Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 262 din 14 martie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1) lit. a) si   art. 169 alin. (1) si (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 262 din 14 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1) lit. a) si art. 169 alin. (1) si (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 11 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Mihaela Cîrstea - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi <>art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Cornelia Marcela Toma în Dosarul nr. 626/CA/2004 al Tribunalului Constanţa - Secţia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiatã, considerând cã susţinerile autorului excepţiei vizeazã în fapt modul de aplicare a textului de lege criticat, iar nu neconstituţionalitatea acestuia.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 noiembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 626/CA/2004, Tribunalul Constanţa - Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi <>art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Cornelia Marcela Toma într-o cauzã în contencios administrativ având ca obiect asigurãri sociale.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele de lege criticate contravin principiului constituţional al egalitãţii în drepturi. În acest sens, aratã cã doar persoanele pensionate dupã intrarea în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 beneficiazã, cu prilejul recalculãrii pensiilor, de includerea în stagiul de cotizare a perioadelor în care titularul a primit pensie de invaliditate, fiind omise persoanele ieşite la pensie anterior acestei date. Considerã cã, pentru identitate de raţiune, legiuitorul ar fi trebuit sã soluţioneze aceastã problemã în acelaşi mod în care a procedat în cazul introducerii în stagiul de cotizare a perioadei studiilor universitare. Astfel, <>art. 169 alin. (1^1) din Legea nr. 19/2000 prevede în mod expres faptul cã recalcularea se face şi în cazul pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001.
Tribunalul Constanţa - Secţia de contencios administrativ considerã cã excepţia ridicatã nu este întemeiatã, întrucât supunerea cetãţenilor aflaţi în situaţii juridice diferite la tratamente legale distincte nu constituie o discriminare contrarã prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie. De asemenea, considerã cã aspectele invocate de autorul excepţiei vizeazã în fapt o omisiune legislativã ce ţine de prerogativele legiuitorului şi care nu poate constitui temeiul unei excepţii de neconstituţionalitate.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere cã prevederea altor condiţii de înscriere la pensie şi a altor criterii de calculare a pensiei pentru anumite categorii de cetãţeni aflate în situaţii distincte nu dã caracter discriminatoriu reglementãrii legale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţia României, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 38 alin. (1) lit. a) şi <>art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost modificate prin articolul unic pct. 10 din <>Legea nr. 338/2002 privind aprobarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002, şi articolul unic din <>Legea nr. 276/2004 pentru completarea <>art. 169 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 29 iunie 2004.
Textele de lege criticate au urmãtoarea redactare:
- Art. 38 alin. (1) lit. a): "(1) În sistemul public se asimileazã stagiului de cotizare şi perioadele necontributive, denumite în continuare perioade asimilate, în care asiguratul:
a) a beneficiat sau beneficiazã de drepturi de asigurãri sociale, cu excepţia celor prevãzute la art. 40 lit. a)-c) şi e);";
- Art. 169 alin. (1) şi (1^1): "(1) Pensia poate fi recalculatã prin adãugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia.
(1^1) Recalcularea, la cerere, prin adãugarea stagiului de cotizare asimilat prevãzut la art. 38 alin. (1) lit. b) se face şi în cazul pensiilor stabilite anterior datei de 1 aprilie 2001."
În opinia autorului excepţiei, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacrã egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 38 din Legea nr. 19/2000 prevede includerea în stagiul de cotizare a unor perioade necontributive, printre care, la alin. (1) lit. a), nominalizeazã perioada în care titularul a beneficiat de ajutoare de asigurãri sociale, inclusiv de pensie de invaliditate. Textul nu prevede nici o diferenţiere în raport cu data înscrierii la pensie, anterioarã ori ulterioarã adoptãrii noilor reglementãri, dar este aplicabil doar de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 . De asemenea, nu distinge nici în privinţa aplicãrii la operaţiunile de stabilire iniţialã a pensiei sau/şi la cele de recalculare a acesteia. Aşadar, acest text nu conţine nici o dispoziţie cu caracter de privilegiu sau de discriminare.
<>Art. 169 din Legea nr. 19/2000 prevede la alin. (1) posibilitatea recalculãrii pensiei prin adãugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea acesteia, fãrã a face nici o exceptare în raport cu data stabilirii pensiei. În cazul în care perioadele necontributive asimilate stagiilor de cotizare nu au fost valorificate la stabilirea iniţialã a pensiei, indiferent dacã aceasta s-a fãcut în timpul în care a fost în vigoare legislaţia anterioarã ori dupã intrarea în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 , acestea pot fi valorificate în cadrul operaţiunilor de recalculare.
Acest articol a fost completat, prin <>Legea nr. 276/2004 , cu un nou alineat, potrivit cãruia, la cerere, pensiile stabilite anterior intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 19/2000 pot fi recalculate prin adãugarea stagiului de cotizare asimilat prevãzut la art. 38 alin. (1) lit. b), respectiv, perioada cursurilor universitare de zi. Aceastã nouã reglementare, deşi nu prevede în mod explicit, poate determina concluzia cã stagiile de cotizare asimilate pentru alte motive decât cel arãtat la art. 38 alin. (1) lit. b) nu pot fi luate în calcul şi cu prilejul recalculãrii pensiilor stabilite sub imperiul legislaţiei anterioare.
Potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile de exercitare a dreptului la pensie se stabilesc prin lege. Astfel, legiuitorul este în drept sã stabileascã condiţiile şi criteriile de înscriere la pensie şi modalitãţile de calcul al acesteia, precum şi sã le modifice pe cele anterior stabilite. Datoritã modificãrilor succesive ale legislaţiei pensiilor, titularii dreptului la pensie se aflã în situaţii deosebite în raport cu data la care se înscriu la pensie şi cu legislaţia în vigoare la data respectivã. Curtea Constituţionalã a statuat în mod constant în jurisprudenţa sa, în concordanţã şi cu practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, cã situaţia obiectiv diferitã în care se aflã diferite categorii de persoane justificã instituirea unui tratament juridic rezonabil diferenţiat, fãrã a fi încãlcat principiul egalitãţii în drepturi şi al nediscriminãrii.
Cu toate acestea, Curtea reţine cã unul dintre obiectivele noii legislaţii a pensiilor este şi acela de a elimina inechitãţile şi discrepanţele existente între drepturile de care beneficiazã cei pensionaţi anterior intrãrii în vigoare a noilor reglementãri şi cei pensionaţi pe baza acestora, sens în care a prevãzut recalcularea şi recorelarea pensiilor. În aceastã privinţã, <>art. 5 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie 2005, prevede cã punctajul mediu anual rezultat în urma recalculãrii se poate modifica şi ca urmare a valorificãrii unor stagii de cotizare care nu au fost avute în vedere la recalculare.
Analizând dispoziţiile coroborate ale acestui text de lege cu prevederile legale criticate, Curtea constatã cã, în speţã, nu este vorba de o problemã de constituţionalitate, ci de interpretare şi aplicare a normelor legale.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 38 alin. (1) lit. a) şi <>art. 169 alin. (1) şi (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, excepţie ridicatã de Cornelia Marcela Toma în Dosarul nr. 626/CA/2004 al Tribunalului Constanţa - Secţia de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016