Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 26 din 13 ianuarie 2009  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a   Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea   Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 26 din 13 ianuarie 2009 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si a Legii nr. 343/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 49 din 27 ianuarie 2009

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Lãzãroiu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta
Krupenschi - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal şi a <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Mihai Doru Bãjan în Dosarul nr. 45.977/3/CA/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza fiind în stare de judecatã, preşedintele Curţii acordã cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã. În acest sens, susţine cã obiectul de reglementare al celor douã acte normative criticate nu se circumscrie domeniilor care, potrivit art. 73 alin. (3) din Constituţie, se reglementeazã prin lege organicã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 29 februarie 2008, pronunţatã în Dosarul nr. 45.977/3/CA/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal şi a <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.
Excepţia a fost ridicatã de Mihai Doru Bãjan într-o acţiune de contencios administrativ, având ca obiect anularea unor acte de control prin care au fost impuse obligaţii de platã a unor taxe şi impozite.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia formuleazã o criticã de neconstituţionalitate extrinsecã a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, precum şi a <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, arãtând, în esenţã, cã aceste acte normative, prin acea cã modificã sau completeazã o lege organicã - <>Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, au la rândul lor natura unor legi organice. În consecinţã, era necesar ca acestea sã fie adoptate cu respectarea procedurii corespunzãtoare acestei categorii de legi, şi nu ca legi ordinare, astfel cum rezultã din menţiunile publicate în Monitorul Oficial al României.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal opineazã în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, deoarece nici ordonanţa de urgenţã a Guvernului şi nici legea criticate nu conţin referiri la infracţiuni şi pedepse, astfel încât, potrivit art. 73 alin. (3) lit. h) din Constituţie, sã fie necesarã adoptarea acestora ca legi organice.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 , aprobatã prin <>Legea nr. 163/2005 , şi ale <>Legii nr. 343/2006 sunt constituţionale, deoarece nu se încadreazã în categoria legilor organice prevãzute de art. 73 alin. (3) din Constituţie.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.281 din 30 decembrie 2004, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 163/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 1 iunie 2005. Obiect al excepţiei îl constituie, de asemenea, şi <>Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 662 din 1 august 2006.
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate nu indicã niciun text constituţional sau convenţional pretins încãlcat.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã aceasta urmeazã sã fie respinsã ca inadmisibilã, în temeiul <>art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cãrora "Sesizãrile trebuie fãcute în formã scrisã şi motivate". Or, în motivarea excepţiei, autorul acesteia nu precizeazã un anumit text din Legea fundamentalã invocat ca fiind încãlcat, iar Curtea, astfel cum rezultã şi din jurisprudenţa sa constantã în materie, nu se poate substitui autorului excepţiei în ceea ce priveşte argumentarea pretinsei neconstituţionalitãţi a textului de lege supus controlului.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca inadmisibilã, excepţia de neconstituţionalitate a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 138/2004 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal şi a <>Legii nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicatã de Mihai Doru Bãjan în Dosarul nr. 45.977/3/CA/2007 al Tribunalului Bucureşti Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 13 ianuarie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi
__________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016