Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 253 din 22 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul bugetar si ale art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 253 din 22 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul bugetar si ale art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2009 privind unele masuri financiar-bugetare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 314 din 6 mai 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.
    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar, excepţie ridicatã de Marin Nedea în Dosarul nr. 23.824/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal se prezintã autorul excepţiei. Lipseşte partea Casa de Pensii a Municipiului Bucureşti, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 3.220D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar şi ale art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Matilda Arvay în Dosarul nr. 100/119/2010 al Tribunalului Covasna.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    De asemenea, preşedintele dispune sã se facã apelul şi în Dosarul nr. 3D/2011, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009, excepţie ridicatã de Mihai Zaharia în Dosarul nr. 2.207/98/2010 (nr. vechi 4.534/2010) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 1.097D/2010, nr. 3.220D/2010 şi nr. 3D/2011, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
    Marin Nedea nu se opune conexãrii dosarelor. Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 3.220D/2010 şi nr. 3D/2011 la Dosarul nr. 1.097D/2010, care este primul înregistrat.
    Cauza este în stare de judecatã.
    Marin Nedea solicitã admiterea excepţiei. În acest sens, aratã cã dispoziţiile de lege criticate restrâng în mod nejustificat dreptul la pensie cuvenit. De asemenea, aratã cã o astfel de restrângere nu putea fi operatã pe calea unei ordonanţe de urgenţã a Guvernului.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibilã, sens în care aratã cã dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate, iar noua reglementare în domeniul pensiilor, Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, nu mai preia soluţia legislativã criticatã.

                                    CURTEA,
    având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 24 noiembrie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 23.824/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar.
    Prin Încheierea din 1 aprilie 2009, pronunţatã în Dosarul nr. 100/119/2010, Tribunalul Covasna a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 şi ale art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare.
    Prin Decizia civilã nr. 5.281/R din 2 decembrie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 2.207/98/2010 (nr. vechi 4.534/2010), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorii acesteia aratã cã suspendarea dispoziţiilor art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, prevãzutã de textele de lege criticate, duce la suprimarea, în fapt, a unui drept câştigat constând în nivelul garantat al punctului de pensie. În susţinerea acestor argumente sunt invocate şi deciziile nr. XXIII din 12 decembrie 2005 şi nr. XII din 5 februarie 2007 ale Secţiilor Unite ale Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. De asemenea, se aratã cã prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale referitoare la domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului, precum şi celor referitoare la nivelul de trai şi protecţia socialã. În acelaşi sens, se aratã cã, începând cu anul 2000, guvernele României nu au mai publicat nivelul real al coşului zilnic, respectiv venitul minim lunar necesar unei persoane pentru a avea un nivel de trai la limita existenţei decente. Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale a fost adoptatã cu încãlcarea dispoziţiilor Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi ale Constituţiei. Din anul 2008 au fost efectuate modificãri abuzive ale legilor votate de cãtre Parlament prin intermediul ordonanţelor de urgenţã ale Guvernului. Veniturile realizate anual din produsul intern brut nu sunt distribuite echilibrat astfel încât sã se respecte art. 47 alin. (1) din Constituţie.
    Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale şi Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale considerã cã textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.
    Tribunalul Covasna considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

                                    CURTEA,
    examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, susţinerile pãrţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Potrivit Încheierii din 24 noiembrie 2009, pronunţatã de Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale în Dosarul nr. 23.824/3/2009, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 80 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009 privind reglementarea unor mãsuri în domeniul bugetar publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 16 februarie 2009. În realitate, Curtea constatã cã sunt avute în vedere dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009, prin care se dispune cã "Prevederile art. 80 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã în anul 2009."
    Acelaşi obiect al excepţiei îl au şi excepţiile de neconstituţionalitate ridicate în Dosarul nr. 100/119/2010 al Tribunalului Covasna şi în Dosarul nr. 2.207/98/2010 (nr. vechi 4.534/2010) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 919 din 29 decembrie 2009, potrivit cãrora: "Prevederile art. 80 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã în anul 2010."
    Autorii excepţiei considerã cã sunt încãlcate urmãtoarele prevederi din Constituţie: art. 1 alin. (5) referitor la obligativitatea respectãrii Constituţiei şi a legilor, art. 11 alin. (2) referitor la tratatele ratificate de Parlament, art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la protecţie socialã, art. 47 alin. (1) şi (2) privind nivelul de trai, art. 53 alin. (1) şi (2) privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertãţi, art. 102 alin. (2) privind cooperarea Guvernului cu organismele sociale, art. 115 alin. (6) referitor la domeniul de reglementare al ordonanţelor de urgenţã şi art. 154 alin. (1) referitor la conflictul temporar de legi. De asemenea, susţin cã sunt încãlcate prevederile art. 7 şi 25 din Declaraţia Universalã a Drepturilor Omului, referitoare la interzicerea discriminãrii şi nivelul de trai, dispoziţiile art. 11 alin. (1) din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale privind nivelul de trai, precum şi prevederile art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice privind interzicerea discriminãrii.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã prevederile de lege criticate au avut o aplicare limitatã, pentru anul 2009, respectiv pentru anul 2010.
    Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010 a abrogat Legea nr. 19/2000, privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Reglementând sistemul public de pensii, Legea nr. 263/2010 nu a mai preluat modalitatea de calcul şi actualizare a punctului de pensie în funcţie de salariul mediu brut, prevãzutã de art. 80 din Legea nr. 19/2000, propunând o nouã concepţie legislativã.
    Prin urmare, soluţia legislativã criticatã nemaifiind preluatã de noua reglementare legalã în materie, excepţia a rãmas fãrã obiect.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                             CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                                În numele legii
                                    DECIDE:

    1. Respinge ca inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 4/2009, excepţie ridicatã de Marin Nedea în Dosarul nr. 23.824/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncã şi asigurãri sociale, de Matilda Arvay în Dosarul nr. 100/119/2010 al Tribunalului Covasna şi de Mihai Zaharia în Dosarul nr. 2.207/98/2010 (nr. vechi 4.534/2010) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilã şi pentru cauze privind conflicte de muncã şi asigurãri sociale.
    2. Respinge ca devenitã inadmisibilã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 114/2009 privind unele mãsuri financiar-bugetare, excepţie ridicatã de Matilda Arvay în Dosarul nr. 100/119/2010 al Tribunalului Covasna.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 22 februarie 2011.

                      PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                                AUGUSTIN ZEGREAN

                              Magistrat-asistent,
                            Patricia Marilena Ionea

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016