Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 242 din 23 noiembrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 242 din 23 noiembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silita a creantelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 687 din 21 decembrie 2000

Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.110/1998 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia comercialã.
La apelul nominal Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare din Bucureşti este reprezentatã de avocat Mihai Constantinescu. Lipseşte autorul exceptiei, Societatea Comercialã "General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucureşti, fata de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare din Bucureşti, prin avocat, considerând ca excepţia ridicatã în cauza de fata constituie o reiterare - atât ca forma, cat şi ca fond a excepţiilor de neconstituţionalitate soluţionate prin deciziile Curţii Constituţionale nr. 126 din 4 iulie 2000 şi nr. 155 din 19 septembrie 2000, solicita respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta Curţii Constituţionale, solicita respingerea exceptiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiatã.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 2 februarie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 2.110/1998, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia comercialã a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna. Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucureşti cu ocazia soluţionãrii apelului declarat impotriva Deciziei civile nr. 3.188 din 10 august 1998, pronunţatã de Tribunalul Bucureşti - Secţia comercialã în Dosarul nr. 539/1998.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca ordonanta criticata, în întregul sau şi, în mod special, dispoziţiile art. 4, 5, 8, 9, art. 11 alin. (2), art. 12, 13, 18, 23, art. 28 alin. (1), art. 32, art. 33 alin. (2), art. 34 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 40 incalca prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (2) referitoare la egalitatea în drepturi a cetãţenilor, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 24 alin. (1) care consacra dreptul la apãrare şi ale art. 125 referitoare la înfãptuirea justiţiei, deoarece instituie o procedura specialã de recuperare a creanţelor bancare neperformante, care deroga de la dreptul comun.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia comercialã, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca excepţia ridicatã este neîntemeiatã, deoarece <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 şi, în concret, dispoziţiile legale menţionate "nu constituie o încãlcare a principiilor constituţionale, legiuitorul având dreptul sa deroge de la alte legi, printr-un alt act normativ special, în privinta reglementãrii unor instituţii juridice".
Potrivit <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia este neîntemeiatã, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei ridicate.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, susţinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 27 august 1999. Astfel cum a fost formulatã, excepţia de neconstituţionalitate se referã la ansamblul dispoziţiilor ordonanţei şi, în mod special, la cele ale art. 4, 5, 8, 9, art. 11 alin. (2), art. 12, 13, 18, 23, art. 28 alin. (1), art. 32, art. 33 alin. (2), art. 34 alin. (1) şi (2) şi ale art. 40.
Ulterior sesizãrii Curţii Constituţionale, actul normativ criticat a fost modificat prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/2000 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 3 aprilie 2000, însã modificãrile operate nu vizeazã textele constituţionale invocate.
Autorul exceptiei considera ca actul normativ criticat incalca urmãtoarele prevederi constituţionale:
- Art. 16 alin. (2): "Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justiţiei pentru apãrarea drepturilor, a libertãţilor şi a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrãdi exercitarea acestui drept.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la apãrare este garantat.";
- Art. 125: "(1) Justiţia se realizeazã prin Curtea Suprema de Justiţie şi prin celelalte instanţe judecãtoreşti stabilite de lege.
(2) Este interzisã înfiinţarea de instanţe extraordinare.
(3) Competenta şi procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 a mai fost supusã controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000, s-a reţinut, în esenta, ca aceasta ordonanta, emisã în baza unei legi de abilitare, şi anume <>Legea nr. 140/1999 , reglementeazã o procedura specialã pentru realizarea creanţelor bancare neperformante preluate de Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare şi pentru soluţionarea litigiilor şi cererilor de orice natura în legatura cu aceste creanţe, precum şi pentru executarea silitã. Din aceasta perspectiva Curtea a constatat, pe de o parte, ca <>Ordonanta Guvernului nr. 55/1999 are în vedere o categorie specialã de creanţe, pentru care prevede o procedura executionala specialã, şi anume creanţele bancare neperformante preluate la datoria publica, iar pe de alta parte, ca exista o strânsã legatura între datoria publica interna şi bugetul de stat, ceea ce este de natura sa constituie o justificare suficienta pentru diferenţa de tratament juridic în ceea ce priveşte procedura executionala a creanţelor preluate la datoria publica interna. De asemenea, s-a reţinut ca, inclusiv în situaţia în care ordonanta criticata cuprinde norme de procedura privind executarea, precum şi unele norme de competenta care deroga de la dispoziţiile Codului de procedura civilã, precum şi de la alte dispoziţii cuprinse în legi speciale, aceasta nu contravine, sub nici un aspect, prevederilor constituţionale invocate, criticile de neconstituţionalitate fiind neintemeiate.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii, soluţia se aplica şi în cauza de fata, astfel ca excepţia urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 55/1999 privind executarea silitã a creanţelor bancare neperformante preluate la datoria publica interna, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "General Consulting and Procurement" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 2.110/1998 al Curţii de Apel Bucureşti Secţia comercialã.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 23 noiembrie 2000.


PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman



───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016