Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 281 din 1 iulie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 281 din 1 iulie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 6 august 2003

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele mãsuri pentru îmbunãtãţirea finanţãrii învãţãmântului superior, excepţie ridicatã de Fundaţia Universitarã pentru Integrare Europeanã a Universitatii Romano-Germane din Sibiu în Dosarul nr. 482/2003 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa pãrţilor, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent referã asupra cererii de amânare a judecãrii cauzei, în vederea pregãtirii apãrãrii, depusa de partea Ministerul Finanţelor Publice la data de 17 iunie 2003.
Preşedintele pune în discuţie cererea înregistratã la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public se opune acordãrii unui termen, deoarece de la data depunerii cererii de amânare pana la termen a trecut suficient timp în care partea îşi putea pregati apãrarea.
Curtea, deliberând, respinge cererea de amânare a judecãrii cauzei.
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila. Arata ca excepţia de neconstituţionalitate a <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 a fost deja admisã de Curtea Constituţionalã prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, iar critica referitoare la art. 4 din acelaşi act normativ a rãmas, în consecinta, fãrã obiect.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 26 martie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 482/2003, Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 , excepţie ridicatã de Fundaţia Universitarã pentru Integrare Europeanã a Universitatii RomanoGermane din Sibiu într-o cauza de contencios administrativ, în contradictoriu cu Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii şi cu Ministerul Finanţelor Publice.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>art. 1 şi 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 , prin obligarea instituţiilor de învãţãmânt particulare sa verse la bugetul de stat o taxa în cuantum de 10% din veniturile realizate din toate taxele percepute în procesul de învãţãmânt de la studenţi, urmând ca sumele vãrsate sa fie utilizate pentru susţinerea investiţiilor şi a activitãţilor de întreţinere şi de reparare a cãminelor studenţeşti, sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1), art. 32 alin. (5) şi (6), art. 41 alin. (1) şi (2), art. 53 alin. (2) şi ale art. 134 alin. (2) lit. a) şi c) din Constituţie.
Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ apreciazã ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, întrucât prin dispoziţiile legale criticate "s-a stabilit cadrul legal pentru asigurarea egalitãţii de sanse studenţilor din învãţãmântul particular, ştiut fiind ca pentru oricare dintre studenţi locul de cazare reprezintã o problema majorã", iar dispoziţiile ordonanţei de urgenta se încadreazã în reglementãrile generale din <>Legea învãţãmântului nr. 84/1995 .
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul considera ca stabilirea, pentru instituţiile de învãţãmânt superior particulare, a obligaţiei prevãzute de dispoziţiile criticate nu poate fi consideratã ca un transfer de proprietate sau ca o confiscare, cum susţine autorul exceptiei, ci ca o sarcina fiscalã, având ca temei constituţional dispoziţiile art. 136 alin. (1) din Constituţie. În ceea ce priveşte susţinerea potrivit cãreia dispoziţiile criticate incalca prevederile art. 32 alin. (6) din Constituţie, considera ca autonomia universitarã trebuie sa funcţioneze în cadrul legal instituit, conform art. 32 alin. (5) din Legea fundamentalã, potrivit cãruia "instituţiile de învãţãmânt, inclusiv cele particulare, se înfiinţeazã şi îşi desfãşoarã activitatea în condiţiile legii".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 1 şi 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele mãsuri pentru îmbunãtãţirea finanţãrii învãţãmântului superior, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 831 din 21 decembrie 2001, dispoziţii care au urmãtorul conţinut:
- Art. 1: "Instituţiile de învãţãmânt superior particulare au obligaţia sa verse la bugetul de stat o taxa în cuantum de 10% din veniturile realizate din încasarea taxelor de şcolarizare, admiteri, înmatriculãri, repetarea examenelor şi a altor forme de verificare, precum şi a celorlalte taxe percepute în procesul de învãţãmânt de la studenţi.";
- Art. 4: "Sumele prevãzute la art. 1-3 se utilizeazã pentru susţinerea investiţiilor, activitãţilor de întreţinere şi de reparare a cãminelor studenţeşti."
Curtea Constituţionalã constata ca a mai fost sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 , cu o motivare similarã, iar prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003, a admis excepţia şi a constatat neconstituţionalitatea textului de lege criticat.
În acea decizie Curtea a reţinut ca "dispoziţiile criticate, prin instituirea obligaţiei de plata a taxei de 10% exclusiv de cãtre universitãţile particulare, creeazã premisa unui dezechilibru în stabilirea sistemului de impuneri [...]. Taxa în discuţie este stabilitã în afarã cadrului general al impozitelor şi taxelor, întrucât nu este justificatã prin nici un fel de prestaţie a unei autoritãţi publice, contravenind principiului constituţional al justei aşezãri a sarcinilor fiscale, consacrat de dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Legea fundamentalã. Totodatã, prin dispoziţiile criticate se restrânge şi dreptul de proprietate al instituţiilor de învãţãmânt superior particulare, ceea ce contravine prevederilor art. 41 alin. (1) şi (2) din Constituţie referitoare la protecţia proprietãţii private, precum şi ale art. 49 referitoare la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertãţi".
Curtea constata ca art. 1 din ordonanta, fiind declarat neconstitutional, critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 din aceeaşi ordonanta a rãmas fãrã obiect.
În consecinta, excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibila, întrucât, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, "Nu pot face obiectul exceptiei prevederile legale [...] constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioarã a Curţii Constituţionale".

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (3) şi al <>art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele mãsuri pentru îmbunãtãţirea finanţãrii învãţãmântului superior, excepţie ridicatã de Fundaţia Universitarã pentru Integrare Europeanã a Universitatii Romano-Germane din Sibiu în Dosarul nr. 482/2003 al Curţii de Apel Alba Iulia - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 1 iulie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Madalina Stefania Diaconu



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016