Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 257 din 14 martie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 257 din 14 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 366 din 26 aprilie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Mihaela Cârstea - procuror
Cristina Cãtãlina Turcu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Minibus" - S.R.L. din Iaşi în Dosarul nr. 5.393/2005 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Magistratul-asistent informeazã completul de judecatã cã la dosar autorul excepţiei şi pãrţile Consiliul Local al Municipiului Iaşi şi primarul municipiului Iaşi au depus concluzii scrise.
Preşedintele constatã cauza în stare de judecatã şi acordã cuvântul pe fond.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, reţine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 7 noiembrie 2005, Curtea de Apel Iaşi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Minibus" - S.R.L. din Iaşi într-o cauzã având ca obiect recursul împotriva încheierii prin care s-a dispus suspendarea unui act administrativ.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã dispoziţiile <>art. 14 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 aduc atingere prevederilor art. 16 şi 21 din Constituţie. În acest sens aratã cã "poziţia preferenţialã de care se bucurã autoritãţile publice locale - prin recunoaşterea puterii executorii a actelor emise de acestea - reclamã o protecţie egalã a drepturilor încãlcate prin emiterea acestor acte", motiv pentru care "pentru a asigura o poziţie de egalitate şi un tratament juridic echitabil s-a recunoscut persoanei implicate dreptul de a ataca actul şi de a solicita suspendarea executãrii acestuia pânã la soluţionarea definitivã a litigiului". Aşa fiind, apreciazã autorul excepţiei, "recunoaşterea în favoarea autoritãţii administrative a dreptului la recurs împotriva sentinţei prin care s-a dispus suspendarea actului nelegal înfrânge egalitatea de tratament a persoanelor şi principiul potrivit cu care nimeni nu este mai presus de lege". Totodatã, "se înfrânge însãşi raţiunea legii contenciosului administrativ privind realizarea efectivã a protecţiei cetãţeanului faţã de actele nelegale ale autoritãţilor, golindu-se de conţinut principiul constituţional privind liberul acces la justiţie pentru apãrarea unui drept, precum şi dreptul la un proces echitabil şi într-un timp rezonabil".
Curtea de Apel Iaşi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciazã cã excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 14 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 sunt constituţionale.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, care au urmãtorul cuprins: "Încheierea sau, dupã caz, sentinţa prin care se pronunţã suspendarea este executorie de drept. Ea poate fi atacatã cu recurs în termen de 5 zile de la pronunţare".
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 16 şi 21. În realitate, astfel cum rezultã din motivarea excepţiei, autorul acesteia se referã la textele constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi şi ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3) privind accesul liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine urmãtoarele:
Critica de neconstituţionalitate constã, în esenţã, în susţinerea cã "recunoaşterea în favoarea autoritãţii administrative a dreptului la recurs împotriva sentinţei prin care s-a dispus suspendarea actului nelegal înfrânge egalitatea de tratament a persoanelor" şi principiul constituţional privind accesul liber la justiţie, precum şi dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
Curtea observã cã, potrivit <>art. 14 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 554/2004 , cererea de suspendare a actului administrativ poate fi introdusã "în cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente", iar instanţa are obligaţia de a soluţiona cererea de urgenţã, cu citarea pãrţilor. Suspendarea actelor administrative reprezintã totodatã o situaţie de excepţie, întrucât acestea se bucurã de prezumţia de legalitate.
Aşa fiind, nu poate fi reţinutã critica privind încãlcarea prevederilor art. 21 alin. (1), (2) şi (3) din Constituţie, deoarece pãrţile beneficiazã de toate garanţiile unui proces echitabil, inclusiv în ceea ce priveşte soluţionarea cererii de suspendare a actelor administrative şi a recursului împotriva soluţiei de suspendare a acestor acte.
Curtea constatã cã textul de lege criticat, potrivit cãruia legiuitorul a recunoscut autoritãţii administrative emitente dreptul de a declara recurs în 5 zile de la pronunţare împotriva încheierii sau sentinţei judecãtoreşti prin care s-a dispus suspendarea actelor administrative, nu aduce atingere prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât acestea consacrã egalitatea în drepturi a cetãţenilor, iar nu egalitatea între cetãţeni şi autoritãţile publice. Totodatã, textul de lege criticat este în acord cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora competenţa instanţelor judecãtoreşti şi procedura de judecatã sunt prevãzute numai prin lege, şi cu cele ale art. 129 din Legea fundamentalã, în conformitate cu care împotriva hotãrârilor judecãtoreşti pãrţile interesate şi Ministerul Public pot exercita cãile de atac, în condiţiile legii.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 14 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 , excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Minibus" - S.R.L. din Iaşi în Dosarul nr. 5.393/2005 al Curţii de Apel Iaşi - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 14 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Cristina Cãtãlina Turcu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016