Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 255 din 5 decembrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 255 din 5 decembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 157 din 29 martie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent şef

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Merili Serv" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.292/2000 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
La apelul nominal rãspunde autorul exceptiei, prin avocat Doru Bajan, lipsind Primãria Sectorului 3 Bucureşti, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul autorului exceptiei susţine ca <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 a fost emisã cu încãlcarea dispoziţiilor art. 114 alin. (1) din Constituţie, în sensul ca prin aceasta ordonanta s-au adus modificãri unor legi organice. De aceea solicita sa se constate ca ordonanta criticata este neconstitutionala în întregul sau.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca sesizarea este legalã numai cu privire la dispoziţiile <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 , astfel cum a fost sesizatã Curtea Constituţionalã de cãtre instanta de judecata. În consecinta se solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate, deoarece reglementãrile aduse prin ordonanta criticata nu sunt de domeniul legii organice.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, retine urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 iunie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 5.292/2000, Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Merili Serv" - S.R.L. din Bucureşti într-un litigiu având ca obiect contestarea unui proces-verbal prin care autorul exceptiei a fost sancţionat contraventional în temeiul art. II pct. 2 din ordonanta menţionatã.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994 sunt neconstituţionale, pentru ca au adus modificãri unor legi organice, şi anume <>Legii nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei impotriva unor activitãţi comerciale ilicite, <>Legii nr. 60/1991 privind organizarea şi desfãşurarea adunãrilor publice şi <>Legii nr. 56/1992 privind frontiera de stat a României. Or, în temeiul art. 114 alin. (1) din Constituţie, Guvernul poate emite ordonanţe în baza unei legi speciale de abilitare, numai în domenii care nu fac obiectul legilor organice.
Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti, în conformitate cu prevederile <>art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, şi-a exprimat opinia numai cu privire la dispoziţiile <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 , întrucât restul dispoziţiilor ordonanţei nu au legatura cu cauza. Instanta apreciazã ca sub acest aspect excepţia este neîntemeiatã, întrucât nu sunt incalcate dispoziţiile art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie, iar articolul de lege criticat nu stabileşte infracţiuni sau pedepse şi nici regimul executãrii acestora.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, deoarece, potrivit prevederilor art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie, prin lege organicã se reglementeazã "infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora". Sancţiunile contravenţionale nu fac parte din domeniul rezervat reglementãrii prin lege organicã. Asadar "prevederile art. II pct. 2 ca de altfel şi celelalte prevederi din <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 , ce reglementeazã majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin unele acte normative, nu au caracterul unor norme juridice de natura legii organice".
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Prin Încheierea din 8 iunie 2000 Judecãtoria Sectorului 3 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã în vederea soluţionãrii exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994. Autorul exceptiei a criticat ordonanta menţionatã în ansamblul acesteia, atât prin cererea formulatã în motivarea exceptiei, în fata instanţei de judecata, cat şi în cadrul dezbaterilor în fata Curţii Constituţionale. În scopul determinãrii obiectului exceptiei Curtea, examinând legalitatea sesizãrii, are în vedere dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãrora: "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei." Ţinând seama ca soluţionarea cauzei în fata instanţei de fond depinde de dispoziţiile <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 , Curtea constata ca este legal sesizatã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor acestui articol, al cãrui conţinut este urmãtorul: "Articolul 2 alineatul 1 din <>Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei impotriva unor activitãţi comerciale ilicite, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 20 iunie 1991, modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 23/1992 , aprobatã prin <>Legea nr. 114/1992 , va avea urmãtorul cuprins:
«Art. 2. - Constituie contravenţii faptele prevãzute în art. 1 lit. a)-k), dacã nu au fost sãvârşite în astfel de condiţii încât sa fie considerate, potrivit legii penale, infracţiuni şi se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) faptele de la lit. d) şi h), cu închisoare contravenţionalã de la 15 zile la 2 luni sau cu amenda de la 50.000 la 100.000 lei;
b) faptele de la lit. c) şi f), cu închisoare contravenţionalã de la o luna la 3 luni sau cu amenda de la 70.000 la 125.000 lei;
c) faptele de la lit. a), b), e), g), i), j) şi k), cu închisoare contravenţionalã de la 3 luni la 6 luni sau cu amenda de la 100.000 la 150.000 lei;
d) faptele de la lit. d) şi h), în cazul în care au fost sãvârşite de persoane juridice, cu amenda de la 200.000 la 1.500.000 lei;
e) faptele de la lit. c) şi f), în cazul în care au fost sãvârşite de persoane juridice, cu amenda de la 300.000 la 1.800.000 lei;
f) faptele de la lit. a), b), e), g), i), j) şi k), în cazul în care au fost sãvârşite de persoane juridice, cu amenda de la 600.000 la 2.000.000 lei»."
Aceste dispoziţii legale sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind contrare prevederilor art. 72 alin. (3) lit. f) din Constituţie, care au urmãtorul cuprins: "(3) Prin lege organicã se reglementeazã: [...]
f) infracţiunile, pedepsele şi regimul executãrii acestora."
Curtea retine ca <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 a fost emisã în baza Legii nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, care la art. 1 lit. i) se referã la "actualizarea limitelor unor amenzi contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994", precum şi ca titlul ordonanţei adoptate în baza acestei delegari legislative este cel pe care îl stabileşte textul menţionat al legii de abilitare.
Examinând conţinutul dispoziţiilor de lege criticate, Curtea constata ca ele nu reglementeazã infracţiuni, pedepse sau regimul executãrii acestora, ci majoreazã limitele minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin <>Legea nr. 12/1990 , modificatã prin <>Ordonanta Guvernului nr. 23/1992 (ordonanta aprobatã prin <>Legea nr. 114/1992 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 30 noiembrie 1992). Astfel fiind, prevederea legalã criticata nu vine în contradictie cu dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 72 alin. (3) lit. f), urmând ca excepţia de neconstituţionalitate sa fie respinsã ca fiind nefondata.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 12, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1), (4) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. II pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime şi maxime ale amenzilor contravenţionale stabilite prin acte normative aflate în vigoare la 1 iunie 1994, ridicatã de Societatea Comercialã "Merili Serv" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 5.292/2000 al Judecãtoriei Sectorului 3 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 5 decembrie 2000.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent şef,
Claudia Miu

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016