Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 234 din 21 noiembrie 2000  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor   Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari prin   Legea nr. 89/1999     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 234 din 21 noiembrie 2000 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, aprobata cu modificari prin Legea nr. 89/1999

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 665 din 16 decembrie 2000
Lucian Mihai - preşedinte
Costica Bulai - judecãtor
Constantin Doldur - judecãtor
Kozsokar Gabor - judecãtor
Ioan Muraru - judecãtor
Lucian Stangu - judecãtor
Florin Bucur Vasilescu - judecãtor
Romul Petru Vonica - judecãtor
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent

Pe rol se afla soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 89/1999 , excepţie ridicatã de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare în Dosarul nr. 880/2000 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
La apelul nominal lipsesc pãrţile: Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare şi Societatea de Servicii şi Management Feroviar "S.M.F." - S.A. din Bucureşti. Procedura de citare este legal îndeplinitã.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca, deşi legal sesizatã, Curtea Constituţionalã nu poate soluţiona excepţia asa cum a fost ridicatã, deoarece rezolvarea litigiului nu depinde de dispoziţiile legale criticate ca fiind neconstituţionale. Se solicita, în temeiul <>art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constata urmãtoarele:
Prin Încheierea din 31 ianuarie 2000, pronunţatã în Dosarul nr. 880/2000, Judecãtoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 89/1999 . Excepţia a fost ridicatã de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare, parata într-o cauza civilã ce are ca obiect acţiunea în constatarea nelegalitatii declansarii grevei de avertisment din data de 6 decembrie 1999 şi a grevei generale din 9 decembrie 1999.
În motivarea exceptiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenta, ca dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 72, ale art. 107 alin. (3) şi ale art. 114, deoarece un domeniu precum cel al transporturilor pe cãile ferate şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane nu poate fi reglementat juridic decât printr-o lege organicã, iar nu pe calea unei ordonanţe guvernamentale.
Instanta de judecata, exprimandu-şi opinia, apreciazã ca, întrucât "în cauza, <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 emisã la data de 7 iulie 1998 a fost publicatã în Monitorul Oficial la 8 iulie 1998, nefiind depusa la Parlament spre aprobare înainte de publicare, se contravine dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Constituţia României".
Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea 47/1992, republicatã, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor doua Camere ale Parlamentului şi Guvernului pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, apreciazã ca "<>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, precum şi <>Legea nr. 89/1999 pentru aprobarea acestei ordonanţe de urgenta sunt constituţionale".
Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca sub aspectul reglementãrii domeniului circulaţiei pe cãile ferate şi al reorganizãrii Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane emiterea ordonanţei de urgenta este în concordanta cu prevederile art. 114 alin. (4) din Constituţie.
Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi cel al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile <>Legii nr. 47/1992 , retine urmãtoarele:
Curtea Constituţionalã constata ca a fost legal sesizatã şi este competenta, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale <>art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992 , republicatã, sa soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicatã.
Excepţia de neconstituţionalitate are ca obiect dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 254 din 8 iulie 1998), aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 89/1999 (publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 1 iunie 1999).
Autorul exceptiei considera ca dispoziţiile acestui act normativ contravin prevederilor constituţionale ale art. 72, care reglementeazã categorii de legi, ale art. 107 alin. (3), privind actele Guvernului, precum şi celor ale art. 114, referitoare la delegarea legislativã.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca rezolvarea litigiului nu depinde de dispoziţiile legale criticate, deoarece condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru declanşarea unei greve de cãtre personalul angajat nu sunt reglementate de aceste dispoziţii, ci de cele ale <>Legii nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de munca.
În consecinta, în temeiul dispoziţiilor <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã, conform cãrora "Curtea Constituţionalã decide asupra excepţiilor ridicate în fata instanţelor judecãtoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei", dispoziţii coroborate cu cele ale alin. (6) al aceluiaşi articol ("Dacã excepţia este inadmisibila, fiind contrarã prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta o respinge printr-o încheiere motivatã, fãrã a mai sesiza Curtea Constituţionalã."), rezulta ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila şi urmeazã sa fie respinsã.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al <>art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , republicatã,

CURTEA
În numele legii
DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor <>Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe cãile ferate romane şi reorganizarea Societãţii Naţionale a Cãilor Ferate Romane, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 89/1999 , excepţie ridicatã de Federaţia Independenta a Sindicatelor Mişcare Comercial din Transporturile Feroviare în Dosarul nr. 880/2000 al Judecãtoriei Sectorului 1 Bucureşti.
Definitiva şi obligatorie.
Pronunţatã în şedinţa publica din data de 21 noiembrie 2000.

PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
LUCIAN MIHAI

Magistrat-asistent,
Doina Suliman

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016