Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 238 din 9 martie 2006  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 238 din 9 martie 2006 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2005 privind vanzarea spatiilor proprietate privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale, cu destinatia de cabinete medicale, precum si a spatiilor in care se desfasoara activitati conexe actului medical

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 334 din 13 aprilie 2006

Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecãtor
Aspazia Cojocaru - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Acsinte Gaspar - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Petre Ninosu - judecãtor
Ion Predescu - judecãtor
Şerban Viorel Stãnoiu - judecãtor
Ion Tiucã - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent

Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba, în Dosarul nr. 6.501/2005 al Tribunalului Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constatã lipsa pãrţilor, faţã de care procedura de citare a fost legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca inadmisibilã, arãtând cã, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 167/2005 , aplicarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 a fost suspendatã pânã la data de 31 martie 2006.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
Prin Încheierea din 8 decembrie 2005, pronunţatã în Dosarul nr. 6.501/2005, Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã textele criticate contravin dispoziţiilor art. 44 alin. (2) şi ale art. 120 alin. (1) din Constituţie, deoarece obligã unitãţile administrativ-teritoriale la vânzarea spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aflate în proprietatea privatã a acestor autoritãţi.
Tribunalul Alba - Secţia comercialã şi contencios administrativ propune respingerea excepţiei, arãtând cã legiuitorul este competent sã stabileascã cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate în accepţiunea principialã conferitã de Constituţie.
Potrivit <>art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului considerã cã excepţia este inadmisibilã, întrucât aplicarea ordonanţei criticate a fost suspendatã pânã la data de 31 martie 2006, prin <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 167/2005 .
Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi <>Legea nr. 47/1992 , reţine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale <>art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992 , sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Excepţia are ca obiect <>art. 1-30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 iulie 2005.
Curtea observã cã aceastã ordonanţã cuprinde în totalitate un numãr de 30 de articole. Aşadar Curtea va exercita controlul de constituţionalitate asupra acestei ordonanţe în integralitatea ei.
Textele constituţionale considerate a fi încãlcate sunt cele ale art. 44 alin. (2) - garantarea şi ocrotirea proprietãţii private, şi ale art. 121 alin. (1) - autoritãţi comunale şi orãşeneşti.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observã cã prin articolul unic din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 167/2005 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.100 din 6 decembrie 2005, aplicarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 , a fost suspendatã pânã la data de 31 martie 2006. Având în vedere cã aceastã suspendare este limitatã şi priveşte aplicarea ordonanţei criticate care a produs efecte, pânã la data intrãrii în vigoare a <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 167/2005 , Curtea urmeazã sã se pronunţe pe fond asupra constituţionalitãţii ei.
Analizând criticile de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã acestea sunt neîntemeiate.
<>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 are ca scop finalizarea procesului de reformã a asistenţei medicale ambulatorii, ca o condiţie esenţialã în alocarea eficientã a resurselor şi reducerea costurilor asistenţei medicale acordate în spital, precum şi reducerea deficitului bugetar al sistemului sanitar. În acest sens, aceastã ordonanţã stabileşte cadrul juridic pentru vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale în care, la data intrãrii în vigoare a acestei ordonanţe, funcţionau unitãţi medicale înfiinţate şi organizate în baza <>Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, conform <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 83/2000 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor de liberã practicã pentru servicii publice conexe actului medical, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 598/2001 .
Autorul excepţiei considerã cã aceastã ordonanţã este neconstituţionalã, întrucât obligã autoritãţile administraţiei publice locale la vânzarea spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, ce sunt în proprietatea privatã a acestor autoritãţi. În speţã, prefectul judeţului Alba a solicitat pe calea unei acţiuni în contencios administrativ anularea unei hotãrâri a Consiliului Local al comunei Meteş, prin care a fost respinsã lista cu spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale ce urmau a fi vândute potrivit ordonanţei criticate, acest consiliu optând pentru concesionarea lor.
Examinând prevederile ordonanţei criticate, Curtea reţine cã, potrivit art. 4 din aceastã ordonanţã, consiliile judeţene sau cele locale aprobã prin hotãrâre lista spaţiilor cu destinaţia de cabinete medicale sau în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, aflate în proprietatea acestora ori în proprietatea privatã a statului, şi care se aflã în administrarea lor. Aşadar, stabilirea listei cu spaţiile ce urmeazã a fi vândute este de competenţa acestor autoritãţi, astfel cã nu se poate susţine cã prevederile ordonanţei criticate ar contraveni dispoziţiilor constituţionale privind garantarea şi ocrotirea dreptului de proprietate privatã şi nici celor privind autonomia autoritãţilor administraţiei publice locale. De altfel, art. 3 alin. (3) al acestei ordonanţe prevede cã spaţiile cu destinaţia de cabinete medicale ce au fost deja concesionate, în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 884/2004 , şi pentru care concesionarii nu şi-au exprimat intenţia de cumpãrare, pot fi folosite în continuare de aceştia, pânã la expirarea duratei pentru care s-a încheiat contractul de concesionare.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al <>art. 29 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 110/2005 privind vânzarea spaţiilor proprietate privatã a statului sau a unitãţilor administrativ-teritoriale, cu destinaţia de cabinete medicale, precum şi a spaţiilor în care se desfãşoarã activitãţi conexe actului medical, excepţie ridicatã de Consiliul Local al Comunei Meteş, judeţul Alba, în Dosarul nr. 6.501/2005 al Tribunalului Alba- Secţia comercialã şi contencios administrativ.
Definitivã şi general obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 9 martie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,
Maria Bratu

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016