Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 28 din 27 ianuarie 2004  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea   Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin   Hotararea Guvernului nr. 1.278/2002     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 28 din 27 ianuarie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele si taxele locale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.278/2002

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 123 din 11 februarie 2004
Nicolae Popa - preşedinte
Costicã Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Lucian Stângu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Florentina Baltã - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 . Excepţia a fost ridicatã de Virginia Ghiorghe în Dosarul nr. 1.943/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca devenitã inadmisibilã, întrucât <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 a fost aprobatã prin <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 10 septembrie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 1.943/2003, Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 . Excepţia a fost ridicatã de Virginia Ghiorghe într-o cauzã având ca obiect contestaţia la cuantumul taxei judiciare de timbru aferente unei contestaţii la executare.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine cã prevederile art. 61 din ordonanţa criticatã, precum şi cele ale pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea ordonanţei, prevederi potrivit cãrora contestaţiile împotriva modului de stabilire a taxelor judiciare de timbru se soluţioneazã prin dispoziţie motivatã a primarului, iar împotriva acesteia se poate introduce acţiune la judecãtorie, "sunt neconstituţionale în raport cu principiile constituţionale ale independenţei justiţiei şi separaţiei puterilor în stat, precum şi cu jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional". În sprijinul acestor susţineri se invocã <>Decizia Curţii Constituţionale nr. 127 din 17 martie 2003 .
Tribunalul Bucureşti - Secţia a V-a civilã apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate referitoare la dispoziţiile <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 este întemeiatã şi ar trebui admisã, pentru aceleaşi considerente care au justificat deciziile Curţii Constituţionale nr. 127 din 27 martie 2003 şi nr. 233 din 5 iunie 2003. În ceea ce priveşte neconstituţionalitatea unor prevederi din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 , apreciazã cã acestea nu pot face obiectul controlului de constituţionalitate, în legãturã cu acestea urmând sã se pronunţe tribunalul.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, aratã cã "stabilirea cuantumului taxei judiciare de timbru constituie un aspect prejudicial de care depinde înfãptuirea actului de justiţie şi revine, în exclusivitate, instanţei judecãtoreşti învestite cu soluţionarea pricinii", astfel cã prin "darea în competenţa unor autoritãţi ale administraţiei publice a soluţionãrii contestaţiilor împotriva modului de stabilire, de cãtre instanţa de judecatã, a taxei judiciare de timbru" se încalcã principiul separaţiei puterilor în stat consacrat în art. 1 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi, implicit, prevederile constituţionale ale art. 126 alin. (1).
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , republicatã, reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, republicatã, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 .
<>Art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, prevede: "(1) Stabilirea, constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale, a majorãrilor de întârziere, a penalitãţilor, a amenzilor şi a oricãror venituri proprii ale bugetelor locale, soluţionarea obiecţiilor şi contestaţiilor formulate împotriva actelor de control şi de impunere având ca obiect constatarea şi stabilirea acestor venituri, precum şi executarea creanţelor bugetare locale se efectueazã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, dupã caz, în funcţie de atribuţiile specifice, potrivit legii.
(2) Taxele cuvenite bugetelor locale în condiţiile art. 74 sunt asimilate impozitelor şi taxelor locale."
Pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 , prevede: "Stabilirea, constatarea, controlul, urmãrirea şi încasarea impozitelor şi taxelor locale, precum şi a oricãror alte venituri proprii ale bugetelor locale se efectueazã de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, dupã caz, ţinându-se seama de atribuţiile specifice, potrivit legii."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate prevederile menţionate contravin dispoziţiilor constituţionale ale <>art. 1 alin. (4), introdus prin Legea de revizuire a Constituţiei nr. 429/2003 , şi ale art. 125 alin. (1), modificat prin aceeaşi lege şi devenit art. 126 alin. (1) din Constituţia republicatã, dispoziţii care prevãd:
- Art. 1 alin. (4): "Statul se organizeazã potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativã, executivã şi judecãtoreascã - în cadrul democraţiei constituţionale.";
- Art. 126 alin. (1): "Justiţia se realizeazã prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã aceasta urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã.
Astfel, ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale prin Încheierea din 10 septembrie 2003, <>Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 a fost abrogatã expres prin <>art. 298 alin. (1) pct. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, iar soluţia de principiu cuprinsã în art. 61 din ordonanţã, criticat ca fiind neconstituţional, nu a fost preluatã de actul normativ menţionat. Totodatã, potrivit art. 297 din lege, codul fiscal intrã în vigoare la data de 1 ianuarie 2004, aşa încât, în prezent, dispoziţia de lege criticatã nu mai este în vigoare. În consecinţã, în temeiul <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãruia "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţã în vigoare [...]", excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilã şi urmeazã sã fie respinsã.
În ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele legale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 , Curtea constatã cã şi aceasta este inadmisibilã şi urmeazã sã fie respinsã, în temeiul dispoziţiilor art. 23 alin. (1), coroborat cu alin. (6) al aceluiaşi articol din <>Legea nr. 47/1992 , republicatã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicatã, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

I. Respinge, ca devenitã inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 61 din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Virginia Ghiorghe în Dosarul nr. 1.943/2003 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a V-a civilã.
II. Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor pct. 61.01 din Normele metodologice pentru aplicarea <>Ordonanţei Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele şi taxele locale, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.278/2002 , excepţie ridicatã de acelaşi autor în dosarul aceleiaşi instanţe.
Definitivã şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 27 ianuarie 2004.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016