Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 288 din 5 noiembrie 2002  referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, si ale   art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 288 din 5 noiembrie 2002 referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Presedintelui Romaniei, republicata, si ale art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1994 privind organizarea si functionarea Presedintiei Romaniei

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 836 din 20 noiembrie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţie ridicatã de Nicoleta Druta în Dosarul nr. 3.237/2001 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde autorul exceptiei personal şi asistat de avocat George-Iulian Stancov, constatandu-se lipsa Administraţiei prezidenţiale, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 196C/2002, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicatã de Andrei Siperco în Dosarul nr. 3.236/2001 al Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ. La apelul nominal rãspunde, pentru autorul exceptiei, avocat George-Iulian Stancov, constatandu-se lipsa Administraţiei prezidenţiale, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã. Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor. Pãrţile prezente şi reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, în temeiul <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, raportat la art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 196C/2002 la Dosarul nr. 195C/2002.
Reprezentantul autorilor excepţiilor de neconstituţionalitate solicita admiterea acestora, arãtând ca dispoziţiile criticate incalca, pe de o parte, principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, iar pe de alta parte, afecteazã stabilitatea funcţiei, prin aceea ca se aplica personalului deja existent la Administraţia prezidentiala.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea excepţiilor de neconstituţionalitate ca neintemeiate, întrucât apreciazã ca dispoziţiile de lege criticate nu contravin textelor din Constituţie invocate ca fiind incalcate.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 28 martie 2002, pronunţate în dosarele nr. 3.237/2001 şi nr. 3.236/2001, Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, introdus prin <>art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 , precum şi cele ale art. II din aceasta ordonanta. Excepţiile au fost ridicate de Nicoleta Druta şi Andrei Siperco în cadrul unor litigii de munca.
În motivarea excepţiilor de neconstituţionalitate, al cãror conţinut este identic, se susţine "nelegalitatea aplicãrii retroactive a prevederilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , cu consecinta vatamarii dreptului la stabilitatea în funcţie obţinute potrivit legii", precum şi "neconstituţionalitatea textelor de lege criticate, atâta vreme cat acestea se aplica unor situaţii reglementate prin <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici".
Curtea Suprema de Justiţie - Secţia de contencios administrativ apreciazã ca dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. În acest sens, cat priveşte dispoziţiile <>art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 , introduse prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , în esenta, se arata ca din conţinutul lor nu rezulta încãlcarea principiului neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie. Se mai arata ca acest text, care instituie doua condiţii noi pentru numirea funcţionarilor publici din cadrul Administraţiei prezidenţiale - încrederea acordatã de Preşedintele României şi semnarea unui angajament de loialitate -, a fost pus în aplicare dupã 15 zile de la intrarea în vigoare a ordonanţei. Ca atare, nici dispoziţiile <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 nu au efect retroactiv, ele privesc aplicarea legii, iar acest aspect nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este neîntemeiatã. Astfel, sub aspectul încãlcãrii principiului neretroactivitatii legii, se arata ca prevederile <>art. 4^1 introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 au fost aplicate în termenul de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a acesteia, iar cat priveşte introducerea unor noi criterii de selectare a personalului din Administraţia prezidentiala, se considera ca acestea sunt în sensul dispoziţiilor <>art. 101 alin. (2) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţiile de neconstituţionalitate ridicate.
Obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate, astfel cum au fost formulate de autorii acestora, îl constituie prevederile <>art. 4^1 din Legea nr. 47/1994 , introduse prin <>art. I pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, precum şi cele ale art. II din aceasta ordonanta, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 10 ianuarie 2001.
În temeiul <>art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , <>Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, cu modificãrile şi completãrile aduse prin aceasta ordonanta, a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 210 din 25 aprilie 2001, dându-se articolelor o noua numerotare. Astfel, art. 4^1, introdus prin ordonanta şi criticat ca fiind neconstitutional, a devenit art. 5 din lege, iar Curtea urmeazã a se pronunţa cu privire la acesta.
<>Art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, prevede:
"(1) Personalul Administraţiei prezidenţiale este alcãtuit din persoane detasate, la cererea Preşedintelui României, din ministere şi alte autoritãţi publice, precum şi din persoane încadrate direct pe funcţiile sau posturile pe care urmeazã sa le îndeplineascã.
(2) Personalul prevãzut la alin. (1) poate fi încadrat numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României şi cu condiţia semnãrii unui angajament de loialitate stabilit prin regulamentul prevãzut la art. 2. Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrãrii, precum şi încetarea detaşãrii, eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de munca, dupã caz.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplica în mod corespunzãtor şi personalului de ordine şi paza afectat Administraţiei prezidenţiale".
Articolul II din <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , aprobatã prin <>Legea nr. 124 din 3 aprilie 2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001, criticat, de asemenea, ca fiind neconstitutional, stabileşte: "Prevederile art. I pct. 4 se aplica personalului existent la Administraţia prezidentiala în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, pe baza unui examen de atestare pe post."
În opinia autorilor excepţiilor de neconstituţionalitate, prevederile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 au aplicare retroactivã, "cu consecinta vatamarii dreptului la stabilitatea în funcţie obţinute potrivit legii", ceea ce contravine art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãruia "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile". Caracterul retroactiv al acestor dispoziţii rezulta şi din aplicarea lor "unor situaţii reglementate prin <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici".
Examinând excepţiile de neconstituţionalitate ridicate, Curtea Constituţionalã constata urmãtoarele:
<>Art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, dispune cu privire la personalul ce alcãtuieşte Administraţia prezidentiala, condiţiile în care acesta poate fi încadrat, şi anume "numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României" şi "semnarea unui angajament de loialitate", precum şi cu privire la efectele retragerii încrederii. Din analiza conţinutului acestui articol nu rezulta existenta unor prevederi care urmeazã sa retroactiveze.
De asemenea, nu retroactiveaza nici prevederile <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 , potrivit cãrora dispoziţiile art. 5 din lege "se aplica personalului existent la Administraţia prezidentiala în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenta, pe baza unui examen de atestare pe post". Dimpotriva, textul dispune ca prevederile de lege criticate se aplica personalului existent, în termen de 15 zile de la data intrãrii în vigoare a ordonanţei.
În jurisprudenta sa, Curtea Constituţionalã a statuat ca o lege nu este retroactivã atunci când modifica pentru viitor o stare de drept nascuta anterior şi nici atunci când suprima producerea în viitor a efectelor unei situaţii juridice constituite sub imperiul legii vechi, pentru ca în aceste cazuri legea noua nu face altceva decât sa refuze supravietuirea legii vechi şi sa reglementeze modul de acţiune în timpul urmãtor intrãrii ei în vigoare, adicã în domeniul ei propriu de aplicare. În acest sens este, de exemplu, Decizia Curţii Constituţionale nr. 330 din 27 noiembrie 2001, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 59 din 28 ianuarie 2002.
Deoarece în prezenta cauza nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior îşi menţin valabilitatea. În legatura cu susţinerea potrivit cãreia dispoziţiile <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 , republicatã, sunt neconstituţionale şi prin raportare la <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, Curtea observa ca examinarea constituţionalitãţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea lui cu prevederile Constituţiei, iar nu compararea prevederilor mai multor legi între ele. Asa fiind, acest aspect excede competentei Curţii şi nu poate fi reţinut.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţiile de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 5 din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Preşedintelui României, republicatã, şi ale <>art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 47/1994 , privind organizarea şi funcţionarea Presedintiei României, excepţii ridicate de Nicoleta Druta şi Andrei Siperco în dosarele nr. 3.237/2001 şi nr. 3.236/2001 ale Curţii Supreme de Justiţie - Secţia de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 noiembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016