Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 265 din 25 septembrie 2001  privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (2) si ale   art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 265 din 25 septembrie 2001 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (2) si ale art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 4 din 7 ianuarie 2002

Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) şi ale <>art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã TVS - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 221/LC/2001 al Tribunalului Bihor.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate reglementeazã tarifele de supraveghere şi control, care nu intra în categoria impozitelor şi taxelor, astfel ca nu sunt venituri ale bugetului de stat.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 17 aprilie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 221/LC/2001, Tribunalul Bihor a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) şi ale <>art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 . Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã TVS - S.R.L. din Oradea într-o cauza ce are ca obiect penalitãţi de întârziere a plãţii solicitate de Regia Autonomã "Inspectoratul General al Comunicaţiilor" Bucureşti.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 138 alin. (1). Se arata ca în timp ce "taxele de autorizare sunt stabilite prin lege, ceea ce este în conformitate cu Constituţia, [...] tariful de supraveghere şi control (şi alte tarife), care au acelaşi regim juridic, respectiv se fac venit la bugetul de stat, se stabilesc prin ordin al ministrului comunicaţiilor".
Prin notele scrise depuse la dosar Regia Autonomã "Inspectoratul General al Comunicaţiilor" Bucureşti considera ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, deoarece "tarifele de supraveghere şi control astfel cum sunt reglementate prin art. 14 alin. (2) şi <>art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 [...] nu sunt <<venituri ale bugetului de stat>> şi nu intra în categoria impozitelor şi taxelor".
Instanta de judecata, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, dispoziţiile legale criticate nefiind contrare prevederilor constituţionale invocate. Se arata ca tariful de supraveghere şi control a fost stabilit prin lege, iar cuantumul acestuia s-a stabilit de cãtre autoritatea de reglementare în temeiul <>art. 24-25 din Legea nr. 74/1996 .
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, apreciazã ca dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, astfel ca excepţia este neîntemeiatã.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât "regimul juridic al tarifelor este instituit la nivel de lege", iar "acordarea de cãtre <>Legea nr. 74/1996 a unor competente în stabilirea nivelului tarifelor, urmare evoluţiei accelerate a indicelui preţurilor şi tarifelor în economie, nu contravine dispoziţiilor art. 138 alin. (1) din Constituţia României".
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi cel al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, notele scrise depuse de parte, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei îl constituie dispoziţiile art. 14 alin. (2) şi ale <>art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 22 iulie 1996.
Textele de lege criticate au urmãtorul conţinut:
- art. 14 alin. (2): "Cheltuielile privind activitãţile necesare pentru controlul permanent al respectãrii prevederilor licenţelor, controlul tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate şi a protecţiei contra perturbatiilor şi, dupã caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate din tarifele percepute de la titularii de licenta de cãtre organismul specializat prevãzut la art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aproba conform prevederilor art. 25, care se aplica în mod corespunzãtor.";
- art. 30 alin. (2): "Cheltuielile privind activitãţile necesare pentru controlul permanent al respectãrii prevederilor autorizaţiilor, controlul tehnic asociat, verificarea parametrilor de calitate şi a protecţiei contra perturbatiilor şi, dupã caz, monitorizarea spectrului radioelectric sunt suportate din tarifele percepute de la titularii de autorizaţie de cãtre organismul specializat prevãzut de art. 49 alin. (1). Aceste tarife se aproba conform prevederilor art. 25, care se aplica în mod corespunzãtor."
Autorul exceptiei, invocand neconstituţionalitatea acestor dispoziţii legale, apreciazã ca au fost incalcate prevederile constituţionale ale art. 138 alin. (1), potrivit cãrora: "Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege."
Examinând excepţia, Curtea constata ca, în principiu, o taxa are justificarea într-un serviciu public, iar impozitul reprezintã o contribuţie bãneascã obligatorie şi cu titlu nerambursabil, datoratã, conform legii, bugetului de stat. Autorul exceptiei critica faptul ca tariful de supraveghere şi control, deşi instituit prin <>Legea nr. 74/1996 , este stabilit prin ordin al ministrului comunicaţiilor, ceea ce contravine art. 138 alin. (1) din Constituţie. În speta, fiind vorba însã de tarife (care nu fac parte din categoria surselor de venituri bugetare, ci sunt surse proprii de venituri, reprezentând preţul unor activitãţi), iar nu de taxe, Curtea nu poate retine vreo legatura între dispoziţiile legale criticate şi prevederile constituţionale invocate. Asa fiind, rezulta ca aprobarea, printr-un act ce nu are forta juridicã a legii, a tarifelor percepute de titularii de licenta pentru serviciile de telecomunicaţii furnizate nu poate fi consideratã neconstitutionala.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (2) şi ale <>art. 30 alin. (2) din Legea telecomunicatiilor nr. 74/1996 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã TVS - S.R.L. din Oradea în Dosarul nr. 221/LC/2001 al Tribunalului Bihor.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 25 septembrie 2001.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Doina Suliman


──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016