Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 25 din 29 ianuarie 2002  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 25 din 29 ianuarie 2002 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 137 din 21 februarie 2002
Nicolae Popa - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Şerban Viorel Stanoiu - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Ioan Vida - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Vlad Mihai Cercel - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Complex Turistic" - S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judeţul Iaşi, în Dosarul nr. 249/2001 al Tribunalului Iaşi.
La apelul nominal se prezintã autorul exceptiei, reprezentat de avocat Dan Constantin Tudurache, lipsind Garda financiarã Iaşi, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Autorul exceptiei considera ca dispoziţiile <>art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , privind impunerea unor preţuri minime de vânzare a anumitor produse, sunt neconstituţionale, incalcand prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Deşi dispoziţiile <>art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 au fost abrogate, autorul exceptiei considera ca excepţia nu a rãmas fãrã obiect, întrucât aceste dispoziţii constituie legea aplicabilã litigiului din fata instanţei de fond. În final se solicita admiterea exceptiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispoziţiile atacate ca fiind neconstituţionale au fost abrogate expres prin <>art. 62 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 . Deşi acestea sunt aplicabile în fata instanţei de fond, totuşi considera ca excepţia invocatã a devenit inadmisibila, în sensul jurisprudenţei constante a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 14 martie 2001, pronunţatã în Dosarul nr. 249/2001, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Excepţia a fost invocatã de Societatea Comercialã "Complex Turistic" - S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judeţul Iaşi, într-un recurs impotriva unei hotãrâri prin care s-a respins plângerea impotriva procesului-verbal de contravenţie prin care a fost sancţionat autorul exceptiei.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate autorul acesteia se referã la dispoziţiile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, potrivit cãrora statul este obligat sa asigure libertatea comerţului, protecţia concurentei loiale şi crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie. Fiind vorba despre o dispoziţie legalã prin care statul opreşte agenţii economici de a desfasura o activitate libera în care preţul de vânzare a produselor sa fie stabilit exclusiv pe criterii de eficienta economicã, autorul exceptiei considera ca aceste prevederi, care au un asa-zis scop de a lichidã activitãţile comerciale ilicite cu mãrfuri supuse accizarii, sunt neconstituţionale.
Tribunalul Iaşi, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã, întrucât activitatea de natura privatã a agenţilor economici trebuie sa fie efectuatã în acord cu interesul naţional. În cadrul economiei naţionale statul are obligaţia de a apara şi de a promova interesul public "prin utilizarea de cãtre Guvern a parghiilor sale specifice de influentare". Având în vedere ca preţurile minime sunt stabilite de comun acord de cãtre asociaţiile patronale ale producãtorilor de bãuturi alcoolice legal înfiinţate, se considera ca dispoziţiile criticate nu contravin Constituţiei.
Potrivit dispoziţiilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiatã. Dispoziţiile art. 134 din Constituţie trebuie interpretate în mod sistematic, în temeiul acestora statul roman având obligaţia de a apara şi promova interesul public; în acest scop poate interveni în desfãşurarea anumitor activitãţi economice. Astfel, mãsurile protectioniste impuse prin lege servesc la integrarea intereselor private în cadrul interesului public, existent şi în cadrul unei economii de piata. De asemenea, modul de stabilire a preţurilor minime de vânzare este în acord cu regulile economiei de piata.
Guvernul, în punctul sau de vedere, referindu-se la alin. (3) al <>art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 , arata ca prevederile acestuia contrazic vadit cele invocate de autorul exceptiei şi nu vin în contradictie cu prevederile art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie. Statul are atât dreptul, cat şi îndatorirea de a interveni în activitãţile economice şi de a crea cadrul juridic corespunzãtor, politica legislativã fiind una dintre parghiile specifice de intervenţie a statului în economie. Fata de cele arãtate Guvernul considera ca excepţia de neconstituţionalitate este nefondata.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de preşedintele Camerei Deputaţilor şi de Guvern, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, susţinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , republicatã, retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27 din 30 ianuarie 2000 privind regimul produselor supuse accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate invocatã, Curtea constata ca ulterior datei sesizãrii sale a fost emisã <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158 din 27 noiembrie 2001 privind regimul accizelor, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 30 noiembrie 2001. Prin dispoziţiile art. 62 din acest act normativ se abroga, de la data de 1 ianuarie 2002, prevederile art. 1-27 şi ale <>art. 43-50 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 . De asemenea, Curtea constata ca dispoziţia legalã criticata nu a fost preluatã în actul normativ abrogator.
În aceste condiţii rezulta ca au devenit incidente dispoziţiile <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicatã, potrivit cãrora Curtea Constituţionalã se pronunţa numai asupra excepţiilor de neconstituţionalitate având ca obiect dispoziţii legale în vigoare. În consecinta, Curtea, constatând ca dispoziţiile legale criticate au fost abrogate, urmeazã sa respingã excepţia de neconstituţionalitate ca devenitã inadmisibila.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca devenitã inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 6 alin. (1)-(4) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse accizelor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Complex Turistic" - S.A. din satul Dancu, comuna Holboca, judeţul Iaşi, în Dosarul nr. 249/2001 al Tribunalului Iaşi.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 29 ianuarie 2002.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Magistrat-asistent,
Vlad Mihai Cercel
-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016