Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 289 din 3 iulie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata si modificata prin   Legea nr. 493/2002     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 289 din 3 iulie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobata si modificata prin Legea nr. 493/2002

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 560 din 5 august 2003

Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, excepţie ridicatã de Mariana Togoe în Dosarul nr. 55/2003 al Tribunalului Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. Arata ca, anterior sesizãrii Curţii Constituţionale, dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 au fost abrogate prin dispoziţiile <>art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, ordonanta care reia însã dispoziţiile criticate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 februarie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 55/2003, Tribunalul Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Mariana Togoe, într-o cauza ce are ca obiect soluţionarea unei acţiuni formulate în temeiul <>Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 , în contradictoriu cu Administraţia Finanţelor Publice Braşov şi Direcţia generalã a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Braşov.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile legale criticate aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 53 alin. (2), argumentele prezentate referindu-se la aspecte legate de modul de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor <>art. 56 şi 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 .
Instanta de judecata considera ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate, iar în conformitate cu <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, întrucât <>Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a fost abrogatã în mod expres prin <>art. 85 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 493/2002 .
Avocatul Poporului considera ca argumentele prezentate de autorul exceptiei, referitoare la modul în care sunt incalcate dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi ale art. 53 alin. (2) din Constituţia României, nu au relevanta în cauza de fata.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 73/1999 au fost abrogate prin <>Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 3 august 2001, intrata în vigoare la 1 ianuarie 2002, ordonanta aprobatã prin <>Legea nr. 493/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 25 iulie 2002.
<>Art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 a preluat însã identic <>art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , astfel ca, soluţia legislativã fiind pastrata, motivele exceptiei de neconstituţionalitate formulate de autorul acesteia subzistã.
În aceste condiţii Curtea Constituţionalã urmeazã sa se pronunţe asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor <>art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 , dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
"(1) Pierderea fiscalã anuala înregistratã din activitãţi independente se poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri cuprinse în venitul anual, altele decât cele din salarii şi asimilate salariilor, obţinute în cursul aceluiaşi an fiscal. Pierderea care rãmâne necompensata în cursul aceluiaşi an fiscal devine pierdere reportata.
(2) Pierderile provenind din strãinãtate ale persoanelor fizice romane se compenseazã cu veniturile de aceeaşi natura, din strãinãtate, pe fiecare ţara, înregistrate în cursul aceluiaşi an fiscal, sau se reporteazã pe urmãtorii 5 ani asupra veniturilor realizate din ţara respectiva."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca aceste dispoziţii legale contravin urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.";
- Art. 53 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale."
Examinând pe fond excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca aceasta este neîntemeiatã.
Exceptarea prin lege a rezultatelor pozitive ale veniturilor salariale sau asimilate acestora de la regula compensãrii pierderii fiscale înregistrate din veniturile din activitãţi independente nu este, prin ea însãşi, neconstitutionala şi nu contravine, sub nici un aspect, obligaţiei de a asigura, prin sistemul legal de impuneri, o aşezare justa a sarcinilor fiscale. Dimpotriva, aceasta reprezintã o practica legislativã curenta, ce corespunde fie necesitãţii de ocrotire a unor subiecte de drept, fie unor ratiuni economice.
În legatura cu invocarea prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), care consacra egalitatea cetãţenilor în fata legii, Curtea constata ca, pentru susţinerea neconstitutionalitatii <>art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 , acestea sunt nerelevante, neavând nici o concludenta pentru soluţionarea cauzei.
În sfârşit, asupra modului de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor <>art. 56 şi 57 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 , Curtea Constituţionalã, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, nu se poate pronunţa. Instanta judecãtoreascã interpreteazã şi aplica legea, în mod necesar, în procesul soluţionãrii cauzei cu care a fost investitã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 60 din Ordonanta Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobatã şi modificatã prin <>Legea nr. 493/2002 , excepţie ridicatã de Mariana Togoe în Dosarul nr. 55/2003 al Tribunalului Braşov - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 iulie 2003.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016