Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 277 din 21 martie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) si   art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 277 din 21 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) si art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 348 din 18 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, excepţie ridicatã de Victor Tatoiu, în calitate de reprezentant legal al minorului Victor Alexandru Tatoiu, în Dosarul nr. 1.987/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publicã din data de 9 martie 2006, fiind consemnate în încheierea de la acea datã, când Curtea a amânat pronunţarea la data de 16 martie 2006 şi apoi la data de 21 martie 2006.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 noiembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 1.987/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, excepţie ridicatã de Victor Tatoiu, în calitate de reprezentant legal al minorului Victor Alexandru Tatoiu.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine, în esenţã, cã textele criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1), art. 32 alin. (1) şi ale art. 49 alin. (1) şi (2) din Constituţie. În argumentarea criticii sale acesta aratã cã art. 49 alin. (2) din Constituţie garanteazã copiilor dreptul la alocaţie, indiferent de înscrierea lor într-o formã de învãţãmânt. Textele de lege criticate contravin acestor prevederi constituţionale, deoarece exclud de la plata alocaţiei de stat copiii care nu urmeazã o formã de învãţãmânt obligatoriu. În speţã, minorul Victor Alexandru Tatoiu urmeazã cursurile şcolii "The American International School of Bucharest", iar la solicitarea adresatã Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii de a i se recunoaşte dreptul la plata alocaţiei de stat pentru copii, aceastã autoritate i-a comunicat cã minorul Victor Alexandru Tatoiu nu beneficiazã de aceasta, întrucât unitatea şcolarã ale cãrei cursuri le frecventeazã nu este inclusã în evidenţa Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar. Prevederile de lege criticate contravin şi art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât, potrivit acestora, numai o anumitã categorie de copii beneficiazã de plata alocaţiei de stat pentru copii. Dispoziţiile legale criticate contravin şi art. 32 alin. (1) din Constituţie privind dreptul la învãţãturã, prin condiţionarea recunoaşterii dreptului copiilor la plata alocaţiei de stat de urmarea unei forme de învãţãmânt general obligatoriu.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia este întemeiatã. În opinia sa textele legale criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi ale art. 49 alin. (2) din Constituţie, deoarece condiţioneazã dreptul copilului de a beneficia de alocaţia de stat de şcolarizarea în cadrul învãţãmântului general obligatoriu. În acest sens aratã cã alocaţia de stat pentru copii reprezintã o mãsurã de protecţie de care trebuie sã beneficieze toţi copiii.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost transmisã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi comunica punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile art. 1 alin. (2) şi <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 sunt constituţionale. Aratã cã aceste prevederi nu contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât ele se aplicã în mod egal tuturor copiilor care urmeazã una dintre formele de învãţãmânt prevãzute de lege. De asemenea, considerã cã aceste prevederi nu contravin nici art. 49 alin. (2) din Constituţie, întrucât acestea reprezintã consacrarea la nivelul legii a regulii constituţionale potrivit cãreia statul acordã alocaţii de stat pentru copii, ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap, precum şi alte forme de protecţie socialã.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Obiectul excepţiei îl constituie prevederile art. 1 alin. (2) şi <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 din 8 februarie 1999.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- Art. 1 alin. (2): "Copiii care urmeazã una dintre formele de învãţãmânt prevãzute de lege beneficiazã de alocaţie de stat pentru copii pânã la împlinirea vârstei de 18 ani.";
- Art. 5 alin. (1): "Copiii în vârstã de peste 7 ani care nu urmeazã, potrivit regulamentelor şcolare, învãţãmântul general obligatoriu nu beneficiazã de plata alocaţiei de stat pentru copii, cu excepţia celor care nu sunt şcolarizaţi din motive de sãnãtate, dovedite prin certificat medical."
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 32 alin. (1) privind dreptul la învãţãturã şi ale art. 49 alin. (1) şi (2) privind protecţia tinerilor şi a copiilor.
Prevederile legale criticate condiţioneazã acordarea alocaţiei de stat pentru copii de frecventarea uneia dintre formele de învãţãmânt prevãzute de lege.
În speţã, minorul frecventeazã cursurile unei şcoli particulare, iar Ministerul Educaţiei şi Cercetãrii nu i-a aprobat plata alocaţiei de stat, întrucât unitatea de învãţãmânt respectivã nu este inclusã în evidenţa Comisiei Naţionale de Evaluare şi Acreditare a Învãţãmântului Preuniversitar.
Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã, în sensul celor ce se vor arãta în continuare.
Dreptul la alocaţia de stat pentru copii a fost reglementat prin <>Legea nr. 61/1993 , în aplicarea dispoziţiilor art. 49 alin. (2) din Constituţia României, conform cãrora "statul acordã alocaţii pentru copii şi ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap".
Norma constituţionalã înscrisã în cap. II privind drepturile şi libertãţile fundamentale nu prevede şi nu permite, în definirea subiecţilor dreptului la alocaţiile acordate de stat, nici o altã condiţie în afara aceleia ca beneficiarii sã fie copii.
Aceastã consacrare a dreptului copiilor la ocrotire specialã, sub forma alocaţiilor acordate de stat fãrã nici o discriminare, corespunde principiilor generale care stau la baza statului român, prevãzute în art. 1 alin. (2) din Constituţia României, şi prevederilor privind ocrotirea copiilor, cuprinse în Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, în Convenţia pentru apãrarea drepturilor omului şi a libertãţilor fundamentale şi în alte pacte şi tratate la care România este parte.
Este evident cã, prin textele de lege analizate, legiuitorul a urmãrit sã descurajeze sustragerea copiilor de la pregãtirea şcolarã, iar pe de altã parte, sã împiedice dezvoltarea unor forme de învãţãmânt neagreate de stat, dar aceste obiective sunt independente în raport cu scopul de ocrotire specialã a copiilor avut în vedere de Constituţie prin consacrarea dreptului la alocaţii acordate de stat. Curtea Constituţionalã reţine în acest sens cã atingerea de cãtre stat a unor obiective, chiar şi atunci când acestea sunt de interes general şi necesare, nu se poate face cu încãlcarea Constituţiei, a cãrei respectare este, potrivit art. 1 alin. (5), obligatorie.
În consecinţã, Curtea Constituţionalã constatã cã prin textele de lege care formeazã obiectul excepţiei se condiţioneazã acordarea alocaţiei pentru copii de urmarea învãţãmântului general obligatoriu şi de încadrarea acestora în una dintre formele de învãţãmânt prevãzute de lege, limitãri vãdit contrare atât art. 49 alin. (2) din Constituţie, mai sus citat, cât şi prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea fundamentalã, conform cãrora "cetãţenii sunt egali în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri".

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 , cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Admite excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, excepţie ridicatã de Victor Tatoiu, în calitate de reprezentant legal al minorului Victor Alexandru Tatoiu, în Dosarul nr. 1.987/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal şi constatã cã aceste prevederi sunt neconstituţionale în mãsura în care condiţioneazã acordarea alocaţiei de stat pentru copii de urmarea învãţãmântului general obligatoriu şi de încadrarea în una dintre formele de învãţãmânt prevãzute de lege.
Decizia se comunicã celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa din data de 21 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016