Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 26 din 10 februarie 1998  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10 din 19 aprilie 1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, aprobata prin   Legea nr. 151 din 24 iulie 1997     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 26 din 10 februarie 1998 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10 din 19 aprilie 1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a pierderilor din economie, aprobata prin Legea nr. 151 din 24 iulie 1997

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 146 din 10 aprilie 1998
Ioan Muraru - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Viorel Mihai Ciobanu - judecãtor
Mihai Constantinescu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

Pe rol, pronunţarea asupra exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , ridicatã de Societatea Comercialã "BDS Balescu & Comp." - S.N.C. Buzau în Dosarul nr. 667/1997 al Tribunalului Buzau.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din data de 3 februarie 1998, în prezenta reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa pãrţilor legal citate, fiind consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 10 februarie 1998.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 12 iunie 1997, pronunţatã în Dosarul nr. 667/1997, Tribunalul Buzau a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , ridicatã de Societatea Comercialã "BDS Balescu & Comp." - S.N.C. Buzau.
În motivarea exceptiei se susţine ca aceasta ordonanta este neconstitutionala, deoarece abroga art. 11 din Legea nr. 76/1992, incalcandu-se astfel dispoziţiile art. 138 şi ale art. 107 alin. (3) din Constituţie, potrivit cãrora impozitele şi orice alte venituri ale bugetului de stat se stabilesc numai prin lege, iar ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevãzute de aceasta.
Exprimandu-şi opinia, instanta de judecata considera excepţia nefondata, iar dispoziţiile <>art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , prin care se abroga Legea nr. 76/1992, ca fiind constituţionale. În acest sens, apreciazã ca abrogarea art. 11 din Legea nr. 76/1992, prin care se limita taxa de timbru la 10.000 lei, are ca efect înlãturarea unei inechitati "ce se crease prin exceptarea agenţilor economici de la plata integrala a taxelor de timbru pentru acţiunile introduse la instanţele judecãtoreşti".
În scopul soluţionãrii cauzei, conform art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicatã, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca "nu se poate retine neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 ", întrucât aceasta ordonanta a fost emisã în temeiul delegarii legislative prevãzute la art. 114 alin. (4) din Constituţie, care implica, în mod necesar, şi posibilitatea modificãrii sau abrogãrii legilor în vigoare. De asemenea, arata ca abrogarea Legii nr. 76/1992 a fost necesarã pentru evitarea unor reglementãri paralele, care au, în esenta, acelaşi scop de prevenire şi inlaturare a blocajului financiar, şi ca din motivarea exceptiei nu rezulta ca s-ar contesta mãsurile adoptate prin ordonanta de urgenta respectiva.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicatã, constata urmãtoarele:
În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenta sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocatã.
Prin aceasta excepţie Societatea Comercialã "BDS Balescu & Comp." - S.N.C. Buzau invoca neconstituţionalitatea <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , dar din motivare rezulta ca se referã la dispoziţiile art. 11 lit. c) din ordonanta, prin care se abroga art. 11 din Legea nr. 76/1992. În consecinta, prin prezenta decizie Curtea urmeazã sa se pronunţe cu privire la dispoziţiile <>art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , aprobatã, fãrã modificãri sau completãri ale acestui articol, prin <>Legea nr. 151/1997 .
Prin excepţia invocatã se susţine ca abrogarea Legii nr. 76/1992 prin <>art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 este neconstitutionala, deoarece, de principiu, abrogarea unei legi este de competenta exclusiva a Parlamentului.
Acest motiv de neconstituţionalitate nu poate fi reţinut. Potrivit art. 114 din Constituţie, ordonanta fiind expresia unei delegari legislative, în mod necesar implica şi posibilitatea modificãrii sau abrogãrii legilor în vigoare, în funcţie de limitele abilitarii legislative care, în cazul ordonanţelor de urgenta, este prevãzutã la alin. (4) al art. 114 din Constituţie. În acest sens este şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 102 din 31 octombrie 1995, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie 1995, în care s-a statuat ca, "prin ordonanţe, Guvernul poate sa reglementeze primar, sa modifice sau sa abroge reglementarea existenta".
Nici motivul de neconstituţionalitate, potrivit cãruia ordonanta atacatã incalca art. 138 alin. (1) din Constituţie, care prevede ca impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurãrilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege, nu poate fi reţinut. În practica jurisdicţionalã a Curţii s-a statuat ca reglementarea taxei de timbru este de domeniul legii ordinare şi, de aceea, de principiu, o asemenea reglementare poate face obiectul unei delegari legislative. În acest sens sunt deciziile Curţii Constituţionale nr. 5 din 14 iulie 1992 şi nr. 75 din 13 iulie 1994, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 22 iulie 1992 şi, respectiv, nr. 190 din 25 iulie 1994.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/1997 , aprobatã prin <>Legea nr. 151/1997 , ridicatã de Societatea Comercialã "BDS Balescu & Comp." - S.N.C. Buzau în Dosarul nr. 667/1997 al Tribunalului Buzau.
Definitiva.
Pronunţatã în şedinţa publica din 10 februarie 1998.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU

Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu

--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016