Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 278 din 22 martie 2007  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 1 si 2 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 278 din 22 martie 2007 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 305 din 8 mai 2007

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicatã de Adrian Verone Rãdulescu şi Luminiţa Teodora Rãdulescu în Dosarul nr. 26.585/3/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilã şi pentru cauze cu minori şi de familie.
La apelul nominal lipsesc pãrţile. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent aratã cã autorii excepţiei au depus la dosar o cerere prin care solicitã acordarea unui nou termen de judecatã, în vederea pregãtirii apãrãrii, precum şi note scrise prin care îşi motiveazã excepţia invocatã. De asemenea, partea Mihaela Bãlãşoiu a depus o cerere prin care solicitã amânarea judecãrii cauzei în vederea pregãtirii apãrãrii.
Reprezentantul Ministerului Public solicitã respingerea cererilor.
Curtea, deliberând, respinge aceste cereri.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 16 noiembrie 2006, pronunţatã în Dosarul nr. 26.585/3/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilã şi pentru cauze cu minori şi de familie a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat. Excepţia a fost ridicatã de Adrian Verone Rãdulescu şi Luminiţa Teodora Rãdulescu într-o cauzã având ca obiect judecarea cererii de constatare a unor drepturi locative asupra unui imobil construcţie, aflatã în faza procesualã a recursului.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se aratã, în esenţã, cã prevederile legale criticate instituie posibilitatea cumpãrãrii locuinţelor construite din fondurile statului doar pentru titularii contractelor de închiriere, iar nu şi pentru ceilalţi titulari de drepturi locative menţionaţi în contract, ceea ce contravine principiilor constituţionale ale egalitãţii în drepturi şi dreptului la moştenire.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilã şi pentru cauze cu minori şi de familie apreciazã cã excepţia este neîntemeiatã. În acest sens, aratã cã prevederile legale criticate reglementeazã posibilitatea cumpãrãrii locuinţelor doar pentru titularul contractului de închiriere, pentru cã, de regulã, titularul şi celelalte persoane cu drepturi locative fac parte din aceeaşi familie, astfel încât pentru orice alte situaţii particulare legate de raporturile locative se aplicã dreptul comun.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile legale criticate sunt constituţionale. În acest sens, aratã cã textele de lege criticate nu conţin nicio discriminare în raport de criteriile egalitãţii în drepturi şi se aplicã în mod egal tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei juridice.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul acesteia îl constituie prevederile <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 15 septembrie 1994.
<>Legea nr. 85/1992 a fost republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 264 din 15 iulie 1998, cu acelaşi conţinut al art. 1 şi 2, şi anume:
- Art. 1: "Locuinţele construite din fondurile statului pot fi cumpãrate de titularii contractelor de închiriere, cu plata integralã sau în rate a preţului, în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie şi ale prezentei legi.
Sunt exceptate de la prevederile alin. 1 locuinţele care depãşesc suprafeţele maxime prevãzute în actele normative în baza cãrora s-au executat locuinţele din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice şi bugetare de stat, precum şi cele care prezintã, la data vânzãrii, finisaje superioare, echivalente unor lucrãri de artã sau ornamentale deosebite, sau care beneficiazã de dotãri speciale, cum ar fi: piscinã, saunã, serã, cramã, bar-vinotecã, camerã frigorificã sau altele asemenea.
De asemenea, sunt exceptate locuinţele de protocol care au servit sau servesc demnitarilor sau altor persoane alese sau numite în funcţii drept locuinţe pe durata exercitãrii funcţiei, chiar dacã acestea sunt scoase ulterior din evidenţa locuinţelor de protocol."
- Art. 2: "Construcţiile de locuinţe finanţate din fondurile statului, în curs de execuţie şi nerepartizate nominal pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, care nu pot fi terminate şi vândute în condiţiile reglementãrilor în vigoare, pot fi vândute pe apartamente, pe paliere, pe scãri, pe tronsoane de clãdiri sau în întregime, prin licitaţie publicã.
Fac excepţie de la prevederile alin. 1 locuinţele în curs de execuţie care trec, prin protocol, fãrã platã, în patrimoniul Parlamentului României, Ministerului Apãrãrii Naţionale, Ministerului de Interne, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pazã, Ministerului Justiţiei - Direcţia generalã a penitenciarelor, precum şi cele pe care acestea le construiesc prin planuri proprii de investiţii sau le achiziţioneazã folosind alocaţii bugetare care se asigurã în acest scop. Aceste locuinţe sunt supuse regimului locuinţelor prevãzute la art. 1 alin. 3.
Licitaţiile se organizeazã de consiliile locale.
Locuinţele prevãzute la alin. 1, repartizate ori pentru care s-au încheiat antecontracte sau contracte de vânzare-cumpã rare pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se pot cumpãra de beneficiarii actului de repartiţie sau de titularii antecontractelor ori ai contractelor de vânzare-cumpãrare, fãrã licitaţie, la valoarea lucrãrilor executate de unitatea proprietarã, în condiţiile art. 1.
Preţul de la care începe licitaţia se stabileşte de cãtre unitãţile proprietare, ţinând seama de stadiul fizic de execuţie, la care se adaugã şi cheltuielile aferente de proiectare. Din preţul obţinut la licitaţie, pentru acoperirea cheltuielilor de evidenţã şi vânzare, unitãţile beneficiazã de un comision de pânã la 1%."
Autorii excepţiei invocã încãlcarea dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice şi art. 46 privind dreptul la moştenire.
Analizând aceste susţineri, Curtea constatã urmãtoarele:
Prevederile <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 , republicatã, reglementeazã posibilitatea titularilor contractelor de închiriere de a dobândi calitatea de proprietari ai locuinţelor închiriate de la unitãţile economice sau bugetare de stat, în condiţiile <>Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinţe construite din fondurile statului cãtre populaţie şi ale <>Legii nr. 85/1992 , sau prin licitaţie publicã, în cazul locuinţelor aflate în curs de execuţie, finanţate din fondurile statului şi nerepartizate nominal pânã la data intrãrii în vigoare a legii.
Legiuitorul a instituit posibilitatea cumpãrãrii, de cãtre chiriaşii acestora, a locuinţelor construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice şi bugetare de stat, la edificarea cãrora au contribuit în mod direct sau indirect în vechiul sistem politico-statal. Aşadar, posibilitatea încheierii contractului de vânzare-cumpãrare exclusiv de cãtre titularul contractului de închiriere, şi nu de ceilalţi titulari de drepturi locative, este justificatã de raporturile de muncã existente între titularul contractului de închiriere şi unitatea deţinãtoare a locuinţei repartizate şi nu contravine principiilor constituţionale ale egalitãţii în drepturi a cetãţenilor sau dreptului la moştenire.
Mai mult, aşa cum s-a statuat în mod constant în jurisprudenţa Curţii, principiul egalitãţii nu are semnificaţia unei uniformitãţi de tratament juridic, astfel încât la situaţii diferite, cum este cea a titularului unui contract de închiriere, faţã de celelalte persoane care locuiesc împreunã cu acesta şi ale cãror drepturi locative nu izvorãsc din contractul de închiriere, este justificat în mod rezonabil şi obiectiv un statut juridic distinct.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 1 şi 2 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinţe şi spaţii cu altã destinaţie construite din fondurile statului şi din fondurile unitãţilor economice sau bugetare de stat, excepţie ridicatã de Adrian Verone Rãdulescu şi Luminiţa Teodora Rãdulescu în Dosarul nr. 26.585/3/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a III-a civilã şi pentru cauze cu minori şi de familie.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 martie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016