Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 267 din 24 iunie 2003  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 267 din 24 iunie 2003 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 alin. 2 si 3 din Legea bancara nr. 58/1998

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 29 iulie 2003
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Aurelia Popa - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 , excepţie ridicatã de Cristina Ştefan în Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
La apelul nominal rãspunde reprezentantul Bãncii "Transilvania" - S.A. - Sucursala Lipscani (fosta Rosetti), lipsind autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Bãncii "Transilvania" - S.A. solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, arãtând ca debitorul, ca în orice alt litigiu şi fãrã nici un fel de ingradire, poate sa uzeze de toate cãile de atac impotriva mãsurilor pe care le considera nelegale. În plus, activitatea de executare silitã efectuatã de executorul bancar nu se încadreazã în prevederile art. 72 alin. (3) lit. k) din Constituţie şi, prin urmare, nu este necesarã reglementarea acesteia printr-o lege organicã. Reprezentantul bãncii depune, de asemenea, la dosar concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstituţionalitate ca nefondata, întrucât dispoziţiile criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate. Astfel, prin prevederile legale contestate nu se creeazã nici un fel de discriminare, iar reglementarea privind aprobarea statutului corpului de executori bancari este cuprinsã într-o lege organicã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 6 februarie 2003, pronunţatã în Dosarul nr. 13.433/2002, Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 .
Excepţia a fost ridicatã de Ştefan Cristina, contestatoare în dosarul de mai sus, având drept obiect soluţionarea unei contestaţii la executare.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate, autorul exceptiei susţine ca textul criticat aduce atingere principiului egalitãţii în drepturi, întrucât, prin punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând bãncilor, se ajunge la situaţia ca o banca sa fie şi organizatoare a corpului de executori şi parte în cadrul executãrii silite. Împrejurarea ca acest corp de executori poate fi organizat separat sau în cadrul asociaţiilor profesionale ale bãncilor duce, în opinia autorului, la concluzia ca independenta executorului bancar nu exista, iar imparţialitatea executorului bancar este pusã la indoiala de însãşi structura de organizare din care face parte.
Pe de alta parte, <>art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 este neconstitutional, deoarece incalca art. 72 alin. (3) din Constituţie, având în vedere ca se statueazã în domeniul legilor organice printr-un ordin al ministrului justiţiei.
Judecãtoria Sectorului 2 Bucureşti a apreciat ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât potrivit Codului de procedura civilã, partea interesatã are posibilitatea formularii contestaţiei la executare, a cererii de suspendare a executãrii silite, precum şi a exercitãrii oricãror cai de atac impotriva actelor de executare silitã. Pe de alta parte, în <>art. 1 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecãtoreşti, se prevede ca dispoziţiile cu caracter civil din titlurile executorii pot fi puse în executare şi de alte organe în afarã executorilor judecãtoreşti, acolo unde legea nu prevede altfel.
Instanta de judecata considera neîntemeiatã şi susţinerea în sensul ca <>art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 incalca dispoziţiile art. 72 alin. (3) din Constituţie, având în vedere ca legea bancarã este o lege organicã, adoptatã cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, iar prin aceasta lege a fost reglementatã constituirea corpului de executori bancari.
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu dispoziţiile <>art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 , cu modificãrile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al instituţiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca dispoziţiile <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea nr. 58/1998 nu aduc atingere principiului constituţional al egalitãţii în drepturi a cetãţenilor, care se referã la egalitatea acestora în raport cu prevederile legii, iar nu la faptul ca toţi cetãţenii ar beneficia de aceleaşi drepturi.
<>Legea nr. 188/2000 privind executorii judecãtoreşti, adoptatã în regimul prevãzut pentru legile organice, reprezintã legea generalã în materie. Întrucât <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 constituie o reglementare specialã, care este de stricta aplicare şi nu a fost abrogatã în mod expres prin <>Legea nr. 188/2000 , se înţelege ca legiuitorul a dorit ca aceasta reglementare specialã sa subziste în continuare din ratiuni de importanta economicã şi financiarã, tocmai pentru realizarea cu celeritate a drepturilor stabilite în baza unor titluri executorii de cãtre bãncile creditoare.
Faptul ca statutul corpului de executori se aproba prin ordin al ministrului justiţiei deriva din mandatul dat de lege.
Susţinerea contestatoarei ca existenta corpului executorilor bancari ar afecta principiul independentei şi imparţialitãţii este subiectiva, în realitate rolul acestor executori fiind acela de a realiza, în condiţiile procedurale aplicabile tuturor executorilor judecãtoreşti, creanţele bancare, în conformitate cu cerinţele privind reîntregirea şi asigurarea resurselor financiare în domeniul bancar.
Avocatul Poporului considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. <>Art. 88 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 nu incalca prevederile art. 16 din Constituţia României, întrucât orice executare silitã a unor credite bancare este supusã reglementãrilor legii speciale, indiferent de debitor, doar în ceea ce priveşte persoana care pune în executare titlul executoriu, şi nu referitor la dispoziţiile legale aplicabile în materie. De altfel, în art. 2 alin. 2 se prevede îndatorirea executorilor bancari de a exercita atribuţiile de serviciu cu respectarea stricta a dispoziţiilor Codului de procedura civilã, iar în art. 22 alin. 1 se dispune ca "Actele executorilor bancari sunt supuse, în condiţiile legii, controlului judecãtoresc".
Referitor la susţinerea potrivit cãreia <>art. 88 alin. 3 din Legea nr. 58/1998 ar contraveni art. 72 alin. (3) din Constituţia României, Avocatul Poporului considera ca nu ne aflam în fata unor dispoziţii contrare, întrucât Legea bancarã este o lege organicã, iar înfiinţarea corpului executorilor judecãtoreşti a fost facuta tocmai prin aceasta lege.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele: Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121 din 23 martie 1998, şi are urmãtorul conţinut:
- Art. 88 alin. 2 şi 3:
"Separat sau în cadrul asociaţiilor profesionale, bãncile vor putea sa-şi organizeze un corp propriu de executori, a cãrui activitate va fi strict legatã de punerea în executare a titlurilor executorii aparţinând bãncilor.
Statutul acestui corp de executori va fi aprobat prin ordin al ministrului justiţiei."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca prin dispoziţiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 şi ale art. 72 alin. (3) din Constituţie, al cãror conţinut este urmãtorul:
- Art. 16: "(1) Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Funcţiile şi demnitãţile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara."
- Art. 72 alin. (3):
"Prin lege organicã se reglementeazã:
a) sistemul electoral;
b) organizarea şi funcţionarea partidelor politice;
c) organizarea şi desfãşurarea referendumului;
d) organizarea Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apãrare a Tarii;
e) regimul stãrii de asediu şi al celei de urgenta;
f) infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora;
g) acordarea amnistiei sau a graţierii colective;
h) organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecãtoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi;
i) statutul funcţionarilor publici;
j) contenciosul administrativ;
k) regimul juridic general al proprietãţii şi al moştenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele şi protecţia socialã;
m) organizarea generalã a învãţãmântului;
n) regimul general al cultelor;
o) organizarea administraţiei locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia localã;
p) modul de stabilire a zonei economice exclusive;
r) celelalte domenii pentru care, în Constituţie, se prevede adoptarea de legi organice."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca prevederile legale criticate sunt cuprinse în <>cap. XVI din Legea nr. 58/1998 , denumit "Dispoziţii finale", şi reglementeazã posibilitatea organizãrii unui corp propriu de executori care sa îndeplineascã orice activitãţi legale în scopul realizãrii voluntare sau, când este cazul, prin executare silitã a obligaţiilor stabilite prin titlurile executorii ce aparţin bãncilor.
În examinarea criticilor formulate, Curtea retine ca prin dispoziţiile <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 nu se incalca principiul egalitãţii cetãţenilor în fata legii, principiu din care decurge recunoaşterea şi aplicarea unui regim juridic egal persoanelor aflate în situaţii juridice identice. Or, executarea silitã prin executori bancari se aplica, fãrã discriminare, în egala mãsura, tuturor debitorilor impotriva cãrora sunt constituite titluri executorii aparţinând bãncilor.
Nu poate fi primitã susţinerea autorului exceptiei, în sensul ca inegalitatea de tratament între debitori ar rezulta din lipsa de independenta a executorilor bancari în raport cu executorii judecãtoreşti, dat fiind ca prin statutul lor, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei, executorilor bancari li se impune, ca şi executorilor judecãtoreşti, îndatorirea de a-şi exercita atribuţiile şi de a efectua orice act necesar pentru îndeplinirea executãrii, cu respectarea stricta a dispoziţiilor Codului de procedura civilã şi a celorlalte reglementãri aplicabile în materie.

Pe de alta parte, actele de executare îndeplinite de executorii bancari sunt supuse, ca şi actele de executare îndeplinite de executorii judecãtoreşti, aceloraşi cai de atac prevãzute de lege, astfel ca debitorii sunt apãraţi impotriva eventualelor abuzuri care ar decurge din apartenenţa executorilor bancari la structurile organizaţiei creditoare.
Este nefondata şi critica intemeiata pe dispoziţiile art. 72 alin. (3) din Constituţie, din textul constituţional nerezultand ca statutul organelor de executare a hotãrârilor judecãtoreşti ar trebui reglementat prin lege organicã. Faptul ca organizarea activitãţii executorilor judecãtoreşti este reglementatã prin <>Legea nr. 188/2000 , care este o lege organicã, nu implica obligativitatea organizãrii prin lege organicã şi a activitãţii executorilor bancari.
De altfel, textul de lege criticat de autorul exceptiei - <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 - aparţine unei legi organice, iar aprobarea de cãtre ministrul justiţiei a Statutului Corpului executorilor bancari, prin <>Ordinul nr. 2.628/C din 8 noiembrie 1999 (publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 19 noiembrie 1999), este legitimata prin delegarea data de aceasta lege.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2), al art. 16 şi al art. 72 alin. (3) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi al <>art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 88 alin. 2 şi 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 , excepţie ridicatã de Cristina Ştefan în Dosarul nr. 13.433/2002 al Judecãtoriei Sectorului 2 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 iunie 2003.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016