Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 241 din 21 noiembrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (3) si ale   art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 241 din 21 noiembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (3) si ale art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 5 ianuarie 2001
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Nicolae Popa - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (3) şi ale <>art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Ion Criveanu în Dosarul nr. F/C/4.809/1999 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, având ca pãrţi pe autorul exceptiei, Ministerul Educaţiei Naţionale, Inspectoratul Şcolar Valcea, Colegiul Naţional "Gib Mihaescu" din Dragasani, Marcela Marinescu, Maria Balasoiu, Procopie Ghita, Emil Paduretu şi Traian Uta.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publica din 14 noiembrie 2000 şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, deliberând asupra cererii de amânare a pronunţãrii formulate de autorul exceptiei, a amânat pronunţarea la data de 21 noiembrie 2000.

CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 28 iunie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. F/C/4.809/1999, Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>art. 9 alin. (3) teza ultima din Legea nr. 128/1997 , excepţie ridicatã de Ion Criveanu.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine ca prevederile <>art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie, deoarece prin stabilirea unor unitãţi reprezentative de cãtre Ministerul Educaţiei Naţionale pentru organizarea şi desfãşurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice în învãţãmântul preuniversitar se creeazã o discriminare între candidaţi. În felul acesta, se arata în continuare, <>Legea nr. 128/1997 se aplica diferenţiat şi discriminatoriu candidaţilor care participa la concursurile organizate pentru ocuparea unor posturi vacante în învãţãmântul de stat, organizate de unitãţile reprezentative ale Ministerului Educaţiei Naţionale, în comparatie cu candidaţii care participa la concursurile pentru ocuparea posturilor vacante în învãţãmântul de stat, organizate de inspectoratele şcolare.
Curtea de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia este neîntemeiatã. Organizarea şi desfãşurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice vacante din învãţãmântul de stat de cãtre unitãţile de învãţãmânt reprezentative stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale nu contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, care asigura egalitatea cetãţenilor în fata legii şi a autoritãţilor publice. Textul criticat nu introduce nici o discriminare şi nici un privilegiu între candidaţi sau pentru anumiti candidaţi în raport cu cel care instituie organizarea şi desfãşurarea concursurilor de cãtre inspectoratele şcolare. Totodatã se considera ca legea nu are în vedere "performanta posturilor" la care se referã autorul exceptiei, ci reprezentativitatea unitãţii în sistemul învãţãmântului preuniversitar de stat, care îi conferã competenta organizãrii şi desfãşurãrii unui concurs.
Potrivit prevederilor <>art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciazã ca excepţia de neconstituţionalitate ridicatã este nefondata, deoarece <>art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 nu contravine principiului egalitãţii în drepturi. Acest text nu conţine nici o discriminare între persoanele care pot participa la concurs pentru ocuparea unui post didactic vacant. Organizarea şi desfãşurarea de concursuri atât la inspectoratele şcolare, cat şi la unitãţile de învãţãmânt preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale, nu dezavantajeaza nici un candidat, ocuparea postului fãcându-se numai prin concurs şi cu respectarea aceleiaşi metodologii stabilite de Ministerul Educaţiei Naţionale prin ordin al ministrului.
Preşedinţii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile pãrţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Obiectul exceptiei de neconstituţionalitate îl constituie <>art. 9 alin. (3) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, text potrivit cãruia "Coordonarea metodologicã a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învãţãmântul de stat este asigurata de Ministerul Învãţãmântului, iar oganizarea şi desfãşurarea acestora, de cãtre inspectoratele şcolare, precum şi de cãtre unitãţile de învãţãmânt preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul Învãţãmântului", precum şi art. 11 alin. (4), text care prevede ca: "La concursurile organizate de unitãţile de învãţãmânt, lucrãrile scrise pentru ocuparea posturilor vacante din învãţãmântul preuniversitar de stat sau particular se evalueaza de comisii, pe specialitãţi, instituite la nivelul unitãţii şcolare respective."
Autorul exceptiei de neconstituţionalitate susţine ca prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, potrivit cãrora "Cetãţenii sunt egali în fata legii şi a autoritãţilor publice, fãrã privi<>legii şi fãrã discriminãri". Se considera, în principal, ca Legea nr. 128/1997 este neunitara, deoarece reglementeazã doua modalitãţi de organizare şi desfãşurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante în învãţãmântul preuniversitar de cãtre inspectoratele şcolare, pe de o parte, şi de unitãţile de învãţãmânt preuniversitar reprezentative, pe de alta parte, şi, prin urmare, candidaţii care participa la concursul organizat de unitãţile de învãţãmânt preuniversitar reprezentative sunt dezavantajati fata de ceilalţi candidaţi.
Examinând prevederile legale criticate, Curtea observa ca prin acestea nu se instituie nici un privilegiu şi nici o discriminare.
Analizând aceste sustineri formulate de autorul exceptiei, Curtea constata ca problema care, în esenta, constituie fondul cauzei este aceea de a se stabili dacã organizarea şi desfãşurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante de cãtre unitãţile de învãţãmânt preuniversitar reprezentative, stabilite de Ministerul Învãţãmântului, prevãzutã la art. 9 alin. (3) şi la <>art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 , este sau nu compatibila cu dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie. Or, faptul ca prin jocul unor prevederi legale anumite persoane pot ajunge în situaţii defavorabile, apreciate subiectiv prin prisma propriilor interese ca defavorabile, nu reprezintã o discriminare care sa afecteze constituţionalitatea textelor respective. În acest sens Curtea Constituţionalã s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 44 din 24 aprilie 1996, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345 din 17 decembrie 1996.
Curtea retine ca în ceea ce priveşte posibilitatea organizãrii şi desfãşurãrii concursurilor atât de inspectoratele şcolare, cat şi de unitãţile de învãţãmânt preuniversitar reprezentative, aceasta nu dezavantajeaza nici un candidat.
Criteriile avute în vedere la concurs, subiectele de concurs, baremurile de evaluare a lucrãrilor, precum şi normele de desfãşurare a concursului sunt aceleaşi pentru toţi candidaţii înscrişi la concurs pentru un anumit post, organizat de o unitate de învãţãmânt reprezentativa.
Asa fiind, Curtea constata ca dispoziţiile legale criticate nu vin în contradictie cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie.

Fata de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, cu majoritate de voturi,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 9 alin. (3) şi ale <>art. 11 alin. (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, excepţie ridicatã de Ion Criveanu în Dosarul nr. F/C/4.809/1999 al Curţii de Apel Pitesti - Secţia comercialã şi de contencios administrativ.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 21 noiembrie 2000.

PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016