Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIE nr. 234 din 17 februarie 2011  referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIE nr. 234 din 17 februarie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 din Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 280 din 21 aprilie 2011

    Augustin Zegrean - preşedinte
    Aspazia Cojocaru - judecãtor
    Acsinte Gaspar - judecãtor
    Mircea Ştefan Minea - judecãtor
    Ion Predescu - judecãtor
    Puskas Valentin Zoltan - judecãtor
    Tudorel Toader - judecãtor
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cãtãlina Gliga.

    Pe rol se aflã soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Teximtrans" - S.R.L. din Râmnicu Vâlcea în Dosarul nr. 8.564/288/2009 al Judecãtoriei Râmnicu Vâlcea.
    La apelul nominal lipsesc pãrţile, faţã de care procedura de citare este legal îndeplinitã.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiatã a excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, aratã cã inspectorii de muncã verificã îndeplinirea obligaţiilor legale în raporturile de muncã, mãsurile dispuse de aceştia putând fi contestate în faţa instanţelor de judecatã.

                               CURTEA,
având în vedere actele şi lucrãrile dosarului, constatã urmãtoarele:
    Prin Încheierea din 25 februarie 2010, pronunţatã în Dosarul nr. 8.564/288/2009, Judecãtoria Râmnicu Vâlcea a sesizat Curtea Constituţionalã cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii.
    Excepţia a fost ridicatã de Societatea Comercialã "Teximtrans" - S.R.L. din Râmnicu Vâlcea cu prilejul soluţionãrii unei plângeri contravenţionale având ca obiect anularea unui proces-verbal de contravenţie.
    În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţã, cã art. 21 din Legea nr. 108/1999, care sancţioneazã cu amendã refuzul angajatorului de a duce la îndeplinire mãsurile obligatorii dispuse de inspectorul de muncã la termenele stabilite de acesta, este contrar dispoziţiilor art. 52 din Constituţie. În acest sens, aratã cã a fost sancţionat pentru faptul cã nu a îndeplinit obligaţia de a dovedi achitarea drepturilor salariale, obligaţie impusã de inspectoratul teritorial de muncã. Aceastã obligaţie este specificã, însã, raporturilor de dreptul muncii, astfel cã implicarea unei instituţii într-un raport juridic specific dreptului muncii este nelegalã şi neconstituţionalã.
    Judecãtoria Râmnicu Vâlcea considerã cã textul de lege criticat este constituţional, necontravenind art. 52 din Constituţie.
    În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicatã preşedinţilor celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
    Preşedinţii celor douã Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.

                               CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecãtorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine urmãtoarele:
    Curtea Constituţionalã a fost legal sesizatã şi este competentã, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, sã soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
    Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 740 din 10 octombrie 2002, dispoziţii potrivit cãrora "Refuzul unui angajator, persoanã fizicã sau juridicã, de a aduce la îndeplinire mãsurile obligatorii, dispuse de inspectorul de muncã, la termenele stabilite de acesta, în limitele şi cu respectarea prevederilor art. 6 şi 19, constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã de la 30.000.000 lei la 100.000.000 lei."
    Autorul excepţiei de neconstituţionalitate considerã cã acest text de lege contravine dispoziţiilor art. 52 din Constituţie, referitor la dreptul persoanei vãtãmate de o autoritate publicã.
    Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constatã cã textul de lege criticat stabileşte ca fiind contravenţie refuzul unui angajator, persoanã fizicã sau juridicã, de a duce la îndeplinire mãsurile obligatorii, dispuse de inspectorul de muncã, la termenele stabilite de acesta şi instituie, în acelaşi timp, sancţiunea aplicabilã. Aceastã reglementare nu instituie niciun obstacol persoanei care se considerã vãtãmatã în drepturile sale prin actul administrativ de sancţiune al inspectorilor de muncã de a obţine repararea drepturilor sale, în acord cu prevederile art. 52 din Constituţie. Din contrã, dispoziţiile art. 19 alin. (2) din Legea nr. 108/1999 prevãd cã "mãsurile luate de inspectorii de muncã pot fi contestate pe cãile judiciare sau administrative prevãzute de lege."
    De altfel, chiar acţiunea în contencios administrativ în cadrul cãreia a fost invocatã excepţia de neconstituţionalitate reprezintã o dovadã concretã a faptului cã autorul excepţiei a beneficiat de garanţiile constituţionale invocate.
    Având în vedere aceste aspecte, Curtea apreciazã cã susţinerile potrivit cãrora art. 21 din Legea nr. 108/1999 ar contraveni dispoziţiilor art. 52 din Constituţie sunt lipsite de temei.

    Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

                        CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
                            În numele legii
                               DECIDE:

    Respinge ca neîntemeiatã excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 din Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, excepţie ridicatã de Societatea Comercialã "Teximtrans" - S.R.L. din Râmnicu Vâlcea în Dosarul nr. 8.564/288/2009 al Judecãtoriei Râmnicu Vâlcea.
    Definitivã şi general obligatorie.
    Pronunţatã în şedinţa publicã din data de 17 februarie 2011.


           PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
                     AUGUSTIN ZEGREAN

                    Magistrat-asistent,
                  Patricia Marilena Ionea
                        ________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016