Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 255 din 24 septembrie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 255 din 24 septembrie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 778 din 25 octombrie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 , excepţie ridicatã de Valer Crisan, Florian Gombos, Maria Burduhos, Liviu Boros, Livia Maria Muscas şi Alexandru Erdeli în Dosarul nr. 1.490/CA/2002 al Curţii de Apel Oradea într-un litigiu privind acordarea unor drepturi bãneşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea, ca fiind inadmisibila, a exceptiei de neconstituţionalitate, deoarece dupã alin. (2) al <>art. 31 din Legea nr. 138/1999 a fost introdus alin. (2^1) prin care s-a prevãzut acelaşi tratament juridic aplicat cadrelor militare trecute în rezerva şi pentru cadrele militare trecute direct în retragere, iar, potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra textelor de lege "în vigoare".

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 27 mai 2002, pronunţatã în Dosarul nr. 1.490/CA/2002, Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 , excepţie ridicatã de Valer Crisan, Florian Gombos, Maria Burduhos, Liviu Boros, Livia Maria Muscas şi Alexandru Erdeli.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin ca <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 prevede acordarea unor drepturi bãneşti cadrelor "militare în activitate trecute în rezerva, cu drept de pensie de serviciu, înainte de împlinirea vârstei prevãzute de reglementãrile în vigoare", drepturi pe care nu le prevede şi pentru cadrele militare trecute direct în retragere în condiţii identice. Considera ca astfel aceste dispoziţii legale sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, referitoare la egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri, precum şi ale art. 43 alin. (1) din Legea fundamentalã, referitoare la nivelul de trai.
Curtea de Apel Oradea nu şi-a exprimat opinia cu privire la excepţia ridicatã.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Guvernul apreciazã ca excepţia ridicatã nu este intemeiata, întrucât "<>Art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 , astfel cum a fost completat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2001 , aprobatã prin <>Legea nr. 390/2001 , reglementeazã acordarea unui ajutor, egal cu doua solde lunare brute neimpozabile, pentru fiecare an rãmas pana la împlinirea vârstei de pensionare, atât cadrelor militare în activitate trecute în rezerva, cu drept de pensie, cat şi celor trecute direct în retragere, cu drept de pensie", nemaiexistand nici o discriminare.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul judecãtorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999. Aceste dispoziţii au urmãtoarea redactare: "Cadrele militare în activitate trecute în rezerva, cu drept de pensie de serviciu, înainte de împlinirea vârstei prevãzute de reglementãrile în vigoare, mai beneficiazã, pentru fiecare an rãmas pana la limita de varsta, de un ajutor egal cu doua solde brute neimpozabile."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata urmãtoarele:
Prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 129 din 15 martie 2001, aprobatã prin <>Legea nr. 390/2001 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 17 iulie 2001, dupã alin. (2) al <>art. 31 din Legea nr. 138/1999 a fost introdus un nou alineat (2^1). Noul alineat introdus are urmãtorul conţinut: "(2^1) De ajutorul prevãzut la alin. (2) beneficiazã, pentru fiecare an rãmas pana la limita de varsta, şi cadrele militare în activitate trecute direct în retragere, cu drept de pensie de serviciu, înainte de împlinirea vârstei prevãzute de reglementãrile legale în vigoare."
Apãrãtorul autorilor exceptiei, deşi cunoştea ca, anterior ridicãrii exceptiei, textul <>art. 31 din Legea nr. 138/1999 a fost completat, şi-a formulat totuşi criticile raportandu-se la textul iniţial, sustinand ca neconstituţionalitatea acestuia rezulta chiar din necesitatea completãrii sale.
Având în vedere completarea <>art. 31 din Legea nr. 138/1999 , Curtea observa ca tratamentul juridic diferenţiat privind ajutoarele acordate cadrelor militare în activitate trecute în rezerva, pe de o parte, şi celor trecute direct în retragere, pe de alta parte, instituit de prevederile alin. (2) al articolului menţionat, a încetat. Astfel, critica de neconstituţionalitate a textului de lege nu are nici un temei.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, Curtea Constituţionalã se pronunţa asupra intelesului contrar Constituţiei al "unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare,...". Or, dupã introducerea alin. (2^1), textul <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 nu mai are înţeles contrar Constituţiei.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1, al art. 2, art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge ca fiind inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 31 alin. (2) din Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apãrare nationala, ordine publica şi siguranta nationala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicatã de Valer Crisan, Florian Gombos, Maria Burduhos, Liviu Boros, Livia Maria Muscas şi Alexandru Erdeli în Dosarul nr. 1.490/CA/2002 al Curţii de Apel Oradea.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 24 septembrie 2002.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016