Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 274 din 24 februarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic din   Legea nr. 310/2006 privind respingerea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea si completarea   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 274 din 24 februarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor articolului unic din Legea nr. 310/2006 privind respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 171 din 19 martie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din <>Legea nr. 310/2006 privind respingerea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Corneliu Liviu Popescu în Dosarul nr. 24.760/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
La apelul nominal rãspunde autorul excepţiei, lipsind cealaltã parte.
Având în vedere cererea autorului excepţiei pentru a se reface procedura de citare cu partea lipsã, Curtea a amânat judecarea cauzei la 10 februarie 2009, dezbaterile publice fiind consemnate în încheierea din aceeaşi datã, când Curtea a amânat pronunţarea la 17 februarie 2009 şi, apoi, la 24 februarie 2009.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 3 iunie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 24.760/3/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din <>Legea nr. 310/2006 , excepţie ridicatã de Corneliu Liviu Popescu în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de pretenţii formulate de autorul excepţiei.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile articolului unic din <>Legea nr. 310/2006 contravin prevederilor art. 15 alin. (2) şi art. 115 alin. (7) şi (8) din Constituţie. Se aratã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 a fost abrogatã prin <>Legea nr. 95/2006 , cu efect din data de 28 mai 2006. Articolul unic din <>Legea nr. 310/2006 , care respinge <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 , a fost adoptat ulterior, şi anume la data de 12 iulie 2006, intrând în vigoare la trei zile de la publicare.
Având în vedere cã legea de respingere a unei ordonanţe produce efecte numai pentru viitor, respingerea unei ordonanţe abrogate "lasã impresia cã ordonanţa ar fi în vigoare pânã la respingerea ei". În acest mod, legea de respingere a unei ordonanţe deja abrogate anterior şi care nu conţine nicio precizare în sensul cã ordonanţa respinsã nu mai era în vigoare din momentul abrogãrii sale este retroactivã. Se apreciazã cã, în cauzã, este aplicabil raţionamentul Curţii Constituţionale din Decizia nr. 98 din 5 aprilie 2001.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã excepţia este întemeiatã. Se aratã cã lipsa oricãrei precizãri din cuprinsul <>Legii nr. 310/2006 în sensul recunoaşterii ca valide a abrogãrii prin dispoziţiile <>Legii nr. 95/2006 a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , se interpreteazã cã legiuitorul a dorit respingerea cu efect retroactiv.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã, deoarece aspectele invocate de autorul excepţiei vizeazã, în realitate, probleme legate de modul de interpretare şi de aplicare în perioada 1 februarie 2006 - 26 mai 2006, a dispoziţiilor <>art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , care erau în vigoare în acea perioadã.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile legale criticate sunt neconstituţionale. Se aratã cã prevederile articolului unic din <>Legea nr. 310/2006 au caracter retroactiv, întrucât <>Legea nr. 310/2006 nu menţioneazã dacã Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2006 şi-a încetat aplicabilitatea de la data abrogãrii ei.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile articolului unic din <>Legea nr. 310/2006 privind respingerea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 din 24 iulie 2006, cu urmãtorul cuprins: "Se respinge <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107 din 14 iulie 2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005."
Prevederile constituţionale invocate în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii şi ale art. 115 alin. (7) şi (8) referitor la aprobarea sau respingerea ordonanţelor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, Curtea constatã cã, la data de 28 mai 2006, <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 a fost abrogatã expres prin <>art. 317 alin. (3) din Legea nr. 95/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Ca urmare, implicit a fost abrogatã şi <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate. Ulterior, prin <>Legea nr. 310/2006 a fost respinsã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 .
Se susţine, de cãtre autorul excepţiei, cã respingerea prin lege a unei ordonanţe abrogate "lasã impresia cã ordonanţa ar fi în vigoare pânã la respingerea ei".
Faţã de susţinerile autorului excepţiei, Curtea reţine cã aspectele invocate de acesta vizeazã, în realitate, probleme legate de modul de interpretare a <>legii. Astfel, întrucât Legea nr. 310/2006 nu menţioneazã cã <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 şi-a încetat aplicabilitatea la data abrogãrii <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 , se poate interpreta, în opinia autorului excepţiei, cã aceastã ordonanţã de urgenţã, şi anume <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 , ar fi în vigoare la data respingerii ei.
Având în vedere dispoziţiile <>art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã se pronunţã numai asupra constituţionalitãţii actelor cu privire la care a fost sesizatã, ţinând cont de considerentele expuse, Curtea constatã cã excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor articolului unic din <>Legea nr. 310/2006 privind respingerea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 107/2005 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, excepţie ridicatã de Corneliu Liviu Popescu în Dosarul nr. 24.760/3/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 24 februarie 2009.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016