Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 282 din 28 martie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) si   art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 282 din 28 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) si art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 27 aprilie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Mihaela Cîrstea - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Savin Nãstase în Dosarul nr. 5.444/2005 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza aflându-se în stare de judecatã, Curtea acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate, arãtând cã autorul excepţiei criticã aspecte legate de aplicarea şi interpretarea prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 .

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 30 noiembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 5.444/2005, Tribunalul Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate. Excepţia de neconstituţionalitate a fost invocatã de Savin Nãstase într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect anularea unui ordin emis de preşedintele Casei de Asigurãri de Sãnãtate Arad.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textele de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 47, 53 şi 57 din Constituţie. În opinia sa, nimeni nu poate fi obligat sã îşi respecte sau sã îşi exercite un drept propriu şi considerã cã nu poate fi obligat sã achite contribuţia la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, din moment ce nu doreşte sã beneficieze de servicii medicale pe teritoriul României.
Tribunalul Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Precizeazã cã reglementarea obligaţiei de contribuţie la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate reprezintã consacrarea la nivelul legii a regulii constituţionale potrivit cãreia cetãţenii au dreptul la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat. Apreciazã cã obligaţia persoanelor de a contribui la constituirea fondului menţionat nu pune în discuţie restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi. În ceea ce priveşte critica prin raportare la dispoziţiile art. 57 din Constituţie, considerã cã nu poate fi reţinutã, întrucât aceste prevederi constituţionale nu au incidenţã în cauzã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale <>art. 1 alin. (2), ale 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, modificatã şi completatã prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005. Dispoziţiile de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 1 alin. (2) lit. d): "Asigurãrile sociale de sãnãtate sunt obligatorii şi funcţioneazã ca un sistem unitar, pe baza urmãtoarelor principii: (...)
d) participarea obligatorie la plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru formarea fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate;";
- Art. 4 alin. (1): "Sunt asiguraţi, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţã, toţi cetãţenii români cu domiciliul în ţarã, precum şi cetãţenii strãini şi apatrizii care au domiciliul sau reşedinţa în România şi fac dovada plãţii contribuţiei la fond, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţã.";
- Art. 8 alin. (1): "Obligaţia virãrii contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate revine persoanei juridice sau fizice care angajeazã persoane pe bazã de contract individual de muncã sau în baza unui statut special prevãzut de lege, precum şi persoanelor fizice, dupã caz."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine urmãtoarelor dispoziţii din Legea fundamentalã: art. 47 - "Nivelul de trai", art. 53 - "Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi" şi art. 57 - "Exercitarea drepturilor şi a libertãţilor".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã stabilirea existenţei sau inexistenţei calitãţii de asigurat a autorului excepţiei şi, implicit, obligativitatea plãţii contribuţiei la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate constituie o problemã de fapt care excedeazã competenţei instanţei de contencios constituţional. Pronunţarea asupra aspectelor de interpretare şi aplicare a legii este de competenţa exclusivã a instanţei de judecatã în faţa cãreia a fost ridicatã excepţia de neconstituţionalitate.
Pe de altã parte, deşi autorul excepţiei susţine cã prevederile criticate din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 încalcã dispoziţiile art. 47, 53 şi 57 din Constituţie, nu argumenteazã în nici un fel în ce rezidã aceastã contradicţie, astfel încât şi sub acest aspect critica este neîntemeiatã, urmând a fi respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi <>art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Savin Nãstase în Dosarul nr. 5.444/2005 al Tribunalului Arad - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 28 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016