Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 301*) din 1 iulie 1997  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art. 10 si   art. 11 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar, republicata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 301*) din 1 iulie 1997 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, art. 10 si art. 11 din Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea incapacitatii de plata si a blocajului financiar, republicata

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 38 din 29 ianuarie 1998
----------
*) Definitiva prin nerecurare.

Florin Bucur Vasilescu - preşedinte
Lucian Stangu - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Maria Bratu - magistrat-asistent

Completul de judecata, convocat potrivit art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 22 mai 1997, pronunţatã de Curtea de Apel Oradea în Dosarul nr. 52/1997 al acestei instanţe, Curtea Constituţionalã a fost sesizatã, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7, art. 10 şi <>art. 11 din Legea nr. 76/1992 , republicatã, invocatã de apelanta-parata Asociaţia de locatari nr. 129 Oradea.
Prin excepţia invocatã se susţine ca dispoziţiile art. 7, art. 10 şi ale <>art. 11 din Legea nr. 76/1992 , republicatã, contravin prevederilor art. 134 alin. (1) şi (2) şi ale art. 125 din Constituţie, cu motivatia ca, potrivit art. 134 alin. (1) din Constituţie, economia României este o economie de piata, iar potrivit alin. (2) lit. e) şi lit. f) din acelaşi articol, statul trebuie sa asigure libertatea comerţului şi crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calitãţii vieţii, or, potrivit legii sus-menţionate, "statul asigura contracte economice-cadru, asa cum s-a mai întâmplat prin Legea nr. 3/1988".
În motivarea exceptiei se mai susţine ca aceste dispoziţii contravin şi prevederilor art. 125 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "justiţia se realizeazã prin Curtea Suprema de Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti", or, potrivit <>art. 10 alin., (2) din Legea nr. 76/1992 , orice creditor poate sa constate incapacitatea de plata a debitorului, ceea ce constituie o încãlcare a textului constituţional menţionat.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata apreciazã ca excepţia este neîntemeiatã.
În temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate puncte de vedere celor doua camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Senatul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia este neîntemeiatã.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia invocatã este nefondata, întrucât din examinarea conţinutului acestor dispoziţii nu rezulta ca ele ar contraveni Constituţiei.
Camera Deputaţilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA,
având în vedere încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Senatului şi Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, retine urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, controlul legitimitatii constituţionale se exercita numai asupra legilor şi ordonanţelor în vigoare, deoarece numai acestea, fiind aplicabile, ar putea veni în conflict cu ordinea normativa instituitã de Constituţie.
În speta, <>Legea nr. 76/1992 , republicatã, a fost abrogatã prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 22 aprilie 1997.
Controlul de constitutionalitate a unei legi nu poate privi decât un act normativ în vigoare, intervenţia Curţii Constituţionale în aprecierea constituţionalitãţii unor norme juridice abrogate fiind incompatibilã nu numai cu scopul şi functionalitatea contenciosului constituţional, dar şi cu principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 din Constituţie. Curtea Constituţionalã s-a pronunţat constant în acest sens, cum ar fi, spre exemplu, prin Decizia nr. 14 din 10 martie 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 96 din 18 mai 1993, Decizia nr. 46 din 10 septembrie 1993, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 7 decembrie 1993 sau prin Decizia nr. 57 din 31 mai 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 192 din 24 august 1995.
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea practicii, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7, art. 10 şi <>art. 11 din Legea nr. 76/1992 , republicatã, urmeazã sa fie respinsã ca vadit nefondata.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 24 alin. (2) şi al art. 25 din Legea nr. 47/1992, în unanimitate,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca vadit nefondata, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7, art. 10 şi <>art. 11 din Legea nr. 76/1992 , republicatã, invocatã de Asociaţia de locatari nr. 129 Oradea în Dosarul nr. 52/1997 al Curţii de Apel Oradea.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã la data de 1 iulie 1997.

PREŞEDINTE,
prof.univ.dr. Florin Bucur Vasilescu

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016