Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 286 din 3 iulie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 286 din 3 iulie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 si ale sectiunii a II^1-a "Magistratii consultanti" din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si celor ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 558 din 4 august 2003
Costica Bulai - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. 1^1 -1^3 şi ale secţiunii a II^1 -a "Magistraţii consultanţi" din <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi celor ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "IAIFO" - S.A. din Zalau în dosarele nr. 3.747/2002 şi 3.748/2002 ale Tribunalului Salaj - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere ca excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 28C/2003 şi 29C/2003 au un conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere dispoziţiile art. 164 din Codul de procedura civilã, nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor <>art. 16 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civilã, dispune conexarea Dosarului nr. 29C/2003 la Dosarul nr. 28C/2003, care este primul înregistrat.
Cauza se afla în stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constata urmãtoarele:
Prin încheierile din 13 decembrie 2002, pronunţate în dosarele nr. 3.747/2002 şi 3.748/2002, Tribunalul Salaj - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 şi ale secţiunii a II^1-a "Magistraţii consultanţi" din <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi celor ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Societatea Comercialã "IAIFO" - S.A. din Zalau în cauze ce au ca obiect litigii de munca privind drepturi salariale.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile legale atacate aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), ale art. 51, ale art. 123 alin. (1) şi (2), precum şi celor ale art. 125. În acest sens arata ca, prin instituirea magistraţilor consultanţi cu competenta de a judeca în prima instanta, împreunã cu doi judecãtori, cauzele privind conflictele şi litigiile de munca, se incalca principiul supremaţiei legii şi al separaţiei puterilor şi se permit intervenţia şi controlul organului administrativ şi al politicului în actul de justiţie.
Instanta de judecata apreciazã excepţia de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, textele de lege criticate fiind în concordanta cu prevederile constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate invocatã este neîntemeiatã. Astfel, referitor la neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 şi ale secţiunii a II^1 -a "Magistraţii consultanţi" din capitolul II al titlului IV din <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, apreciazã ca acestea nu infrang prevederile constituţionale ale art. 123, întrucât "cei doi judecãtori ce fac parte din completul specializat pentru litigii de munca sunt doar asistaţi de magistraţii consultanţi". Astfel, "în soluţionarea conflictelor de munca, hotãrârea se pronunţa numai de judecãtorii care fac parte din complet, magistraţii consultanţi participând la deliberãri numai cu vot consultativ", motiv pentru care "actul de justiţie este infaptuit numai de judecãtori, care îndeplinesc condiţiile de independenta şi inamovibilitate prevãzute de Constituţie". Magistraţii consultanţi, deşi au denumirea de magistraţi, nu fac parte din corpul magistraţilor, nu se bucura de inamovibilitate, ci sunt numiţi de ministrul justiţiei, la propunerea Consiliului Economic şi Social.
Cat priveşte încãlcarea art. 125 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãruia "competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege", Guvernul apreciazã ca dispoziţiile legale criticate "constituie chiar o aplicare a acestui text constituţional".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite în cauze de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 şi ale secţiunii a II^1-a "Magistraţii consultanţi" din capitolul II al titlului IV din <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dispoziţii care au urmãtorul cuprins:
- Art. 17 alin. 1^1 - 1^3: "Cauzele privind conflictele de munca se judeca în prima instanta, cu celeritate, de cãtre complete formate din doi judecãtori, asistaţi de doi magistraţi consultanţi.
Magistraţii consultanţi participa la deliberãri cu vot consultativ. Opiniile separate ale acestora sau, dupã caz, opinia separatã se consemneazã în hotãrâre.
În cazul în care judecãtorii, care intra în compunerea completului, nu ajung la un acord asupra hotãrârii, procesul se rejudeca în complet de divergenta, prevederile alin. 5 fiind aplicabile.";
- Secţiunea a II^1-a "Magistraţii consultanţi":
● Art. 69^1: "Magistraţii consultanţi sunt numiţi pe o perioada de 4 ani de ministrul justiţiei, la propunerea Consiliului Economic şi Social, dintre persoanele care au studii juridice superioare, o vechime în specialitate de cel puţin 2 ani şi îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 46 alin. 1 lit. a)-e) şi alin. 2.
Dupã numirea în funcţie de cãtre ministrul justiţiei, magistraţii consultanţi se bucura de stabilitate şi se supun numai legii.
Magistraţii consultanţi depun jurãmânt în condiţiile art. 48, care se aplica în mod corespunzãtor.
Numãrul total al posturilor de magistraţi consultanţi, precum şi repartizarea posturilor pe instanţe, corespunzãtor volumului de activitate, se stabilesc de ministrul justiţiei prin ordin.
Condiţiile, procedura de selecţie şi de propunere de cãtre Consiliul Economic şi Social a candidaţilor, pentru a fi numiţi ca magistraţi consultanţi de cãtre ministrul justiţiei, se stabilesc prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea Consiliului Economic şi Social şi a Ministerului Justiţiei.
Atribuţiile magistraţilor consultanţi sunt prevãzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a instanţelor judecãtoreşti, aprobat prin ordinul ministrului justiţiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.";
● Art. 69^2: "Magistraţii consultanţi au drepturile şi obligaţiile prevãzute la art. 99, 101, 102 şi la art. 110-118, care se aplica în mod corespunzãtor.
Ţinuta vestimentara a magistraţilor consultanţi se stabileşte prin hotãrâre a Guvernului.
Perioada în care magistraţii consultanţi exercita aceasta funcţie constituie vechime în munca şi vechime în magistratura. Constituie vechime în magistratura şi perioada în care magistraţii consultanţi au funcţionat ca asistenţi judiciari.
Persoanelor numite ca magistraţi consultanţi, pe perioada în care îşi desfãşoarã activitatea în aceasta calitate, li se suspenda contractele de munca sau, dupã caz, raporturile de munca, având posturile rezervate.";
● Art. 69^3: "Magistraţii consultanţi rãspund disciplinar în condiţiile art. 121-123, art. 124 alin. 2 şi art. 125, care se aplica în mod corespunzãtor. Sancţiunile prevãzute la art. 123 alin. 1 lit. a) şi b) se aplica de preşedintele instanţei la care funcţioneazã magistraţii consultanţi, iar sancţiunile prevãzute la art. 123 alin. 1 lit. c)-f) se aplica de ministrul justiţiei.
Impotriva sancţiunilor aplicate potrivit alin. 1 se poate face contestaţie, în termen de 30 de zile de la comunicarea sancţiunii, la secţia de contencios administrativ a curţii de apel în circumscripţia cãreia funcţioneazã cel sancţionat. Hotãrârea curţii de apel este definitiva.
Sancţiunile aplicate magistraţilor consultanţi vor fi comunicate Consiliului Economic şi Social de cãtre Ministerul Justiţiei.";
● Art. 69^4: "Magistraţii consultanţi pot fi detasati o perioada de maximum 6 luni pe an sau delegaţi maximum doua luni pe an, beneficiind de drepturile prevãzute de lege pentru personalul din instituţiile publice.";
● Art. 69^5: "Magistraţii consultanţi pot fi eliberaţi din funcţie de ministrul justiţiei, în condiţiile art. 92, care se aplica în mod corespunzãtor. De asemenea, ei pot fi eliberaţi din funcţie ca urmare a reducerii numãrului de posturi de magistraţi consultanţi, în raport cu volumul de activitate.
Eliberarea din funcţie a magistraţilor consultanţi va fi comunicatã Consiliului Economic şi Social."
De asemenea este criticata ca fiind neconstitutionala, în întregul sau, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, ordonanta publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 151 din 28 februarie 2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 653/2002 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 905 din 12 decembrie 2002.
În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul exceptiei invoca încãlcarea urmãtoarelor prevederi constituţionale:
- Art. 1 alin. (3): "România este stat de drept, democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertãţile cetãţenilor, libera dezvoltare a personalitãţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintã valori supreme şi sunt garantate.";
- Art. 51: "Respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.";
- Art. 123 alin. (1) şi (2): "(1) Justiţia se înfãptuieşte în numele legii.
(2) Judecãtorii sunt independenţi şi se supun numai legii.";
- Art. 125: "(1) Justiţia se realizeazã prin Curtea Suprema de Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege.
(2) Este interzisã înfiinţarea de instanţe extraordinare.
(3) Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Examinând excepţia, Curtea constata ca asupra constituţionalitãţii dispoziţiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 şi ale secţiunii a II^1-a "Magistraţii consultanţi" din capitolul II al titlului IV din <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, dispoziţii introduse prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 , Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 73 din 18 februarie 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 198 din 27 martie 2003. Cu acel prilej Curtea a constatat ca "dispoziţiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea pentru organizarea judecãtoreascã, în redactarea actuala, nu contravin Constituţiei, dat fiind ca din conţinutul lor rezulta cu claritate ca soluţionarea cauzelor deduse judecaţii este hotãrâtã de judecãtori, iar magistraţii consultanţi nu au decât un rol consultativ, util judecaţii în vederea stabilirii adevãrului cu privire la drepturile subiective ale pãrţilor în litigiu. Prezenta la judecata a magistraţilor consultanţi, fãrã vot deliberativ, constituie o problema de procedura, reglementatã prin lege, potrivit art. 125 alin. (3) din Legea fundamentalã, fãrã ca prin textele legale menţionate sa se încalce în vreun fel independenta judecãtorilor, imparţialitatea justiţiei şi, pe un plan mai general, principiile statului de drept".
Referitor la critica privind neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 , prin Decizia nr. 327 din 26 noiembrie 2002, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 28 februarie 2003, Curtea Constituţionalã a statuat, pentru aceleaşi argumente expuse mai sus, ca dispoziţiile acestei ordonanţe sunt în deplina concordanta cu prevederile şi principiile constituţionale.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudenţei Curţii, aceste soluţii îşi menţin valabilitatea şi în cauzele de fata.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6), precum şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 şi ale secţiunii a II^1-a "Magistraţii consultanţi" din <>Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi celor ale <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 20/2002 privind modificarea şi completarea <>Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecãtoreascã, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "IAIFO" - S.A. din Zalau în dosarele nr. 3.747/2002 şi 3.748/2002 ale Tribunalului Salaj - Secţia civilã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 3 iulie 2003.

PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI

Magistrat-asistent şef,
Doina Suliman

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016