Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 298 din 6 noiembrie 2001  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 17 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 298 din 6 noiembrie 2001 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 24 din 17 ianuarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Albatros" - S.R.L. din Sighisoara în Dosarul nr. 1.401/2000 al Curţii de Apel Targu Mures - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde Ministerul Finanţelor Publice, prin consilier juridic Nicoleta Negut, lipsind Societatea Comercialã "Albatros" - S.R.L. din Sighisoara, autorul exceptiei, şi Direcţia generalã a finanţelor publice Mures, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice arata ca <>Legea nr. 12/1991 a fost abrogatã expres prin <>Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 , iar dispoziţia atacatã nu a fost preluatã în noul act normativ. În consecinta, se solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibila.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ridicate, ca inadmisibila, întrucât aceasta priveşte un text legal care nu mai este în vigoare, iar în baza <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea nu se poate pronunţa decât asupra unui text de lege în vigoare la data soluţionãrii exceptiei.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 martie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 1.401/2000, Curtea de Apel Targu Mures - Secţia comercialã şi contencios administrativ, a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit. Excepţia a fost invocatã de reclamanta Societatea Comercialã "Albatros" - S.R.L. din Sighisoara într-un litigiu având ca obiect anularea unor acte administrative emise de Ministerul Finanţelor Publice, Direcţia generalã a finanţelor publice Mures şi Garda financiarã Mures.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia se referã la dispoziţiile art. 41 alin. (7) din Constituţie, potrivit cãrora caracterul licit al dobândirii bunurilor se prezuma, şi la cele ale art. 41 alin. (8), care prevãd ca pot fi confiscate, în condiţiile legii, numai bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii. În ceea ce priveşte suma prevãzutã la <>art. 17 din Legea nr. 12/1991 , se arata ca aceasta nu poate fi inclusã în nici una dintre categoriile de bunuri la care se referã art. 41 alin. (8) din Constituţie, ci "face parte din bunurile dobândite de contribuabil în afarã activitãţii contravenţionale". În consecinta, se considera ca dispoziţiile legale criticate incalca prevederile art. 41 alin. (2) şi (8) din Constituţie.
Curtea de Apel Targu Mures - Secţia comercialã şi contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca, deşi <>Legea nr. 12/1991 a fost abrogatã începând cu 1 ianuarie 1995, totuşi excepţia de neconstituţionalitate ridicatã în cauza este admisibilã, întrucât în baza art. 17 din lege au fost stabilite obligaţiile fiscale ale autorului exceptiei, ce sunt contestate prin acţiunea ce formeazã obiectul dosarului aflat pe rolul instanţei.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, conform <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, întrucât la data invocarii acesteia "actul normativ criticat era abrogat din data de 31 august 1994, prin dispoziţiile art. 41 (<>art. 37 dupã republicare) din Ordonanta Guvernului României nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, publicatã, la data menţionatã, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , republicatã, retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 17 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 30 ianuarie 1991, text cu urmãtorul cuprins:
"În situaţia diminuãrii impozitului pe profit ca urmare a faptelor prevãzute la art. 15 lit. b), unitãţile plãtitoare vor vãrsa la bugetul administraţiei centrale de stat sau la bugetele locale o suma egala cu valoarea impozitului sustras, care se va plati împreunã cu impozitul datorat."
În susţinerea exceptiei autorul acesteia a invocat prevederile constituţionale ale art. 41 alin. (2), (7) şi (8), prevederi având urmãtorul cuprins: "(2) Proprietatea privatã este ocrotitã în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetãţenii strãini şi apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscatã. Caracterul licit al dobândirii se prezuma.
(8) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate în condiţiile legii."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate invocatã, Curtea constata ca <>Legea nr. 12/1991 a fost abrogatã expres prin <>art. 41 din Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 246 din 31 august 1994, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 73/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 2 august 1996. Ulterior <>Ordonanta Guvernului nr. 70/1994 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, dispoziţia din art. 41 fiind acum cuprinsã în textul art. 37. De asemenea, Curtea constata ca dispoziţia legalã criticata nu a fost preluatã în actul normativ abrogator.
În condiţiile în care textul de lege criticat pentru neconstituţionalitate este abrogat, sunt incidente dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra excepţiilor de neconstituţionalitate având ca obiect dispoziţii legale în vigoare. Având în vedere ca aceasta condiţie nu este îndeplinitã, potrivit dispoziţiilor alin. (6) al art. 23 din lege, instanta de judecata însãşi trebuia sa respingã excepţia, ca fiind inadmisibila.
În consecinta, Curtea Constituţionalã, constatând ca dispoziţiile legale criticate sunt abrogate, urmeazã sa respingã excepţia de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 17 din Legea nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Albatros" - S.R.L. din Sighisoara în Dosarul nr. 1.401/2000 al Curţii de Apel Targu Mures - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 6 noiembrie 2001.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016