Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 297 din 11 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 297 din 11 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 243 din 28 martie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent


Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, excepţie ridicatã de Marinlena Dragomir şi alţii în Dosarul nr. 18.374/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspund autorii excepţiei, prin avocat, lipsind celelalte pãrţi, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorilor excepţiei de neconstituţionalitate solicitã admiterea acesteia. Se aratã cã expresia "în limita bugetelor" din textul de lege criticat creeazã o discriminare între diferitele categorii de bugetari, beneficiare ale tichetelor de masã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, considerând cã textele legale criticate nu conţin dispoziţii care sã afecteze drepturile angajaţilor de a beneficia de acordarea tichetelor de masã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 21 noiembrie 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 18.374/3/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 , excepţie ridicatã de Marinlena Dragomir şi alţii în cauza ce are ca obiect judecarea recursului declarat de autorii excepţiei împotriva sentinţei referitoare la soluţionarea unui conflict de muncã.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin cã <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 contravine prevederilor art. 16 alin. (1), art. 41 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie, precum şi dispoziţiilor art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale. Se aratã cã prin dispoziţiile "în limita prevederilor bugetului de stat sau, dupã caz, ale bugetelor locale pentru unitãţile din sectorul bugetar şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii", cuprinse în textul legal criticat, legiuitorul a lãsat la voinţa angajatorului includerea sau nu în buget a sumelor de bani reprezentând tichetele de masã. Acest aspect este o discriminare între salariaţii din sectorul bugetar, deoarece numai unii dintre aceştia beneficiazã de tichete de masã.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. Se aratã cã dispoziţiile legale criticate sunt nediscriminatorii, deoarece se aplicã, în mod egal, tuturor salariaţilor sectorului bugetar.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Apreciazã cã textul legal criticat se aplicã în mod egal tuturor salariaţilor angajaţi în baza unor contracte colective de muncã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, text de lege care are urmãtorul conţinut: "Tichetele de masã se acordã în limita prevederilor bugetului de stat sau, dupã caz, ale bugetelor locale, pentru unitãţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori."
În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, art. 41 alin. (2) referitoare la protecţia socialã a muncii şi art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi, precum şi ale art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la interzicerea discriminãrii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã urmãtoarele:
Reglementarea condiţionãrii, prin textul legal criticat, a acordãrii tichetelor de masã de prevederea sumelor corespunzãtoare în bugetul de stat sau, dupã caz, în bugetele locale, pentru unitãţile din sectorul bugetar, şi în limita bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori se înscrie în contextul reglementãrii <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 , care la alin. (1) prevede cã "Salariaţii din cadrul societãţilor comerciale, regiilor autonome şi din sectorul bugetar, precum şi din cadrul unitãţilor cooperatiste şi al celorlalte persoane juridice sau fizice care încadreazã personal prin încheierea unui contract individual de muncã, denumite în continuare angajator, pot primi o alocaţie individualã de hranã, acordatã sub forma tichetelor de masã, suportatã integral pe costuri de angajator". Rezultã cã <>art. 1 din Legea nr. 142/1998 instituie doar o posibilitate pentru o anumitã categorie de personal de a primi alocaţie individualã de hranã, acordatã, în anumite limite, sub formã de tichete de masã, iar nu o obligaţie legalã a angajatorilor.
În consecinţã, Curtea constatã cã este neîntemeiatã critica de neconstituţionalitate prin invocarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. De altfel, prevederile constituţionale vizeazã egalitatea în drepturi între cetãţeni în ceea ce priveşte recunoaşterea în favoarea acestora a unor drepturi şi libertãţi fundamentale, iar nu identitatea de tratament juridic privind aplicarea unor mãsuri, indiferent de natura lor.
Curtea reţine, de asemenea, cã nu sunt încãlcate nici prevederile art. 41 alin. (2) din Constituţie referitoare la protecţia socialã a muncii, deoarece acordarea tichetelor de masã nu constituie o mãsurã de protecţie socialã în sensul celor prevãzute de textul constituţional.
Cât priveşte dispoziţiile art. 14 din Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale referitoare la interzicerea discriminãrii, invocate de autorii excepţiei, Curtea constatã cã acestea se referã la exercitarea unor drepturi şi libertãţi recunoscute de Convenţie, astfel cum prevede chiar textul, şi nicidecum la situaţii de felul celor ce fac obiectul criticii de neconstituţionalitate.
Referitor la critica de neconstituţionalitate prin raportare la dispoziţiile art. 53 din Constituţie, Curtea observã cã acestea nu sunt relevante în cauzã, deoarece prevederile legale criticate nu privesc restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi fundamentale, ci instituie doar posibilitatea luãrii de cãtre angajatori, în anumite limite, a unor mãsuri specifice.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masã, excepţie ridicatã de Marinlena Dragomir şi alţii în Dosarul nr. 18.374/3/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016