Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 248 din 6 martie 2008  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 248 din 6 martie 2008 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 273 din 7 aprilie 2008


Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
Tudorel Toader - judecãtor
Augustin Zegrean - judecãtor
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Casa Judeţeanã de Pensii Maramureş în Dosarul nr. 3.161/100/2007 al Tribunalului Maramureş - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea dispune sã se facã apelul şi în dosarele nr. 1.441D/2007, nr. 1.442D/2007 şi nr. 1.779D/2007, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 , excepţie ridicatã de Casa Judeţeanã de Pensii Maramureş în dosarele nr. 3.160/100/2007, nr. 3.153/100/2007, respectiv nr. 4.262/100/2007 ale Tribunalului Maramureş - Secţia civilã.
La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Curtea, având în vedere identitatea de obiect a Dosarelor nr. 1.440D/2007, nr. 1.441D/2007, nr. 1.442D/2007 şi nr. 1.779D/2007, pune în discuţie, din oficiu, problema conexãrii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexãrii dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul <>art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 , dispune conexarea Dosarelor nr. 1.441D/2007, nr. 1.442D/2007 şi nr. 1.779D/2007 la Dosarul nr. 1.440D/2007, care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecatã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã, sens în care aratã cã textul de lege criticat se aplicã tuturor persoanelor aflate în ipoteza normei, fãrã privilegii sau discriminãri.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarelor, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierile din 1 octombrie 2007 şi 26 noiembrie 2007, pronunţate în Dosarele nr. 3.161/100/2007, nr. 3.160/100/2007, nr. 3.153/100/2007 şi nr. 4.262/100/2007, Tribunalul Maramureş - Secţia civilã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Excepţia a fost ridicatã de Casa Judeţeanã de Pensii Maramureş cu prilejul soluţionãrii unor cauze civile având ca obiect drepturi bãneşti.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât prevede un cuantum al ajutorului de deces mai mare decât cel reglementat prin <>Legea nr. 19/2000 , astfel cã se instituie un privilegiu în raport cu ceilalţi asiguraţi din sistemul public de pensii.
Tribunalul Maramureş - Secţia civilã considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. În acest sens, aratã cã acordarea unui ajutor în caz de deces al cadrului didactic la nivelul a cinci salarii nu reprezintã o discriminare, dar, impunându-se ca plata acestui ajutor sã se facã din bugetul asigurãrilor sociale de stat, constituie o discriminare pentru toţi ceilalţi angajaţi care desfãşoarã o activitate în baza unui raport de muncã, întrucât fondul asigurãrilor sociale de stat se constituie în baza <>Legii nr. 19/2000 din contribuţiile datorate de persoanele prevãzute la art. 5 din lege.
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul considerã cã excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiatã. Astfel, aratã cã tratamentul juridic diferenţiat este justificat, fiind instituit de legiuitor în considerarea situaţiei diferite în care se aflã personalul didactic faţã de alte categorii de persoane. Totodatã, atât timp cât reglementarea dedusã controlului de constituţionalitate se aplicã tuturor celor aflaţi în situaţia prevãzutã de ipoteza normei legale, fãrã nicio discriminare pe considerente arbitrare, critica cu privire la încãlcarea dispoziţiilor art. 16 din Constituţia României nu este întemeiatã.
Avocatul Poporului considerã cã prevederile <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 sunt constituţionale. În acest sens, aratã cã principiul egalitãţii în drepturi nu presupune uniformitate şi se aplicã la situaţii egale, iar în cazul situaţiilor diferite în care se aflã anumite categorii de cetãţeni se justificã soluţii legislative diferite, fãrã a fi considerate ca fiind discriminatorii.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, dispoziţii potrivit cãrora, "În caz de deces al unui cadru didactic sau didactic auxiliar, cuantumul ajutorului acordat celor îndreptãţiţi este de cinci salarii ale persoanei decedate, din bugetul asigurãrilor sociale".
Autorul excepţiei considerã cã textul de lege criticat este contrar art. 16 alin. (1) din Constituţie care consacrã egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi discriminãri.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 reglementeazã cuantumul ajutorului de deces acordat celor îndreptãţiţi în cazul decesului unui cadru didactic sau didactic auxiliar, drept ce face parte din categoria drepturilor de asigurãri sociale. Potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, "Cetãţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plãtit, la asistenţã medicalã în unitãţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurãri sociale publice sau private, prevãzute de lege". Astfel, legiuitorul este în drept sã stabileascã conţinutul, condiţiile şi limitele acordãrii acestui drept, putând ca, în considerarea unor situaţii obiectiv diferite, sã instituie un tratament juridic diferenţiat, fãrã a contraveni astfel dispoziţiilor constituţionale ce consacrã egalitatea în drepturi a cetãţenilor. În acest sens, în acord cu cele statuate în mod constant în jurisprudenţa sa, Curtea reţine cã principiul egalitãţii în drepturi nu înseamnã omogenitate, situaţii de fapt obiectiv diferite justificând instituirea unui tratament juridic diferenţiat.
În situaţia supusã examinãrii, Curtea constatã cã legiuitorul a reglementat, într-adevãr, un regim juridic diferit sub aspectul cuantumului ajutorului de deces în cazul cadrelor didactice în raport cu categoriile socio-profesionale care se supun prevederilor <>Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000. Curtea apreciazã însã cã aceastã diferenţã de tratament se sprijinã pe considerentele pe care le-a avut în vedere legiuitorul pornind de la complexitatea, responsabilitatea şi importanţa pentru societate a activitãţii personalului didactic şi didactic auxiliar. De altfel, dupã cum arãta chiar autorul excepţiei în motivarea sa, cuantumul ajutorului de deces este diferit faţã de cel stabilit prin <>Legea nr. 19/2000 şi în cazul altor categorii socio-profesionale, aşa cum sunt funcţionarii publici sau judecãtorii şi procurorii.
Având în vedere aceste considerente, Curtea reţine cã textul de lege criticat nu contravine dispoziţiilor constituţionale care consacrã egalitatea în drepturi.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin.( 4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 106 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Casa Judeţeanã de Pensii Maramureş în Dosarele nr. 3.161/100/2007, nr. 3.160/100/2007, nr. 3.153/100/2007 şi nr. 4.262/100/2007 ale Tribunalului Maramureş - Secţia civilã.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 6 martie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016