Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 246 din 9 martie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 246 din 9 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 324 din 11 aprilie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Valentina Bãrbãţeanu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 , excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Oneşti în Dosarul nr. 8.171/2005 al Tribunalului Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
La apelul nominal rãspunde, pentru partea Societatea Comercialã de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "E.ON Moldova" - S.A. (fosta Societate Comercialã Filiala de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Moldova" - S.A.), doamna Eufrosina Tutu, consilier juridic cu delegaţie la dosar, constatându-se lipsa autorului excepţiei, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Cauza aflându-se în stare de judecatã, Curtea acordã cuvântul reprezentantului Societãţii Comerciale de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "E.ON Moldova" - S.A., care solicitã respingerea excepţiei de neconstituţionalitate pentru argumentele expuse în notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 noiembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 8.171/2005, Tribunalul Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 .
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã de Primãria Municipiului Oneşti într-o cauzã de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea contestaţiei formulate de Societatea Comercialã Filiala de Distribuţie şi Furnizare a Energiei Electrice "Electrica Moldova" - S.A. împotriva dispoziţiei prin care primarul municipiului Oneşti a respins contestaţia autorului excepţiei introdusã împotriva unui proces-verbal de calculare a unor taxe şi impozite.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine cã textul de lege criticat contravine prevederilor art. 16 alin. (1), art. 56 alin. (1) şi art. 135 alin. (2) lit. a), e) şi f) din Constituţie. În esenţã, considerã cã scutirea unui agent economic privat de la plata impozitelor şi taxelor este contrarã prevederilor constituţionale invocate, întrucât instituie un tratament juridic privilegiat în favoarea persoanelor prevãzute de textul de lege criticat. Apreciazã cã, potrivit dispoziţiilor constituţionale, se impune stabilirea unui cadru concurenţial care sã excludã orice formã de privilegiu de naturã sã împiedice concurenţa loialã pe piaţã.
Tribunalul Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ considerã cã excepţia de neconstituţionalitate este întemeiatã. Precizeazã cã prevederile <>art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 aduc atingere bugetului de stat şi bugetelor locale, interesul public şi cel naţional fiind grav prejudiciate prin instituirea privilegiului scutirii persoanelor enumerate de textul de lege criticat de la plata taxelor, impozitelor şi altor obligaţii de platã stabilite de autoritãţile publice centrale sau locale. Mai aratã cã prin instituirea privilegiului amintit se nesocotesc prevederile constituţionale referitoare la libertatea comerţului şi concurenţa loialã.
Potrivit prevederilor <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciazã cã dispoziţiile <>art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 sunt constituţionale. Aratã cã persoanele prevãzute de ipoteza normei se aflã într-o situaţie specialã, care justificã un tratament diferenţiat, precum şi cã stabilirea prin lege a unor scutiri de la plata impozitelor şi taxelor ţine de opţiunea exclusivã a legiuitorului.
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţii prezente şi cele ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 16 iulie 2003. Textul de lege criticat are urmãtorul cuprins: "Titularii de autorizaţii şi licenţe, beneficiari ai drepturilor de uz şi de servitute asupra proprietãţii publice sau private a statului şi a unitãţilor administrativ-teritoriale, sunt scutiţi de plata de taxe, impozite şi alte obligaţii de platã, instituite de cãtre autoritãţile publice centrale şi locale."
În opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate textul de lege criticat contravine prevederilor constituţionale ale: art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetãţenilor în faţa legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privilegii şi fãrã discriminãri; art. 56 alin. (1) care instituie obligaţia cetãţenilor de a contribui, prin impozite şi prin taxe, la cheltuielile publice; art. 135 alin. (2) lit. a), e) şi f) din Constituţie, referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, refacerea şi ocrotirea mediului înconjurãtor, precum şi menţinerea echilibrului ecologic şi crearea condiţiilor necesare pentru creşterea calitãţii vieţii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat a mai format obiectul controlului de constituţionalitate, cu o motivare identicã şi prin raportare la aceleaşi prevederi constituţionale ca şi în cauza de faţã. Prin <>Decizia nr. 40 din 24 ianuarie 2006 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 21 februarie 2006, Curtea Constituţionalã a respins excepţia ca neîntemeiatã.
Cu acel prilej Curtea a reţinut, în esenţã, cã autoritãţile administraţiei publice locale nu au totalã independenţã în privinţa stabilirii impozitelor şi taxelor locale, ele fiind obligate sã se supunã reglementãrilor legale general valabile pe întreg teritoriul ţãrii şi dispoziţiilor legale adoptate pentru protejarea intereselor naţionale. Dispoziţiile art. 139 alin. (2) din Constituţie obligã legiuitorul sã determine, la modul general, domeniile, activitãţile şi veniturile pentru care consiliile locale sau judeţene sunt competente sã stabileascã impozite şi taxe locale, iar legea poate prevedea domeniile, activitãţile, veniturile sau categoriile de persoane scutite de la plata impozitelor ori taxelor locale. În plus, stabilirea obligaţiei de platã a impozitelor şi taxelor locale, precum şi scutirea de la plata unor impozite sau taxe pentru anumite bunuri ori venituri sau pentru anumite categorii de contribuabili se întemeiazã pe principiul aşezãrii juste a sarcinilor fiscale, prevãzut de art. 56 alin. (2) din Constituţie.
Întrucât nu au intervenit elemente noi care sã conducã la schimbarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi soluţia din decizia amintitã îşi pãstreazã valabilitatea şi în cauza de faţã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 16 alin. (8) din Legea energiei electrice nr. 318/2003 , excepţie ridicatã de Primãria Municipiului Oneşti în Dosarul nr. 8.171/2005 al Tribunalului Bacãu - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Valentina Bãrbãţeanu

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016