Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 287 din 11 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 98-102 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 287 din 11 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98-102 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 271 din 7 aprilie 2008

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 98-102 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Cecilia Stanciu în Dosarul nr. 5.022/299/2007 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Ministerul Public solicitã respingerea excepţiei ca neîntemeiatã, arãtând cã textul de lege criticat nu încalcã normele constituţionale invocate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Decizia civilã nr. 461 din 2 august 2007, pronunţatã în Dosarul nr. 5.022/299/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 98-102 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Cecilia Stanciu în Dosarul nr. 5.022/299/2007 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţin, în esenţã, urmãtoarele:
- prevederea claselor de sancţiuni şi a punctelor de amendã lasã loc interpretãrii subiective de cãtre agentul de circulaţie la stabilirea cuantumului amenzii;
- prevederea cã un punct-amendã sã reprezinte valoric 10% din salariul minim brut pe economie, stabilit prin hotãrâre a Guvernului, nu poate conduce la o apreciere informatã şi obiectivã pentru fiecare participant la trafic la data aplicãrii sancţiunii contravenţionale;
- reţinerea permisului de conducere şi eliberarea unei dovezi înlocuitoare în cazul în care contravenientul declarã în momentul încheierii procesului-verbal cã îşi rezervã dreptul de a contesta sancţiunea aplicatã este ilegalã şi în contradictoriu cu prevederile constituţionale;
- calcularea prin însumare a perioadei de suspendare în cazul sãvârşirii a douã sau mai multe contravenţii care atrag şi suspendarea exercitãrii dreptului de a conduce este o normã neconstituţionalã ce aduce atingere drepturilor subiective ale persoanei;
- permisul de conducere este obţinut în urma unui examen dat în faţa unei autoritãţi a statului şi, în momentul declarãrii "admis", cetãţeanul a cãpãtat un nou drept, şi anume dreptul de a conduce pe drumurile publice un autovehicul; o datã dobândit acest drept, acesta nu mai poate fi restrâns decât în anumite condiţii prevãzute de art. 53 din Constituţie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, "în condiţiile în care obligaţiile conducãtorilor auto, participanţi la trafic, au fost stabilite în vederea apãrãrii ordinii publice, a drepturilor şi libertãţilor celorlalţi participanţi la trafic".
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, deoarece textele legale criticate nu încalcã dispoziţiile constituţionale.
Avocatul Poporului, referindu-se şi la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie, considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cuprinse în:
- art. 98 referitor la punctele-amendã corespunzãtoare claselor de sancţiuni contravenţionale;
- art. 99 privind contravenţiile care se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa I de sancţiuni;
- art. 100 privind contravenţiile care se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa a II-a de sancţiuni şi, respectiv, suspendarea exercitãrii dreptului de a conduce pentru o perioadã de 30 de zile;
- art. 101 privind contravenţiile care se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa a III-a de sancţiuni şi, respectiv, suspendarea exercitãrii dreptului de a conduce pentru o perioadã de 60 de zile;
- art. 102 privind contravenţiile care se sancţioneazã cu amenda prevãzutã în clasa a IV-a de sancţiuni şi, respectiv, suspendarea exercitãrii dreptului de a conduce pentru o perioadã de 90 de zile.
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 15 privind universalitatea drepturilor şi a libertãţilor fundamentale şi ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã aceasta este neîntemeiatã.
Astfel, contrar susţinerilor autoarei excepţiei, textele de lege criticate nu restrâng drepturi constituţionale, ci prevãd, în deplin acord cu principiile care fundamenteazã statul de drept, sancţionarea unor fapte de încãlcare a legii care pun în pericol siguranţa circulaţiei rutiere, în scopul prevãzut încã din primul articol al <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 , respectiv "asigurarea desfãşurãrii fluente şi în siguranţã a circulaţiei pe drumurile publice, precum şi ocrotirea vieţii, integritãţii corporale şi a sãnãtãţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietãţii publice şi private, cât şi a mediului". Aşa fiind, reglementarea unor sancţiuni contravenţionale pentru încãlcarea acestor reguli este deplin justificatã din perspectiva interesului general ocrotit şi nu aduce nicio atingere principiului constituţional referitor la universalitatea drepturilor şi libertãţilor fundamentale. În acelaşi sens, Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat în jurisprudenţa sa, de exemplu prin <>deciziile nr. 210 din 13 martie 2007 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 267 din 20 aprilie 2007, şi nr. 44 din 27 ianuarie 2005, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 163 din 23 februarie 2005.
În ceea ce priveşte criticile referitoare la modul de interpretare a normelor ce fac obiectul excepţiei de cãtre agenţii de circulaţie, precum şi problema cunoaşterii cuantumului salariului minim brut pe economie, în funcţie de care se stabileşte valoarea punctelor-amendã, acestea nu intrã în competenţa Curţii Constituţionale, care, potrivit <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã.

Pentru motivele mai sus arãtate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 98-102 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie invocatã de Cecilia Stanciu în Dosarul nr. 5.022/299/2007 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 11 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Marieta Safta
----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016