Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 269 din 10 iulie 2002  privind cuantumul amenzii ce va fi aplicata ANAT    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 269 din 10 iulie 2002 privind cuantumul amenzii ce va fi aplicata ANAT

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 707 din 9 octombrie 2003
Comisia Consiliului Concurentei,
I. În baza:
1. <>Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
2. <>Legii concurentei nr. 21/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurentiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. Instrucţiunilor cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii partii substanţiale de piata, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. investigatiei declansate în Dosarul RS-30 din 2 februarie 2001, prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 20 din 1 martie 2001;
7. prevederilor Deciziei nr. 188 din 30 mai 2002 , emisã de Plenul Consiliului Concurentei, prin care s-a finalizat investigatia;
8. Ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 114 din 31 mai 2002 , prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor aplicate pentru practicile anticoncurentiale sãvârşite de Asociaţia Nationala a Agentiilor de Turism din România şi de Societatea Comercialã "Roumanie Assurance Internaţional" - S.A.,
II. având în vedere:
1. Decizia nr. 188 din 30 mai 2002 emisã de Plenul Consiliului Concurentei
1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca Asociaţia Nationala a Agentiilor de Turism din România*) (denumita în continuare ANAT) şi Societatea Comercialã "Roumanie Assurance Internaţional" - S.A.**) (denumita în continuare RAI - S.A.) se fac vinovate de încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin încheierea unei înţelegeri în urma cãreia ANAT a stabilit, în numele membrilor sãi, comisioanele aplicate pentru poliţele de asigurare în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism, conferind în felul acesta societãţii RAI - S.A., pentru marea majoritate a membrilor ANAT, calitatea de asigurator al agentiilor de turism, în detrimentul celorlalte societãţi de asigurare.
1.2. Concret, prin înţelegerea încheiatã între ANAT şi societatea RAI - S.A., datatã 22 octombrie 2000 şi semnatã de reprezentanţii lor legali (respectiv domnul Cornel Gaina, preşedintele ANAT, şi domnul Daniel Tudor, preşedintele RAI - S.A.), s-au negociat şi în final au fost stabilite de comun acord nivelurile comisioanelor aplicate pentru polita de asigurare a agenţiei de turism, în caz de insolvabilitate şi/sau faliment, şi anume:
- pentru turism extern - Europa: 0,3%;
- pentru turism extern - în afarã Europei: 0,4%;
- pentru turism intern: 0,2%,
fãcându-se menţiunea ca "aceste comisioane... se aplica numai membrilor ANAT".

---------
*) Sediul social: Str. Foisorului nr. 8, bl. 3C, ap. 41, sectorul 3, Bucureşti; organizaţie cu scop nelucrativ, autorizata prin Hotãrârea judecãtoreascã nr. 2.096 din 24 septembrie 1990.
**) Sediul social: str. Tepes Voda nr. 51, sectorul 2, Bucureşti; numãr de înregistrare la Oficiul registrului comerţului: J/40/21.751/1992.

1.3. ANAT a transmis membrilor sãi ca se pot încheia poliţe de asigurare în caz de faliment şi/sau insolvabilitate financiarã cu una sau mai multe societãţi de asigurare, dar "Consiliul de administraţie ANAT a hotãrât, în şedinţa din 13 decembrie 2000, sa recomande tuturor membrilor asociaţiei sa încheie contractul de polita de asigurare cu societatea RAI - S.A." şi "chiar dacã s-a încheiat un contract de polita de asigurare cu alte companii, se recomanda sa se încheie o alta şi cu RAI - S.A.".
1.4. În baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 513/1998 *) ANAT a dispus ca, începând din data de 1 ianuarie 2001, agenţii economici care comercializeazã servicii turistice şi/sau componente ale acestora prin agenţii de turism au obligaţia de a prezenta garanţii financiare care sa asigure repatrierea turistilor şi/sau rambursarea sumelor plãtite în caz de insolvabilitate şi/sau de faliment.
Garanţia financiarã trebuia doveditã, în mod obligatoriu, cu o polita de asigurare în favoarea turistului, emisã de o societate de asigurare.
În acest sens a fost emis <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind activitatea de comercializare a serviciilor turistice, criteriile şi metodologia de acordare a licenţelor şi brevetelor de turism, aprobate prin <>Ordinul ministrului turismului nr. 125 din 11 septembrie 1998 şi modificate prin <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 52 din 11 aprilie 2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 519 din 23 octombrie 2000.
Conform Buletinului informativ nr. 14/2000 al ANAT, prin <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 se inlocuia sistemul de constituire a fondului de garanţie la asociaţie sau la banca comercialã prin încheierea unei poliţe la o societate de asigurare agreatã de Autoritatea Nationala pentru Turism prin Oficiul de Autorizare şi Control în Turism (OACT), în vederea rambursarii cheltuielilor de repatriere şi/sau a sumelor achitate de turişti, în caz de insolvabilitate sau de faliment al agenţiei de turism.
Conform noilor prevederi, fiecãrui turist, la cumpãrarea unui pachet de servicii turistice, i se remitea un certificat de asigurare în care erau specificate condiţiile de asigurare, obligaţiile asiguratului şi asiguratorului, constatarea daunelor şi plata despãgubirilor.
1.5. Conform Adresei Ministerului Turismului - Direcţia generalã de autorizare şi control nr. 926 din 17 aprilie 2001, la data respectiva exista un numãr de 23 de societãţi de asigurare agreate, care au fost abilitate sa încheie polita de asigurare în caz de faliment şi/sau insolvabilitate, printre care ASTRA - S.A. şi RAI - S.A.
1.6. Statutul ANAT prevede la art. 9, 11 şi 12 urmãtoarele:
- admiterea în Asociaţie se face pe baza unei cereri adresate consiliului de administraţie;
- admiterea cererii reprezintã şi angajamentul solemn de a se supune hotãrârilor adunãrii generale şi de a le respecta;
- calitatea de membru ANAT se pierde, printre altele, şi în cazul în care "se refuza sa se respecte deciziile adunãrii generale şi ale Consiliului de administraţie...".
1.7. Decizia Curţii Supreme de Justiţie nr. 1.448/1999 face precizarea ca "prin stabilirea tarifelor în cadrul unei negocieri colective... s-a sãvârşit o practica anticoncurentiala...", ca atare practica anticoncurentiala este ilegala "per se" şi nu trebuie sa fie demonstrate efectele sale negative asupra unui mediu concurential normal, ci este suficient sa se facã dovada existenţei practicii.
1.8. Decizia Curţii Supreme de Justiţie nr. 955/1998 statueazã ca prin încãlcarea <>Legii nr. 21/1996 nu trebuie sa se şi producã efecte cuantificabile; este suficient ca actele şi faptele sa fie de natura a afecta concurenta.
1.9. Deşi iniţial RAI - S.A. a recunoscut ca ANAT "a negociat prime preferenţiale pentru membrii sãi", negociere concretizata prin cotatii de prima reduse şi modalitãţi de lucru avantajoase, ulterior a revenit şi a explicat reusita campaniei de lansare a produsului respectiv prin "cotatiile de prima cele mai joase" practicate la momentul respectiv şi prin munca de teren pe care angajaţii sãi au depus-o pentru a aduna informaţiile necesare pentru ameliorarea metodologiei de aplicare a <>Ordinului preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 , metodologie care venea în conflict cu o serie de notiuni elementare ale activitãţii de turism, ticketing şi asigurãri.
Toate acestea au fãcut ca, o data declansata aceasta campanie, multe dintre agenţiile de turism sa se îndrepte spre societatea RAI - S.A., cu care, de altfel, colaborau în domeniul asigurãrilor medicale de cãlãtorie în strãinãtate.
1.10. Trebuie menţionat ca în practica RAI - S.A. a aplicat aceleaşi cotatii de prima (cele negociate cu ANAT) tuturor agentiilor de turism cu care a încheiat poliţe de asigurare, fãrã a face distincţie dacã sunt sau nu sunt membre ANAT.
De altfel, cotatiile de prima şi perioada de asigurare sunt singurele care pot fi negociate de societatea de asigurare cu fiecare agenţie de turism, acestea nefiind impuse prin acte normative. Restul condiţiilor de asigurare sunt stabilite prin <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 .
1.11. Trebuie menţionat faptul ca, o data încheiate poliţele respective, acest lucru nu înseamnã şi poliţe încasate, întrucât la momentul încheierii poliţei nu exista practic o suma asigurata. Aceasta se constituie în baza formularelor de avizare şi a certificatelor emise pe mãsura ce agenţia de turism comercializeazã pachete de servicii turistice.
1.12. Piata produsului a fost definitã ca fiind piata serviciilor de asigurare a turistilor în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism.
1.13. Din situaţia (întocmitã la acea data) privind numãrul politelor de asigurare încheiate în caz de insolvabilitate şi/sau faliment, poliţe încheiate cu diferite societãţi de asigurare, rezulta ca pe primele locuri se situeaza societãţile de asigurare RAI - S.A., ASIROM - S.A. şi OMNIASIG - S.A., urmate de alte societãţi de asigurare cu cote de piata mult mai mici.
1.14. Cota înregistratã de RAI - S.A. poate fi interpretatã şi ca fiind urmarea sustinerii ei de cãtre ANAT în fata membrilor sãi, sustinere materializata prin recomandarea societãţii RAI - S.A. ca societate asigurãtoare.
1.15. Începând cu 1 august 2001, în baza <>Ordinului ministrului turismului nr. 235/2001 , a fost anulat <>Ordinul preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 .
Prin noul ordin polita încheiatã conform <>Ordinului preşedintelui Autoritãţii Naţionale pentru Turism nr. 129/2000 a devenit nulã la data de 1 august 2001 şi certificatele de asigurare emise anterior acestei date au rãmas valabile;
2. Dispoziţiile <>art. 56 din Legea nr. 21/1996
Conform dispoziţiilor <>art. 56 lit. a) din Legea nr. 21/1996 , încãlcarea art. 5 alin. (1) din lege se sancţioneazã cu amenda de la 5.000.000 lei la 250.000.000 lei, iar pentru agenţii economici cu o cifra de afaceri de peste 2.500.000.000 lei, cu o amenda în suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
Având în vedere ca:
- veniturile din activitãţile fãrã scop lucrativ înregistrate de ANAT au fost în anul 2001 de 3.092.897.000 lei, deci au depãşit 2.500.000.000 lei; şi
- cifra de afaceri a societãţii RAI -S.A., calculatã conform <>art. 68 lit. b) din Legea nr. 21/1996 **), a fost în anul 2001 de 60.661.064.000 lei***), deci a depãşit 2.500.000.000 lei,
rezulta ca amenzile ce vor fi aplicate celor doi vinovaţi de încãlcarea <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 - ANAT şi RAI - S.A. - vor reprezenta pana la 10% din veniturile realizate/cifra de afaceri;
3. Prevederile Normelor privind individualizarea şi dozarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 55 şi 56 din Legea concurentei nr. 21/1996 , emise în aplicarea <>art. 57 din Legea nr. 21/1996
Conform acestor norme, la individualizarea sancţiunilor ce vor fi aplicate ANAT şi societãţii RAI - S.A. pentru încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 21/1996 se va tine cont de urmãtoarele aspecte:
3.1. Impactul şi consecinţele practicii anticoncurentiale asupra mediului concurential şi asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin analiza pieţei relevante, a cotei de piata deţinute de cãtre agentul economic implicat, a duratei practicii anticoncurentiale
3.1.1. Durata practicii şi efectele acesteia asupra mediului concurential

---------
*) <>Hotãrârea Guvernului nr. 513/1998 a fost abrogatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 238/2001 .
**) Pentru societãţile de asigurãri cifra de afaceri este înlocuitã prin valoarea primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de primit conform contractelor de asigurãri încheiate de ele sau în contul lor, inclusiv primele cedate reasiguratorilor dupã deducerea impozitelor şi taxelor parafiscale percepute asupra sumei primelor sau volumului total al acesteia.
***) Comunicatã prin Adresa RAI - S.A. nr. 437 din 25 iunie 2002 şi înregistratã la Consiliul Concurentei cu nr. V(2) - 1.135 din 25 iunie 2002.

Acordul încheiat între ANAT şi RAI - S.A. a fost un acord încheiat între o asociaţie profesionalã - a agenţilor de turism din România, care avea la data investigatiei un numãr de 527 de membri dintr-un numãr total aproximativ*) de 1.985 de societãţi de turism licentiate - şi o societate de asigurare/reasigurare, deci este vorba de un acord realizat pe verticala.
Acordul încheiat între ANAT şi RAI - S.A. se referã la negocierea şi stabilirea de comun acord a nivelurilor comisioanelor aplicate pentru polita de asigurare a agenţiei de turism în caz de insolvabilitate şi/sau faliment, fapta consideratã grava în practica concurentiala.
Poliţele de asigurare în caz de insolvabilitate şi/sau faliment se încheie pe o perioada de un an şi trebuie menţionat faptul ca o data încheiate, acest lucru nu înseamnã şi poliţe încasate; la momentul încheierii poliţei nu exista practic o suma asigurata.
Aceasta se constituie în baza formularelor de avizare şi a certificatelor emise pe mãsura ce agenţia de turism comercializeazã pachete de servicii turistice.
Având în vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii fapta se înscrie în categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe urmãtoarea scara:
- încãlcãri minore;
- încãlcãri grave;
- încãlcãri foarte grave.
Din punct de vedere al perioadei de timp în care acordul a afectat piata serviciilor de asigurare a turistilor în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism (1 ianuarie 2001 - 1 august 2001), fapta se înscrie în categoria incalcarilor de scurta durata ale concurentei, pe urmãtoarea scara:
- încãlcãri de scurta durata: în general, mai puţin de 1 an;
- încãlcãri de durata medie: 1-5 ani;
- încãlcãri de durata mare: mai mult de 5 ani.
Conform instrucţiunilor Comisiei Europene, pentru o durata a unei practici anticoncurentiale mai mare de un an, amenda stabilitã conform criteriului "gravitate" creste cu pana la 50% din cuantumul determinat conform acestui criteriu şi pentru o durata a unei practici anticoncurentiale mai mica de un an, amenzii stabilite conform criteriului "gravitate" nu i se aplica nici un fel de majorare.
Aceste incadrari au fost realizate având în vedere prevederile instrucţiunilor Comisiei europene referitoare la metoda de stabilire a amenzilor impuse conform art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 şi art. 65 (5) din Tratatul ECSC (98/c9/03), publicate în Jurnalul Oficial C 009 din 14 ianuarie 1998**).
3.1.2. Cota de piata
ANAT nu a fost prezenta pe piata relevanta definitã, respectiv piata serviciilor de asigurare a turistilor în caz de insolvabilitate şi/sau faliment al agenţiei de turism (acordul a fost realizat pe verticala).
Cota de piata a ANAT - 0 (zero) pe piata produsului definit.
3.2. Situaţia economicã şi financiarã a contravenientului, poziţia pe piata, puterea de influentare a pieţei
Situaţia financiarã a agentului economic implicat într-o practica anticoncurentiala este caracterizatã de cifra de afaceri şi de alţi indicatori financiari, dupã caz:
- venituri din activitãţile fãrã scop lucrativ, înregistrate de ANAT în anul 2001***) (anul anterior emiterii deciziei): 3.092.897.000 lei;
- rezultatul activitãţii fãrã scop lucrativ: excedent - 831.139.000 lei.
3.3. Circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante
Pentru ANAT nu au fost reţinute circumstanţe agravante şi/sau circumstanţe atenuante.
În temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 şi cu <>art. 60 alin. (3) din Legea nr. 21/1996 ,

------------
*) Din 1.985 de licenţe eliberate pana la data de 20 aprilie 2001 este posibil ca numãrul agentiilor de turism care activeazã sa fie mai mic, datoritã faptului ca cele care îşi înceteazã activitatea, temporar sau definitiv, nu au obligaţia notificãrii la Ministerul Turismului.
**) Art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar <>art. 56 din Legea nr. 21/1996 .
***) ANAT este o asociaţie profesionalã (deci fãrã cifra de afaceri) care înregistreazã venituri din activitãţi fãrã scop lucrativ.

DECIDE:

ART. 1
Cuantumul amenzii ce va fi aplicatã ANAT pentru încãlcarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) lit. a) şi g) din Legea nr. 21/1996 prin încheierea unei înţelegeri în urma cãreia ANAT a stabilit, în numele membrilor sãi, comisioanele aplicate pentru poliţele de asigurare în caz de insolvabilitate şi/sau de faliment al agenţiei de turism, conferind în felul acesta societãţii RAI - S.A., pentru majoritatea membrilor ANAT, calitatea de asigurator al agentiilor de turism, în detrimentul celorlalte societãţi de asigurare, este de 215.000.000 (doua sute cincisprezece milioane) lei, ceea ce reprezintã circa 7% din veniturile obţinute de ANAT în anul 2001 din activitãţile fãrã scop lucrativ.
ART. 2
Suma reprezentând amenda se va vira în termen de maximum 15 (cincisprezece) zile de la data primirii prezentei decizii de cãtre ANAT, la bugetul de stat, cu ordin de plata tip trezorerie, în contul 361280053300, deschis la Banca Nationala a României, Sucursala Municipiului Bucureşti, beneficiar Trezoreria Sectorului 3, cu menţiunea: "Amenzi aplicate conform <>Legii nr. 21/1996 ".
Pe versoul ordinului de plata se va mentiona: cod cont: 20.22.01.03. O copie de pe ordinul de plata va fi transmisã neîntârziat Consiliului Concurentei.
ART. 3
Prezenta decizie va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala ANAT, în termen de 30 de zile de la comunicare.
ART. 4
Prezenta decizie intra în vigoare la data comunicãrii sale de cãtre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
ART. 5
Prezenta decizie poate fi atacatã, conform <>art. 60 alin. (4) din Legea nr. 21/1996 , la preşedintele Consiliului Concurentei, în termen de 15 zile de la comunicare.
ART. 6
Departamentul servicii şi Secretariatul general din cadrul Consiliului Concurentei vor urmãri ducerea la îndeplinire a prezentei decizii.
ART. 7
Secretariatul general va transmite prezenta decizie:
- Asociaţiei Naţionale a Agentiilor de Turism din România
Sediul social: Str. Foisorului nr. 8, bl. F3C, sc. 2, ap. 41, sectorul 3, Bucureşti 74288
Autorizata prin Hotãrârea judecãtoreascã nr. 2.096/1990
Telefon: (01) 323.08.55
Fax: (01) 321.19.08

Comisia Consiliului Concurentei

Preşedinte, Membri:
Vasile Seclaman Alexe Gavrila Viorel Munteanu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016