictorii, aceasta, chiar dacã ar fi realã (ceea ce, mai ales, ţinându-se seama ca actele normative respective sunt în prezent abrogate, nu este cazul în speta), nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate, fiind de resortul exclusiv al autoritãţii legiuitoare.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, excepţie ridicatã de Alexandru Florescu în Dosarul nr. 2.320/2002 al Judecãtoriei Pucioasa.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 9 iulie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016